Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 20
    Member
    Reg.datum
    maj 2016

Question Att bli vän med sin maskin

Hej Bullen
    Känner att jag håller på att tappa motivationen att försöka bemästra denna ädla konst så nu ber jag forumet om råd!
    Hur lång tid tog det för er att bli någorlunda jämna i hantverket?
    Att bli en barista förstår jag tar många år och jag har full respekt för yrket. Frågan gäller på hobby-nivå.

Som nämnt i tidigare trådar har jag en Brasilia Century med inbyggd kvarn. Har nu haft denna maskin i ett par månader men inte lyckats bli vän med den än.
    Maskinen levererar 9 resp ~1,05 bar vid en shot. Efter lång uppvärmning får jag ca 91 grader i koppen.
    Detta ger mig en shot med crema lika tunn som plånboken efter en bordershopresa och som tar ca ~10 sekunder att få fram.
    Resultatet blir därefter och varierar från blask/vaskkaffe till drickbart beroende på hur generös jag är i betygsättningen.

Tycker mig läst på vad som kan vara orsakerna och experimenterat både med malningsgrad, temperatur och kaffesort utan förbättrat resultat.
    Tampar med den inbyggda tampen och tycker det packas bra.
    Har även gått igenom maskinen och både avkalkat och rengjort den, ändå vägrar den ge kärlek tillbaka

Så, är detta en för avancerad maskin för en nybörjare eller vad gör jag för fel?
    Bör jag erkänna mig besegrad och återgå till Nespresso som just nu levererar både bättre crema och jämnare resultat.

Funderingar på nästa steg:
    • Höja bar: en ytterligare för ännu högre temp
    • Köpa extern kvarn för bättre malning
    • Lämna in den för injustering/service. Problemet är att det inte finns någon firma i närheten för Brasilia samt att det troligtvis kostar mer än vad maskinen är värd.
    • Blocket och för pengarna köpa klippkort på stans bästa café

Alla råd mottages tacksamt
    /F
    Senast redigerat av Freddy den 2016-07-13 klockan 09:42.

Senior Member
    Reg.datum
    maj 2009
    Kan du fixa bilder på hur kvarnen maler? Vilket kaffe har du testat med?
    Le Blogg

Expobar Office Leva
    Mahlkönig Vario Home
    OrphanEspresso Pharos

Member
    Reg.datum
    maj 2016
    Visst,
    här kommer en bild på malning:
    20160713_161228.jpg

Och en bild på en dubbel espresso:
    20160713_161427.jpg

Tvyärr sparade jag inte förpackningen på kaffet så jag vet inte mer än att det är arabica. Så jag tar gärna emot förslag på bra"test-kaffe"

Edit: vet inte varför forumet inte vill vrida bild 2 rätt...
    Senast redigerat av Freddy den 2016-07-13 klockan 15:29.

Senior Member
    Reg.datum
    jul 2007
    För mig tog det ett typ ett år att bli konsekvent emellan skotten (ca 500 skott typ)
    En egen kvarn är i princip ett måste om man ska ha ut något vettigt ur koppen, vikten av nymalda bönor kan inte styrkas nog. (bönor malda för mer än 15 minuter sedan är gamla)
    Att hålla rent är viktigare än man tror.
    Jag har min rostares recept som grund för min bryggning vilket i mitt fall krävde att jag köpte mig en trippelkorg.
    Bryggrecept:
    20 g in
    45 g ut
    25 sekunder

Senior Member TTobbes avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Önskas mycket crema så köp kaffe med robusta i. Tycker ditt kaffe ser bra ut. Beträffande kvarnen som sitter i din maskin så är det en Brasilia RR45 och det är en bra kvarn. Öva på och ge inte upp. Ett tipps är att väga kaffet så att du får samma mängd varje gång.
    Som min 6åriga dotter sa "Du och din jävla kaffemaskin"

Member
    Reg.datum
    maj 2016
    Tack för tipsen och info om kvarnen! Skall skaffa mig en påse robusta!
    Hade en period där jag vägde, får återuppta det. Maler alltid direkt till varje shot så inget gammalt kaffe.
    Jag är noga med att backflusha efter skott och jag kör även med rengöringsmedel.

Inbillar mig att boven i dramat är att jag inte kommer upp i de där 25 sekunderna trots bra malning och ok temperatur.

Senior Member Larges avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Alltså, problemet i ett nötskal är att kaffet rinner på ca 10 sekunder och oavsett vad du gör så ändras inte detta ?

Lösningen är då enligt följande:
    1. www.youtube.com och sök på "Learn Coffee with Gwilym". Titta igenom hela serien ! Flera gånger !
    2. Skaffa 1 påse nyrostad Indian Monsooned Malabar, tex Johan & Nyström 500g. Monsooned är ett lätt nybörjarkaffe.
    3. Skruva in kvarnen tills det rinner på 25 sekunder. Borde gå någorlunda på 25 sekunder efter en 5-6 skott.
    4. Praktisera och öva enligt punkt 1 ovan !

Om inte detta hjälper så är kvarnen kass eller så får du på allvar diagnostisera dig själv med ett naket portafilter. Gwilym nämner ju också detta och är du någorlunda seriös med din espresso så kommer du förr eller senare att ändå skaffa ett.

Om kvarnen är kass så kanske det är läge att byta malskivor eller i värsta fall investera i en separat kvarn. Detta är naturligtvis det sista du bör prova om du inte redan nu upplever att kvarnen är lite mysko.

Så svårt är det inte att göra en hyfsad espresso. Skaffa bra utrustning (du borde ha en mycket bra sådan), följ receptet (Gwilym), köp bra råvara och du kan nästan inte misslyckas. Sedan så tar det naturligtvis år av intresse och kaffepressande innan du blir riktigt bra men några 10 sekundare skall det aldrig behöva bli.

Såg att du använder den inbyggda tampern i maskinen. Kan också vara en felkälla. En juste handhållen tamper för ett par hundringar är nog att rekommendera om du är nybörjare.
    Senast redigerat av Large den 2016-07-13 klockan 21:05.

Member
    Reg.datum
    maj 2016
    Citat Ursprungligen postat av Large Visa inlägg
    Alltså, problemet i ett nötskal är att kaffet rinner på ca 10 sekunder och oavsett vad du gör så ändras inte detta ?

Lösningen är då enligt följande:
    1. www.youtube.com och sök på "Learn Coffee with Gwilym". Titta igenom hela serien ! Flera gånger !
    2. Skaffa 1 påse nyrostad Indian Monsooned Malabar, tex Johan & Nyström 500g. Monsooned är ett lätt nybörjarkaffe.
    3. Skruva in kvarnen tills det rinner på 25 sekunder. Borde gå någorlunda på 25 sekunder efter en 5-6 skott.
    4. Praktisera och öva enligt punkt 1 ovan !

Om inte detta hjälper så är kvarnen kass eller så får du på allvar diagnostisera dig själv med ett naket portafilter. Gwilym nämner ju också detta och är du någorlunda seriös med din espresso så kommer du förr eller senare att ändå skaffa ett.

Om kvarnen är kass så kanske det är läge att byta malskivor eller i värsta fall investera i en separat kvarn. Detta är naturligtvis det sista du bör prova om du inte redan nu upplever att kvarnen är lite mysko.

Så svårt är det inte att göra en hyfsad espresso. Skaffa bra utrustning (du borde ha en mycket bra sådan), följ receptet (Gwilym), köp bra råvara och du kan nästan inte misslyckas. Sedan så tar det naturligtvis år av intresse och kaffepressande innan du blir riktigt bra men några 10 sekundare skall det aldrig behöva bli.

Såg att du använder den inbyggda tampern i maskinen. Kan också vara en felkälla. En juste handhållen tamper för ett par hundringar är nog att rekommendera om du är nybörjare.
    Många konkreta tips. Perfekt!, tackar!

Blir en beställning på en tamper samt ett paket Johan och Nyström Monsooned.
    I väntan på leverans så skall jag bekanta mig med Gwilym!

Liknande ämnen

1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 22:10
  2. Hur blir man vän med Export?
    Av johey i forum Hårdvara
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 08:05
  3. Hjääälp med att välja/hitta maskin...
    Av rumpnisse i forum Hårdvara
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 11:52
  4. att bli vän med silvia
    Av mag i forum Hårdvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 12:03
  5. Att isolera sin maskin...
    Av Kaffegalningen i forum Hårdvara
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 09:45

Behörigheter för att posta