Defekt ångtrycksmätare?

phrusher

Member
Fick tag på en begagnad ECM Giotto Premium som efter lite snabbare testning verkar fungera helt ok. Det mest uppenbara felet är att mätaren för ångtryck visar något märkliga värden. När maskinen är helt av visar den 0.2 bar och väl varm så ligger den stadigt på 0.5 bar. Skruvade upp lite på pressostaten (ca 1/8-dels varv) men ingen skillnad på mätaren, fick dock för mig att värmen gick igång lite mer frekvent men det kan mycket väl vara placebo av något slag.

Jag upplever trycket som helt ok men har inte så mycket att jämföra med eftersom det är min första HX. Rent spontant känns det dock inte som sååå mycket bättre tryck än min gamla Gaggia Baby Class när man lyckades träffa rätt på tempsurfen.

Kan det vara någon vits att ta isär och undersöka/rengöra/avkalka manometern eller är det bara att ge upp den och leta efter en ny? Någon som har tips på var man kan hitta en ny? Det är den gamla halvmåneformade mätaren jag är ute efter i så fall. Kan nog behöva lite nya packningar till E61-gruppen också i samma veva...
 

phrusher

Member
Yes, den ser ut att stämma. Frågan är om man ska lägga tid på att försöka fixa den befintliga eller ge upp den direkt? Jag lägger hellre 500kr på kaffe än på en ny manometer :)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Yes, den ser ut att stämma. Frågan är om man ska lägga tid på att försöka fixa den befintliga eller ge upp den direkt? Jag lägger hellre 500kr på kaffe än på en ny manometer :)
Behöver du den över huvud taget? Jag har dubbla manometrar på min duetto. Enda gången jag tittat på dem har väl varit när jag felsökt.
 

phrusher

Member
Antagligen inte, men eftersom den är begagnad så skulle det kännas bättre om man fick en uppfattning om vilka värden maskinen levererar. Se att allt ligger stabilt kring de förväntade parametrarna.
 

bauta

Well-known member
Att laga en manometer är förm svårt. Om det inte är ett uppenbart stopp i röret el läckage. Det är oftast en kapslad konstruktion av pressad plåt som inte öppnas lätt.
Som BloodyMezzo svarade är manometern bra att ha vid felsökning, tex krånglade pressostaten på vår QuickMill Aquila vilket medförde att trycket steg tills säkerhetsventilen löste. Då var det bra att se tryckstegringen. Även sen för att justera ångtrycket på den nya pressostaten.

Bryggtrycket kan du lättare mäta mha en extern manometer i brygghuvudet.
 

phrusher

Member
Att laga en manometer är förm svårt. Om det inte är ett uppenbart stopp i röret el läckage. Det är oftast en kapslad konstruktion av pressad plåt som inte öppnas lätt.
Som BloodyMezzo svarade är manometern bra att ha vid felsökning, tex krånglade pressostaten på vår QuickMill Aquila vilket medförde att trycket steg tills säkerhetsventilen löste. Då var det bra att se tryckstegringen. Även sen för att justera ångtrycket på den nya pressostaten.

Bryggtrycket kan du lättare mäta mha en extern manometer i brygghuvudet.
Jotack, upptäckte det igår när jag lyckades få isär den så gott jag kunde. Hade hoppats att det skulle gå att iaf ta bort röret för att se om det var blockerat men det var fastlött i manometern så det var kört. Försvårar helt klart min tanke att få in avkalkning i kopparröret... Själva visaren och mekaniken kändes dock "ok" med tanke på att jag inte kunde känna någon uppenbar oväntad friktion när jag klämde lite på bladfjädern bakom visaren.

Har haft lite funderingar på att skaffa en extern manometer för att mäta bryggtrycket. Iom att jag inte har någon mätare alls nu så börjar det kännas motiverat. Får se om jag skaffar en ny till ångtrycket eller låter det vara tills vidare. Går det att mäta ångtrycket med en extern manometer om det skulle gå att koppla på ångröret eller liknande?
 

bauta

Well-known member
Det borde gå men förutsätter att du kan gänga på en manometeranslutning på ångröret. Jag har aldrig sett en sån.
 

phrusher

Member
Hann med lite rengöring i helgen och hittade nog förklaringen till den trasiga manometern. Under första rundan avkalkning kom det ut en mindre sandlåda tillsammans med vattnet så röret är med stor sannolikhet täppt av gamla avlagringar. Lyckades dessvärre utlösa jordfelsbrytaren i samband med avkalkningen, antagligen pga att det kom ut en hel del vatten från toppventilen.

Körde en del med hårtorken för att torka upp det lite snabbt men den löser fortfarande ut. Det tar dock några sekunder från att man slår på maskinen och det klickar även till i samband med att det blir svart så jag misstänker att det kan vara när värmeelement går igång?

Nåväl, vidare felsökning fortsätter...
 
Senast ändrad:
Topp