Första åtgärd på inköpt espressomaskin.

Hej


Här kommer mitt första inlägg. Om det är fel kategori berätta vart jag skall flytta det.

Nu har jag spontanköpt en beggad espressomaskin med tillbehör. Jag betalade under 1000 kronor.
Modellbeteckingen är "ECM Cellini". Vårt förhållande har börjat trevande. Jag har börjat med att torka av maskinen för att
kromet åter skall glänsa.

Mitt mål är att kunna avnjuta en espresso.

Maskinen går att starta och börjar värma när jag slår på den. Trycket stiger och
allt verkar se ut att fungera.


Fråga:
Är det värt att lägga energi och jobba på denna relation? Om så är fallet.
Antar att nästa steg är att göra rent maskinen invändigt.

Skall jag då köpa någon typ av rengörning och ett blindfilter ? Eller räcker det att
spola igenom maskinen när den har värmt vattnet?


FB_IMG_1468075325653.jpg
 

petrush

Well-known member
Det är en finfin maskin som kan bli en långvarig relation - definitivt värt att satsa på, även om den skulle ha lite fix å don! :)

Ett blindfilter är bra att ha, och då kan också vara bra att köra med rengöring nångång. För hemmabruk behöver man inte köra så ofta.

Jag hade i början testat bara att spola vatten och köra en premiärkopp! Därefter kan det bara bli bättre :)
 

svartvest

Well-known member
Fin maskin och för det priset kolla att den inte läcker.. Vad för grejer följde med blindfilter borde följt med. Brygghuspackningen den som sitter där man sätter in filtret kan behövas bytas. Köp citronsyra och blanda ut 10gr/liter och körigenom och skölj sedan tills det bara smakar vatten. Den obligatoriska frågan är visst har du kvarn? Cellinin är samma som Giotton bara plåtarna på sidan skiljer dem åt.

Välkommen till forumet...tycker mig ana en del från perkulator i bakgrunden...den skall slängas..bryggare av ondo...;-)
 
Kul att läsa att det finns förutsättningar till att skapa en relation.
Jag såg inte något blindfilter bland grejerna i påsen.

Hittade följande saker i påsen.
* Knockbox ( lådan med träpinnen i ,tror den heter så, rätta mig om jag har fel)
* Tamper
* 2st filterhållare, dubbel och enkel
* Gummimatta

Har ingen kvarn, än.
Tänkte kolla upp olika modeller här på forumet.

Jag vill prova maskinen innan jag skaffar mig en kvarn. Tänkte gå förbi en kaffe o te handelsbutik och beställa malet kaffe.
Jag jobbar i centrala gbg. Tänkte gå till Götheborgs Te & Kaffehandel, Nordstaden.
Vad skall jag välja för malning?

Kollar jag läckage genom skruva loss sidostyckena och se om den läcker när den är påslagen, och även när den gör kaffe?
 

svartvest

Well-known member
Att kolla att det inte fräser eller droppar under maskinen. Gummimatta det är tampningsmattan vissa maskiner levereras med en tunn gummimatta som läggs i portafiltret.. kvarn är nog nödvändigt när det kommer till espresso. Prova köpa kaffe men var berädd på att det rinner igenom svårt att mala utan att prova direkt. Lycka till du har en fin maskin att jobba med!!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp