gårdagens premiärkopp slutade i garaget

Igår var det dags för min första egengjorda espresso.
Jag började med att göra rent maskinen genom att låta den bli igenomspolad med vatten.

När jag var klar såg jag två pölar under den.
Blev fundersam till att ställa en eventuellt läckande maskin på köksbänken.

Jag skruvade isär den för att leta var den eventuellt läcker.
När jag demonterat bakstycket hittade jag en jordkabel som inte var ansluten.
IMG_20160711_215355.jpg

Antar att den kan/skall fästas på närmsta lediga jordpunkt. Eller ?


Något läckage hittade jag inte. Vattnet kom kanske ifrån när jag fyllt på vattentanken.
Men hur gör ni när ni har en maskin stående på köksbänken. Blir det inte alltid lite vattendroppar som rinner när ni fyller på vattnet.
Även om en är försiktig när tanken trycks dit.

Är det någon som provat att ställa maskinen i ett rostfritt tråg för att hålla bänken fri från vatten?

Många frågor och funderingar..
Får se om det blir något kaffe ikväll efter jobbet.

Mvh en som drömmer om en kopp espresso.
 

phrusher

Member
Jag följer tråden med spänning då jag har skaffat en ECM Giotto av liknande årsmodell som även den har samma lösa jordkabel :)
 

bauta

Well-known member
El, vatten och jordade diskbänkar är en potentiellt farlig kombo. Lösa jordkablar ska ni absolut inte ha. Oftast är det chassijord där alla jordkablar samlas i det jordade chassit.
Helst även en jordfelsbrytare även om det kan vara svårt att kontrollera krypströmmar i gamla maskiner.
 

phrusher

Member
Självklart ska det inte finnas lösa jordkablar om de uppfyller ett syfte. Det märkliga här är att samma lösa kabel finns i båda maskiner. Jag har letat men inte hittat någon ledig plats för en kabelsko så om någon har en likadan maskin och ser var den faktiskt ska sitta så skulle det vara toppen.
 
phrusher fungerar sensorn för låg vattennivå i din maskin? Jag tycker inte att min lampa blinkar när det är slut på vattnet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp