Första intrycken av en novis

Hej!

Är ny medlem på detta forum. Efter 38 år tog jag mitt förnuft till fånga (hoppas jag) och inhandlade redskap för att kunna mala kaffebönor och brygga godare kaffe. Ägnade gårdagen (sjukskrev mig från jobbet) till att mala bönor, brygga och provsmaka mig fram. Det blev ungefär 15 koppar kaffe med mer eller mindre lyckade resultat.

Hårdvaran i fråga var enkla instegsmodeller; kvarn samt bryggare från Wilfa (den uppgraderade 2:an och Optimal-serien). Bönerna jag provade igår var från Johan & Nyström (Sumatra Gayo). Provsmakningen bestod i att hitta "min smak" gällande gram/dl samt kvarnens malningsgrad (eller hur man nu uttrycker det). Landade efter ca 15 koppar i 7 gram/dl och kvarnen inställd på andra pricken inom Aeropress-intervallen.

Intrycken efter denna dag är sammanfattningsvis följande:
Kaffet är betydligt "tunnare och svagare" än när vi bryggt traditionellt kaffe (färdigmalet Gevalia och bryggare från Electrolux, typ). Smakerna är dock betydligt mer utvecklade och blomstrande, fast ändock subtila och lite försiktiga. Min spontana reaktion var alltid "Dra mig baklänges på en liten vagn, vad svagt det är!". Men efter lite koncentration och eftertanke kunde man tydligt ändå "känna" kaffet och "tolka" olika smaker och någon slags "rörelse" i kaffet.

Men, min bättre hälft, som envisas med att ha kall standard-mjölk i kaffet känner ju ingenting och tycker det hela är en blaskig historia.

Undrar nu om det skall vara såhär, är noggrant vägt och doserat färskmalt kaffe generellt svagare i styrka än en "industri-näve Gevalia och lite höftat vatten"?
 

edtbjon

Well-known member
Standard inom finkaffe-branschen är ungefär 6g/dl vatten, så du är rätt nära. Vi har nog gjort samma resa som du med stegvis "svagare" kaffe. Precis som du säger så ger den svagare koncentrationen plats för andra nyanser i kaffet. Själv slutade jag också med mjölk i kaffet, då det inte gjorde någon nytta längre (alltså att ta bort bismaker, "garvsyra" och för att slippa magsår). Det svåra med "den bättre hälften" är att de brukar vara svåra att uppgradera. ;) Be henne smaka på kaffet först utan mjölk och var lite envis med det. Berätta i lugn och ro att det finns en massa smaker där vilka inte behöver döljas av mjölken etc.
Ett tips med bryggaren är att krångla lite extra och när du satt i filtret, ta en kopp varmvatten och förblöta filtret (innan du häller i det nymalda kaffet). Sedan antar jag att du har en spak där du kan stoppa flödet. Se till att ha den stängd de första 30 sek eller så. Dessa småtips gör att du får mer ut av kaffet.
Du ligger troligtvis ganska rätt med malningen, men justeringar där påverkar även smaken.
 

henrik82

Well-known member
Välkommen till träsket :) Alltid trevligt med lite nytt folk :)

Det du måste tänka på är att mycket av fin kaffet är ljus till mellanrostat och det mesta av fulkaffet är mellan till mörkrostat, detta gör att du ofta få fram många fler smaker men kanske inte så starka som du är van vid, fulkaffet är dessutom oftast rostat så att att du ska få fram en viss smakprofil som är "kaffe" och finkaffe är rostat för att få fram smakerna från kaffe frukten som är bland annat frukt, bär, choklad och nötaktiga smaker. Om du går och köper Gevalia hela bönor och jämför dom med J&N så kommer du se att J&N är något ljusare. Sen en annan sak som också har väldigt stor betydelse är att fulkaffe rostas väldigt mycket fortare än finkaffe.

Jag brukar köra på 1/15 (det vill säga en del kaffe och 15 delar vatten) och det är ca 6,7g dl och sen är väl "regeln" 6-7g/dl så jag tycker att du ligger väldigt bra till. Men som edtbjon säger försök att övertala din bättre hälft att testa utan mjölk. När jag har gäster hemma som vill ha mjölk i kaffet så tar jag fram det men jag kräver att dom testar utan först för det är precis som med mat, man har inte salt och peppar på maten förrän man har smakat på den!

Vad du kan testa är också hur mycket du rör kaffet under bryggning. Om du kör en upp och nervänd brygg så tar 14g kaffe och 200g vatten rör om i det efter ca 1 min och sen låter det stå ca 30 sec, sätt på det sköljda filtret och pressa ner så att du får ut nästan all luft vänd och pressa ner i en kopp, Sen kan du experimentera med olika tider. Det finns tusentals med brygg guider på nätet :)

En sida med brygg guider: http://brewmethods.com/
 

luddast

Member
Välkommen hit!

Jag kämpade också länge för att få frun i huset att sluta dricka kaffe med mjölk. Efter att i nära 2 år varit tvungen att "testa utan mjölk först" var hon omvänd. Nu dricker hon svart och klagar när det är färdigmalt och mörkrostat. Nu går hon en liten hemmakurs i Hario V60. Helst får hon det ju serverat men vad ska hon göra om jag inte är hemma? :) Så jobba på så ska du se att det blir omvändelse hemma hos dig också!
 
Man bockar och bugar!

Ikväll satsar jag på stort; har ansat mustaschen, putsat polisongen, brygger på finkaffe och "glömt" köpa mjölk. Hoppas på en trevlig fredagskväll!

Tack för tipsen! Har i veckan fortsatt på inslagna vägen med 7 gram/dl Sumatra Gayo, gått upp ett snäpp på kvarnen till lite grövre malning (svagare om jag förstår rätt?). Tycker jag landar rätt bra där och njuter av kaffet.

Näst i utvecklingen står att förblöta filtret, testa henrik82`s omrörningsprocess. Efter dessa finjusteringar skall jag under veckorna som kommer leta efter "min" böna (inte frun alltså, hon är alltid väck). Har hört något slags tips om en italiensk indian i gula färger?

Må väl!
 

svartvest

Well-known member
Det tar tid att vänja av sig. Så här skall kaffe smaka sitter i folksjälen...vissa får man bara lyfta på hatten och gå förbi...det brukar ta en stund att vänja sig att kaffet smakar olika...min bättre hälft fastnade för Monsun Malabaar precis som jag i början.. men nu köpte jag 1kg bönor som jag rostade till henne men de föll inte i smaken längre...rostningen blev bra men smaken har förändrats...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp