Alex Izzo vs Rocket R58

magho403

Well-known member
Om man bortser från yttre design, finns det då någon anledning att välja den ena framför den andra?
 

Tanax

Well-known member
Finns också Profitec Pro 700 i ungefär samma prisklass om du inte kikat på den redan vilket enligt mig både är snyggare och högre kvalitét än båda av de maskiner du listat :) Men smaken är som baken!
 

magho403

Well-known member
Finns också Profitec Pro 700 i ungefär samma prisklass om du inte kikat på den redan vilket enligt mig både är snyggare och högre kvalitét än båda av de maskiner du listat :) Men smaken är som baken!

Vem säljer den i Sverige?

Generellt sett, varifrån skulle ni köpa en ny maskin i denna prisklassen? Av svensk leverantör eller från någon av alla andra webbutiker runt om i Europa?
 

henrik82

Well-known member
Kaffecompagniet. När jag var där och rekade lite så blev jag avråd från att gå gör en Rocket och dom listade Profitec och Alex duetto ganska likt men jag blev rekommenderad Profitec i förstahand.

http://www.kaffecompagniet.se/espressomaskiner/manuella-professionella/profitec-pro-700/

För att gå på det du inte vill höra så tycker jag att Alex duetto är den snyggaste av dom men det är väldigt kort avstånd mellan portafiltret och droppbrickan, medans du kan få plats med ett latteglas under portafiltret på Profitec. Men som Tanax säger smaken är som baken. Skulle inte skämmas över att ha en i köket, men har tyvärr inte plats :(
 

bjsulla

Well-known member
Hade först en Compak K-3 Touch men bytte upp mig till en Mahlkönig K30 Vario för några månader sedan. Kvarnar tyckte jag generellt att det var svårt att välja någon eftersom det finns så många att välja på och egentligen väldigt lite skrivet om dom.

Det jag gillar mest med min nuvarande kvarn är att det är lätt att återupprepa inställningar gällande malningsgrad och tid. Eftersom jag köper hem olika typer av kaffe och rostar själv så skriver jag alltid upp de inställningar som jag hittat och det är då lätt att hitta tillbaka när jag rostat samma kaffe igen.
 

henrik82

Well-known member
Kaffecompaniet säljer en kvarn som heter Quamar och vad jag har läst mig till och hört från folk som har en så ska den vara bra, den ska motsvara Mazzer. Vad du än gör så snåla inte där. En dubbelkokare är oftast mer än overkill för dom flesta om man inte är riktigt intresserad och jag har läst många inlägg här och på andra forum där folk har köpt en alldeles för stor espressomaskin (inte rent fysiskt utan mer tekniskt) och för liten kvarn.

Om du går för Profitec, så har dom en kvarn som matcha maskinen Profitec Pro T64 ;)
https://www.youtube.com/watch?v=MWyo3WVR6Hg
 

Tanax

Well-known member
En annan dubbelkokare från systerbolaget till Profitec; ECM, har just lanserats också. ECM Synchronika.
Verkar dock inte som att någon svensk återförsäljare fått in dom än. Den är dock något över din budget om din budget är runt Profitec Pro 700. Ser ut som att Synchronika kommer landa på runt 4-5000 kr över Profitec Pro 700 men osäkert än så länge på exakt pris!

Vet ju inte vad din budget är, du frågade bara om de 2 maskinerna men ingen budget.
http://www.ecm.de/1/espresso-machines/ecm-home-line/dual-boiler-espresso-machines/synchronika/
 

Klingberg

Active member
@magho403 Var det inte du som hade en K30 Es att sälja?? Eller är jag fel ute?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Klingberg

Active member
Tänkte mer varför du vill köpa nytt om du redan sitter på en så grym kvarn:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

magho403

Well-known member
Det blir nog inget nytt inköp just nu. Min ursprungliga fråga i denna tråden var av intresse att veta vilken kombination av espressomaskin och kvarn som man på detta forumet tycker är bäst just nu och hade valt vid nyköp om man har en budget på total 30 000 (ca 20 maskin och 10 kvarn).
 

magho403

Well-known member
Kaffecompagniet. När jag var där och rekade lite så blev jag avråd från att gå gör en Rocket och dom listade Profitec och Alex duetto ganska likt men jag blev rekommenderad Profitec i förstahand.

http://www.kaffecompagniet.se/espressomaskiner/manuella-professionella/profitec-pro-700/

För att gå på det du inte vill höra så tycker jag att Alex duetto är den snyggaste av dom men det är väldigt kort avstånd mellan portafiltret och droppbrickan, medans du kan få plats med ett latteglas under portafiltret på Profitec. Men som Tanax säger smaken är som baken. Skulle inte skämmas över att ha en i köket, men har tyvärr inte plats :(

Kommer du ihåg varför kaffekompagniet avrådde dig för R58:an?
 

asharidu

Well-known member
En annan dubbelkokare från systerbolaget till Profitec; ECM, har just lanserats också. ECM Synchronika.
Verkar dock inte som att någon svensk återförsäljare fått in dom än. Den är dock något över din budget om din budget är runt Profitec Pro 700. Ser ut som att Synchronika kommer landa på runt 4-5000 kr över Profitec Pro 700 men osäkert än så länge på exakt pris!

Vet ju inte vad din budget är, du frågade bara om de 2 maskinerna men ingen budget.
http://www.ecm.de/1/espresso-machines/ecm-home-line/dual-boiler-espresso-machines/synchronika/



Jag frågade stoll-espresso i tyskland maskinen kostar €2600 +60(frakt). Enligt Markus är det en riktigt bra maskin han skulle göra en reportage om maskinen och lägga ut det på youtube espressotv.
 
Senast ändrad:

henrik82

Well-known member
Dels den externa piden (för som han sa det att ska man ha pid så är det bättre att ha den p¨å maskinen för annars så köper du en maskin som du bara utnyttja till viss del, för piden kommer att hamna i en låda för eller senare :p). Sen tror jag att det va att både Profitec och Alex duetto är stabilare. Jag är lite osäker på detta men jag tror att han hade fått sicka många på servis ocksåför att det va ett eller annat som inte va riktigt som det skulle, men det tror jag att Rocket har fixat. Profitec är den som han rekommenderade i förta hand, men det berodde mer på att den har längre avstånd mellan portafiltret och droppbrickan, sen tror jag att han även tyckte att den va snyggare (men det är ju bara en smakfråga som du själv måste bestämma). Alla tre maskiner är bra maskiner så vad du än gå för så kommer du vara nöjd.
 

Tanax

Well-known member
Jag frågade stoll-espresso i tyskland maskinen kostar €2600 +60(frakt). Enligt Markus är det en riktigt bra maskin han skulle göra en lite reportage om maskinen och lägga ut det på youtube espressotv.

Det vore ju faktiskt riktigt trevligt, i så fall runt 22k kr då. Stoll-espresso säljer ECM Profi för 1899€ som översätts till 17.5k. Kaffecompagniet säljer samma maskin för 15.5k, alltså 2000 billigare. Gör man samma grej med 2600€ (som översätts till 24k) så blir det runt 22k. Sen får man väl se, kanske högre introduktionspris i början och sedan går ner när den funnits på marknaden ett tag. Vore riktigt trevligt i alla fall, trodde den skulle landa på runt 26k!

Vet du när han skulle göra en review?
 

asharidu

Well-known member
Det vore ju faktiskt riktigt trevligt, i så fall runt 22k kr då. Stoll-espresso säljer ECM Profi för 1899€ som översätts till 17.5k. Kaffecompagniet säljer samma maskin för 15.5k, alltså 2000 billigare. Gör man samma grej med 2600€ (som översätts till 24k) så blir det runt 22k. Sen får man väl se, kanske högre introduktionspris i början och sedan går ner när den funnits på marknaden ett tag. Vore riktigt trevligt i alla fall, trodde den skulle landa på runt 26k!

Vet du när han skulle göra en review?


Pris skillnaden mellan ECM synchronika och profitec är inte mycket.

Han skulle till ECM tyskland nästa vecka och när han lägger ut det vet jag inte.
 
Topp