Första egna maskinen, max 8k vad satsa på?

jonasteacher

Active member
Jag hade en Isomac enklare kvarn och bytte till just Macap M4D, doserless och stepless. Skillnaden är enorm, framförallt att kunna finjustera till exakt rätt extraktion, men även det jämna malresultat. Kvarnen är viktigaste komponenten och håller dessutom värde och funktion begagnad, så varför välja en sämre som tappar i värde och måste bytas när man uppgraderar till E61?
 

Large

Well-known member
Uppskattar sitt svar men hur mycket bättre är dom kvarnarna i jämförelse med rockyn?

Jag gick från en Rocky till en Mazzer Mini Electronic strax efter att jag sålde min Silvia och köpte en Izzo Alex Duetto. På Duetton märktes det smakmässigt en skillnad mellan kvarnarna till Mazzerns fördel. Ingen revolution men ändå såpass tydlig så att du inte behövde jämföra kopparna sida vid sida för att känna kvalitetsskillnaden. Sedan så är ju justeringsmöjligheterna fler på Mazzern vilket gör att det går att få mer exakt resultat, samtidigt som det naturligtvis kan ta mer tid att ställa in kvarnen innan man är helt nöjd.
 
Jag gick från en Rocky till en Mazzer Mini Electronic strax efter att jag sålde min Silvia och köpte en Izzo Alex Duetto. På Duetton märktes det smakmässigt en skillnad mellan kvarnarna till Mazzerns fördel. Ingen revolution men ändå såpass tydlig så att du inte behövde jämföra kopparna sida vid sida för att känna kvalitetsskillnaden. Sedan så är ju justeringsmöjligheterna fler på Mazzern vilket gör att det går att få mer exakt resultat, samtidigt som det naturligtvis kan ta mer tid att ställa in kvarnen innan man är helt nöjd.
Jag hade en Isomac enklare kvarn och bytte till just Macap M4D, doserless och stepless. Skillnaden är enorm, framförallt att kunna finjustera till exakt rätt extraktion, men även det jämna malresultat. Kvarnen är viktigaste komponenten och håller dessutom värde och funktion begagnad, så varför välja en sämre som tappar i värde och måste bytas när man uppgraderar till E61?

Då blir det hålls ögonen öppna efter nån av dessa begagnade. Tack för hjälpen! :)

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
 

Tanax

Well-known member
Allt möjligt mycket espresso men även en hel del mjökkbaserat gissar jag på.
Har enkelkokare hos pappa, tycker det funkar. Känns inte som jag har budget att lägga några tusenlappar extra på dubbelkokare nu till en början. Möjligen att man byter upp sig senare i livet men just nu får jag nog stanna vid en enkel.

Måste inte upp till dubbelkokare, finns värmeväxlare som sagt. Men okej, jag förstår! Huvudsaken är ju att du blir nöjd :)
 

magho403

Well-known member
Kolla under Köp och sälj delen här på forumet. Tråd: Säljes: Rancilio Silvia (v2) med kvarn Rocky + tillbehör
3000kr för det du letar efter
Sätt in resterande 5000:- i någon fond så har du pengar till uppgradering om några år! ;-)
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,718
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp