Rocket Espresso Milano - Appartamento

DrFredrik

Member
Hej på er,

Jag är ny på forumet och gick med för att lära mig mer om hantverket etc. Min nya maskin kom igår och det blev en nästan sömnlös natt efter alltför mycket koffeinintag under inkalibreringen av kvarn och espressomaskin...
Morgonespresson blev dock mycket god och uppiggande!

Länk till maskinen
Länk till kvarnen

De första bönorna blev "La Bomba" från Johan & Nyström
 

Tanax

Well-known member
Kul! Har velat fram och tillbaka om den maskinen men slutade med att både jag och sambon kom överens om att båda tyckte dom runda ringarna på sidan var förskräckligt fula. Lite ironiskt då det är det som dom flesta ÄLSKAR med maskinen. Det och formfaktorn :)

Du har ingen bild på din kaffe-hörna? :)
 

DrFredrik

Member
Kaffehörnan är inte helt färdigställd än men här kommer en bild i alla fall.
Vattenfiltret till vänster har en praktisk pip så man kommer åt att fylla behållaren utan att dra fram hela maskinen.
IMG_20160702_115526.jpg
 
Senast ändrad:

DrFredrik

Member
Vattenfiltret är amerikanskt och kallas "Purestone" och verkar vara en kopia av ett annat amerikanskt mikromesh-filter som heter "Seagull IV". Köpt på ebay. Det tar bort klormolekyler till och med, så vattnet smakar extremt rent. Har ett liknande i segelbåten - men det kräver en vattenpump som levererar ett tryck över 2.5 bar. Inga problem i normala hus/lägenheter där trycket normalt är ca 5 bar.
 

DrFredrik

Member
Kvarnen är riktigt bra, men den skulle levereras kalibrerad för "La Bomba" kaffet - men det var helt felinställt så inget pulver kom ut alls (kanske ändrat vid paketeringen?). Nåväl, det vara ganska lätt att ställa om det till grövre malningsgrad och sedan finjustera mot espressomaskinen.
 

svartvest

Well-known member
Kvarnen måste du regelbundet ändra när det kommer till espresso. Ibland flera gånger varje dag..
 

DrFredrik

Member
Ja det stämmer verkligen! Jag försöker sikta på 30 sekunder för en dubbel espresso som riktmärke, men borde förstås både väga mängden kaffe och mäta upp exakt 60 ml för att göra det vetenskapligt. Våg finns, men mätglas får jag sätta på önskelistan... ;-)
 

hne

Well-known member
Ska du göra det vetenskapligt är det snarare vikt än volym du ska mäta i koppen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,702
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp