Vad är nästa steg?

speffy

New member
Hej!
Ursäkta om dessa nybörjarfrågor börja bli uttjatade.
Jag har ett par gånget tidigare varit på gång att köpa en espressomaskin men det har aldrig blivit av.

Jag kör idag med en Wilfa kvarn samt en Moccamaster till mitt kaffe och undrar vad nästa steg är för att uppgradera sig.

Har läst och tittat en hel del på Rocky och Silvia kombon som många verkar uppskatta.
Hur passa jobbig är den att för att få sig en god kopp på morgonen, kommer man använda den i längden?
Jag tänker mer på att de tar lite tid och värma upp samt rengöringen efteråt.

Vad skulle annars vara nästa steg från min Wilfa Moccamaster bryggare.

Jag har aldrig haft någon espressomaskin tidigare så vet inte hur omständigt det är men det är helt klart ett plus desto smidigare den är att hantera.
Budgeten är ingen som är huggit i sten men vill inte lägga femsiffriga belopp på min första maskin om det absolut inte är nödvändigt :)
 

Ampalang

Well-known member
Tja, steget beror ju på om det är espresso du är ute efter eller någon form av droppkaffe/aeropress?

När det gäller brygg så skulle jag rekommendera en Hario V60 och just en aeropress, med det kommer du oändligt långt.
Bryggkvarn har du redan en alldeles förträfflig.

När det gäller espresso och första köpet får du tänkta att ungefär 50% av budgeten skall gå till kvarnen.

Jag har min espressomaskin på timer samt att eftersom jag brygger för hand köpte en maskin med kapacitet att plocka ut 1l vatten i lagom bryggtemperatur vilket i mitt fall är emellan 91-93C.
 

speffy

New member
Tack för ditt svar!

Jag har faktiskt en aeropress men ska jag vara ärlig har den inte blivit använd speciellt mycket då jag inte har någon vattenkokare man kan ställa temperaturen på.
Det har helt enkelt vara lite för omständigt att koka upp vatten och låta det svalna till rätt temperatur för att det ska bli av att jag använder den.

En V60 skulle kunna vara kul att prova då den inte var speciellt dyr heller men även där hade det varit bra med en vattenkokare man kan ställa temperaturen .

Min tanke var egentligen en espressomaskin men hur omständigt är det, är det något man orkar stå med på morgonen innan jobb eller det blir mest till eftermiddagskaffe och efter maten?
 

Ampalang

Well-known member
Inte alls omständigt tycker jag, men jag har å andra sidan fast vattenanslutning och avlopp och vet inte hur det fungerar med att fylla på vatten osv på konsumentmaskiner.
 

henrik82

Well-known member
Jag lurade precis i min kollega att köpa Bonavita - Electric 1.0 L Gooseneck och han är jätte nöjd med den ;) Visst den kostar 1300 kr men om man slår ut det på ett år så är den 3,56 kr om dagen ;) och du får två i en, vatten kokare och svanhals (Gooseneck eller snabeltut som min kollega kallar det :D). Detta är en vattenkokare som många proffs använder i caféer och på tävlingar just för att den har en PID så att du kan ställa in den på exakt den temperaturen du vill ha. Jag väntar för övrigt på att min vattenkokare ska dö så jag har en anledning till att köpa en själv.
http://www.baristashopen.se/kaffe/b...oseneck-kettle-elektrisk-vattenkokare-m-1.php
 

speffy

New member
Den såg lite lockande ut faktiskt. kanske du lyckades lura en till nu :D
Som sagt kanske lite saftigt pris kanske men ser man de lite på sikt eller i relation till en espresso maskin så är det inte så farligt.

Kanske är den vägen man ska gå istället och samtidigt slå till på en V60 också :)
 

Gringubben

Well-known member
Tack för ditt svar!

Jag har faktiskt en aeropress men ska jag vara ärlig har den inte blivit använd speciellt mycket då jag inte har någon vattenkokare man kan ställa temperaturen på.
Det har helt enkelt vara lite för omständigt att koka upp vatten och låta det svalna till rätt temperatur för att det ska bli av att jag använder den.

En V60 skulle kunna vara kul att prova då den inte var speciellt dyr heller men även där hade det varit bra med en vattenkokare man kan ställa temperaturen .

Min tanke var egentligen en espressomaskin men hur omständigt är det, är det något man orkar stå med på morgonen innan jobb eller det blir mest till eftermiddagskaffe och efter maten?
Fråga dig först vilken typ av kaffe du är ute efter. Om det är typ brygg, så är AP:n bäst eftersom du kan ställa samtliga parametrar.
Är det espresso "plain" utan mjölk, så klarar vilken halvautomat som helst jobbet. Vill du skumma och hälla art för hela slanten så bör du titta förbi Silvia, Classic mm. Då ska du ha en hx eller dubbelkokare. Best value kan vara en beg hx på Blocket. Det kan bli en tvågruppare t.o.m. Det har jag.

Kvarnen måste du uppgradera om du vill köra espresso.
 

speffy

New member

Jag förstår om ni är trötta på dessa nybörjarfrågor men alla har väl varit där någongång...

Fråga dig först vilken typ av kaffe du är ute efter. Om det är typ brygg, så är AP:n bäst eftersom du kan ställa samtliga parametrar.
Är det espresso "plain" utan mjölk, så klarar vilken halvautomat som helst jobbet. Vill du skumma och hälla art för hela slanten så bör du titta förbi Silvia, Classic mm. Då ska du ha en hx eller dubbelkokare. Best value kan vara en beg hx på Blocket. Det kan bli en tvågruppare t.o.m. Det har jag.

Kvarnen måste du uppgradera om du vill köra espresso.

Jag tror jag kommit fram till att jag ger AP en ordentlig chans till och börja med och investerar i en bra vattenkokare där man kan ställa temperaturen :) Så får jag sedan ha koll på blocket efter någon klipp på en espressomaskin för en rimlig peng
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp