Att bli vän med sin maskin

Freddy

Active member
Hej Bullen
Känner att jag håller på att tappa motivationen att försöka bemästra denna ädla konst så nu ber jag forumet om råd!
Hur lång tid tog det för er att bli någorlunda jämna i hantverket?
Att bli en barista förstår jag tar många år och jag har full respekt för yrket. Frågan gäller på hobby-nivå.

Som nämnt i tidigare trådar har jag en Brasilia Century med inbyggd kvarn. Har nu haft denna maskin i ett par månader men inte lyckats bli vän med den än.
Maskinen levererar 9 resp ~1,05 bar vid en shot. Efter lång uppvärmning får jag ca 91 grader i koppen.
Detta ger mig en shot med crema lika tunn som plånboken efter en bordershopresa och som tar ca ~10 sekunder att få fram.
Resultatet blir därefter och varierar från blask/vaskkaffe till drickbart beroende på hur generös jag är i betygsättningen.

Tycker mig läst på vad som kan vara orsakerna och experimenterat både med malningsgrad, temperatur och kaffesort utan förbättrat resultat.
Tampar med den inbyggda tampen och tycker det packas bra.
Har även gått igenom maskinen och både avkalkat och rengjort den, ändå vägrar den ge kärlek tillbaka :dry:

Så, är detta en för avancerad maskin för en nybörjare eller vad gör jag för fel?
Bör jag erkänna mig besegrad och återgå till Nespresso :eek:hmy: som just nu levererar både bättre crema och jämnare resultat.

Funderingar på nästa steg:
  • Höja bar: en ytterligare för ännu högre temp
  • Köpa extern kvarn för bättre malning
  • Lämna in den för injustering/service. Problemet är att det inte finns någon firma i närheten för Brasilia samt att det troligtvis kostar mer än vad maskinen är värd.
  • Blocket och för pengarna köpa klippkort på stans bästa café

Alla råd mottages tacksamt
/F
 
Senast ändrad:

Freddy

Active member
Visst,
här kommer en bild på malning:
20160713_161228.jpg

Och en bild på en dubbel espresso:
20160713_161427.jpg

Tvyärr sparade jag inte förpackningen på kaffet så jag vet inte mer än att det är arabica. Så jag tar gärna emot förslag på bra"test-kaffe"

Edit: vet inte varför forumet inte vill vrida bild 2 rätt...
 
Senast ändrad:

Ampalang

Well-known member
För mig tog det ett typ ett år att bli konsekvent emellan skotten (ca 500 skott typ)
En egen kvarn är i princip ett måste om man ska ha ut något vettigt ur koppen, vikten av nymalda bönor kan inte styrkas nog. (bönor malda för mer än 15 minuter sedan är gamla)
Att hålla rent är viktigare än man tror.
Jag har min rostares recept som grund för min bryggning vilket i mitt fall krävde att jag köpte mig en trippelkorg.
Bryggrecept:
20 g in
45 g ut
25 sekunder
 

TTobbe

Well-known member
Önskas mycket crema så köp kaffe med robusta i. Tycker ditt kaffe ser bra ut. Beträffande kvarnen som sitter i din maskin så är det en Brasilia RR45 och det är en bra kvarn. Öva på och ge inte upp. Ett tipps är att väga kaffet så att du får samma mängd varje gång.
 

Freddy

Active member
Tack för tipsen och info om kvarnen! Skall skaffa mig en påse robusta!
Hade en period där jag vägde, får återuppta det. Maler alltid direkt till varje shot så inget gammalt kaffe.
Jag är noga med att backflusha efter skott och jag kör även med rengöringsmedel.

Inbillar mig att boven i dramat är att jag inte kommer upp i de där 25 sekunderna trots bra malning och ok temperatur.
 

Large

Well-known member
Alltså, problemet i ett nötskal är att kaffet rinner på ca 10 sekunder och oavsett vad du gör så ändras inte detta ?

Lösningen är då enligt följande:
1. www.youtube.com och sök på "Learn Coffee with Gwilym". Titta igenom hela serien ! Flera gånger !
2. Skaffa 1 påse nyrostad Indian Monsooned Malabar, tex Johan & Nyström 500g. Monsooned är ett lätt nybörjarkaffe.
3. Skruva in kvarnen tills det rinner på 25 sekunder. Borde gå någorlunda på 25 sekunder efter en 5-6 skott.
4. Praktisera och öva enligt punkt 1 ovan !

Om inte detta hjälper så är kvarnen kass eller så får du på allvar diagnostisera dig själv med ett naket portafilter. Gwilym nämner ju också detta och är du någorlunda seriös med din espresso så kommer du förr eller senare att ändå skaffa ett.

Om kvarnen är kass så kanske det är läge att byta malskivor eller i värsta fall investera i en separat kvarn. Detta är naturligtvis det sista du bör prova om du inte redan nu upplever att kvarnen är lite mysko.

Så svårt är det inte att göra en hyfsad espresso. Skaffa bra utrustning (du borde ha en mycket bra sådan), följ receptet (Gwilym), köp bra råvara och du kan nästan inte misslyckas. Sedan så tar det naturligtvis år av intresse och kaffepressande innan du blir riktigt bra men några 10 sekundare skall det aldrig behöva bli.

Såg att du använder den inbyggda tampern i maskinen. Kan också vara en felkälla. En juste handhållen tamper för ett par hundringar är nog att rekommendera om du är nybörjare.
 
Senast ändrad:

Freddy

Active member
Alltså, problemet i ett nötskal är att kaffet rinner på ca 10 sekunder och oavsett vad du gör så ändras inte detta ?

Lösningen är då enligt följande:
1. www.youtube.com och sök på "Learn Coffee with Gwilym". Titta igenom hela serien ! Flera gånger !
2. Skaffa 1 påse nyrostad Indian Monsooned Malabar, tex Johan & Nyström 500g. Monsooned är ett lätt nybörjarkaffe.
3. Skruva in kvarnen tills det rinner på 25 sekunder. Borde gå någorlunda på 25 sekunder efter en 5-6 skott.
4. Praktisera och öva enligt punkt 1 ovan !

Om inte detta hjälper så är kvarnen kass eller så får du på allvar diagnostisera dig själv med ett naket portafilter. Gwilym nämner ju också detta och är du någorlunda seriös med din espresso så kommer du förr eller senare att ändå skaffa ett.

Om kvarnen är kass så kanske det är läge att byta malskivor eller i värsta fall investera i en separat kvarn. Detta är naturligtvis det sista du bör prova om du inte redan nu upplever att kvarnen är lite mysko.

Så svårt är det inte att göra en hyfsad espresso. Skaffa bra utrustning (du borde ha en mycket bra sådan), följ receptet (Gwilym), köp bra råvara och du kan nästan inte misslyckas. Sedan så tar det naturligtvis år av intresse och kaffepressande innan du blir riktigt bra men några 10 sekundare skall det aldrig behöva bli.

Såg att du använder den inbyggda tampern i maskinen. Kan också vara en felkälla. En juste handhållen tamper för ett par hundringar är nog att rekommendera om du är nybörjare.

Många konkreta tips. Perfekt!, tackar!

Blir en beställning på en tamper samt ett paket Johan och Nyström Monsooned.
I väntan på leverans så skall jag bekanta mig med Gwilym!
 

TheDude

Well-known member
Beträffande kvarnen som sitter i din maskin så är det en Brasilia RR45 och det är en bra kvarn.

Jag använder dagligen min fristående Brasilia RR45 och jag tycker den fungerar ganska bra. Det finns dock vissa mindre problem med den:
  • Varje snäpp i inställningen av malingsgrad är ganska stort, vilket gör att det är svårt att finjustera.
  • Inställningen av malningsgrad kan röra sig lite undertiden man maler därför har jag moddat lite med gängtejp så att inställningen blir lite trögare. Dessutom brukar jag alltid hålla handen på inställningsringen medan jag maler för att förhindra att inställningsringen rör på sig.
  • Om man singeldoserar d.v.s. väger upp en exakt mängd kaffebönor och mal endast dem så blir malningsgraden inte så exakt som man skulle önska (det är ett problem med de flesta kvarnar). Anledningen är att bönorna hoppar omkring (popcorning) medan malningen pågår. Lösningen är att inte singledosera utan ha en mängd bönor i hoppern.
 

hne

Well-known member
Om kaffet rinner så snabbt har du inte malt fint nog. När malningsgraden är ungefär rätt tar kaffet ihop till kakor när du tar en nypa. Kan du se dina fingeravtryck är det för fint.
 

Freddy

Active member
Om kaffet rinner så snabbt har du inte malt fint nog. När malningsgraden är ungefär rätt tar kaffet ihop till kakor när du tar en nypa. Kan du se dina fingeravtryck är det för fint.

Så fort jag fått kaffet jag beställt skall jag ta en ny bild på malningen, kan ju vara det behöver justeras för att passa de bönorna.
 

Freddy

Active member
Hej igen!
Efter lite strul med posten så har jag äntligen fått mitt kaffe och tamper.
Har bara gjort två shots men tycker redan det blir bättre!
Tog tiden på andra shoten och från knapptryckning till att pumpen slog ifrån tog det 21.3 sek vilket är stor skillnad mot förut!
Märkte också stor skillnad gällande malning av färskt kaffe jämfört med det jag hade innan, funderar på om jag bör skaffa mig en trippelkorg för att få i lite mer.

Får tacka igen för tipset gällande "Learn Coffee with Gwilym", mycket bra serie som tåls att se flera gånger!
Gällande smaken på Monsoon tycker jag det är helt ok, kanske lite svagt men det löser kanske trippelkorg alt minska vattenmängden?
Oavsett så känner jag att motivationen är tillbaka och jag förhoppningsvis snart kan flytta in maskinen i köket, står nu i labbet (aka tvättstugan) :lol:

Tack igen för all input! :)

Lite bilder:

Malning:
20160720_092006.jpg

Kopp:
20160720_092248.jpg

Puck:
20160720_092438.jpg
 
Senast ändrad:

Large

Well-known member
Kul att det börjar röra på sig !

Justera nu malgraden på kvarnen så att du får ungefär 6 cl (om du använder dubbelfilter) på 25-30 sekunder. Försök få till din fördelning/tampteknik så att resultatet blir någorlunda återupprepningsbart.
För mer styrka så justera kvarnen mot mer finmalet så att du får mindre mängd vätska på samma tid.

Att tänka på:
* I takt med att kaffepåsen nu är öppnad så accelererar kaffets åldrande och du kan med tiden behöva justera kvarnen mot mer finmalet för att få samma mängd vätska på samma tid som förut.
* Monsooned Malabar är inget karaktärsfullt kaffe så det kanske lämnar en del att önska vad gäller smak och kraft. Det används ofta som bas i många kaffeblandningar som sedan 'kryddas' med andra mer karaktärsfulla kaffen för att ge önskad smakprofil.
 

Ampalang

Well-known member
Hur mkt kaffe är 6cl om det är massa crema på toppen?
Kan ni inte svara på det föreslår jag att man gör som alla andra som vill ha konsekventa resultat och väger kaffet.

Tänk på att trippelkorgar (vanligtvis) inte passar i handtag för hemmabruk.
 

Freddy

Active member
Har nu labbat en hel del. Märker att kvarnen är otrolig känslig och shoten varierar från 20 till 32 sek beroende på malningsgrad.
Ligger på gradering 35 på malning just nu men ett halvt hack +- ger stor effekt. Börjat få lite vatten på pucken så funderar på att mala lite grövre.
Inte fått in ett jämt flyt än men tycker mig ha bättre kontroll över maskinen nu vilket är kul!
Vissa koppar blir bättre än andra :dry:

Tänkte skaffa mig en wilfa wscg-2 då jag tyvärr inte kan använda den inbyggda kvarnen där maskinen skall stå.
Snart dags att beställa nytt kaffe också :)
 

TheDude

Well-known member
Tänkte skaffa mig en wilfa wscg-2 då jag tyvärr inte kan använda den inbyggda kvarnen där maskinen skall stå.
Snart dags att beställa nytt kaffe också :)
Det skulle jag inte rekommendera. Jag har en wilfa wscg-2 men den använder jag endast till french press, brygg och aeropress. Jag har aldrig ens testat den för espresso, för jag är ganska säker på att den inte klarar av att mala så finmalt.
 

Large

Well-known member
Försök hellre att labba med mängden kaffe i filtret. Du kan styra extraktionstiden både med malningsgrad och mängden kaffe. På så sätt går det att finjustera rinntiden.
Prova och se om du inte kan fintrimma mängden kaffe någorlunda hyfsat först med att mäta mängden kaffe du stoppar i kvarnen med en kaffeskopa.
Det bästa är naturligtvis att väga kaffet men prova med kaffeskopa först och se om du inte kan få bättre koncistens på rinntiden genom att endast slå i så mycket bönor du behöver i kvarnen så att det räcker för ett skott.

Som The Dude skriver så duger inte Wilfan för riktig espresso. Skall du hitta en ny kvarn som ersätter din nuvarande så handlar det om en investering på åtminstone 4000-5000kr. Man kan iofs hitta fynd begagnat och det brukar med små medel gå att renovera upp dem till nyskick. En fullt fungerande kvarn behöver i stort sett bara en grundlig rengörning och ett malskivebyte.
 

Freddy

Active member
Ajdå, tack för heads-up gällande wscg-2! Blir att leta begagnad kvarn då...
Hur är Gaggia-kvarnarna? De verkar vara rätt prisvärda på andrahandsmarknaden.

Jag väger kaffet just nu och brukar ligga rund 17gr. 14gr (rekommenderat?) tycker jag är lite för lite
Skall prova öka lite.
 
Senast ändrad:

Large

Well-known member
Skulle inte rekommendera Gaggiakvarnarna för din typ av maskin. Tveksamt om de är bättre än den du redan har och din maskin kan göra fantastiskt kaffe om den får en kvarn som matchar den.
Om du kan tänka dig att sträcka dig några tusenlappar uppåt så skulle jag rekommendera något i stil med denna: https://www.blocket.se/gavleborg/Ny_Zenith_kvarn_fran_Expobar___Kanonpris_67591669.htm?ca=13&w=3

Annars så bör du vänta lite efter semestern då diverse caférörelser börjar att sälja av sina begagnade proffskvarnar. Brukar gå att få för någon tusenlapp eller två men kräver då en rejäl rengörning och nästan helt säkert ett byte av malskivorna.
 
Senast ändrad:
Topp