Problem med en grupp, Sanremo Capri

ErikE

New member
Hej,

Som min första espressomaskin har jag köpt en gammal Sanremo Capri som jag försöker få igång. Första problemet med att pumpen inte startade är löst. Jag kan nu använda en av två grupper. Ur den andra kommer bara ånga.

En video som visar problemet finns här:
http://bigthink.se/sanremo/sanremo_grp2_problem.m4v

En sökning på forumet ger att det skulle kunna vara någon luftficka i något rör. Låter det troligt, eller har någon en alternativ ide som jag också bör undersöka?
 

bauta

Well-known member
Är det en och samma pump till båda grupperna borde det väl inte stoppas av en luftficka? En luftficka stoppar på sugsidan så att pumpen inte "får tag".
Kan det vara stopp, tex kalkproppar?
 

ErikE

New member
Ja, det är bara en pump. Man tycker att om det kommer så mycket ånga borde även vatten komma igenom. ...men det finns uppenbarligen något jag inte förstår i hur det fungerar.

Det är den grupp som verkar ha använts mest som inte fungerar. Ur den som fungerar kommer det en del svarta små korn (liknar kaffe) och jag tror maskinen varit stående en längre tid. Kanske borde borde koppla loss rören och göra rent. Man är ju rädd att ha sönder något när man kan använda maskinen som den är. Koppar är ju ganska mjukt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp