Eureka atom eller Baratza sette?

cizeta

Well-known member
Är på jakt efter kvarn som komplement till min lido 2. Får erkänna att handmala 30g espressomalet på morgonen inte är någon höjdare. Hoppas kunna göra det man inte ska och ha en och samma kvarn till espresso, kalita och espropress.
Känns det rimligt att någon av dessa kvarnar klarar det?
 

henrik82

Well-known member
Jag skulle gå för Baratza sette, men det grundar jag bara på att jag tycker att den är sjukt mycket snyggare.
 

cizeta

Well-known member
Baratzan är lockande, alla som testat har bara gott att säga och vågen är lockande. Svårare att hitta information om eurekan som inte heller går att köpa ännu. Men jag tycker eurekan ser ut att ha bättre byggkvalitet.
Så jobbigt med val som man inte änns kan se eller känna på.
 

cizeta

Well-known member
Forumet röstar för Baratza sette, frun röstar för Baratza sette, så nu har jag beställt en Eureka atom. Ibland behövs andras röster för att höra sin egen.
Nu väntar en oändligt lång obestämd väntan.
 
Senast ändrad:

TheDude

Well-known member
Baratza Sette verkar vara ett stort steg i rätt riktning för oss amatörer (hemma baristor). De har verkligen tänk igenom vad hemma användaren har för problem och vad det finns för lösningar på dem.

Fördelar:
* Att kunna väga direkt i portafiltret gör saker så mycket enklare.
* Att ha "nearly zero grinds retention" är ett stort plus.

Nackdelar:
* Byggkvalitet, all plast gör att man frågar sig hur länge den håller.
 

magho403

Well-known member
Baratza Sette verkar vara ett stort steg i rätt riktning för oss amatörer (hemma baristor). De har verkligen tänk igenom vad hemma användaren har för problem och vad det finns för lösningar på dem.

Fördelar:
* Att kunna väga direkt i portafiltret gör saker så mycket enklare.
* Att ha "nearly zero grinds retention" är ett stort plus.

Nackdelar:
* Byggkvalitet, all plast gör att man frågar sig hur länge den håller.

Är det mycket plastdetaljer även i denna nya modellen då? Man tycker att de borde lärt sig från tidigare modeller...
 

magho403

Well-known member
Det senaste avsnittet av podcasten "I Brew My Own Coffee" har Kyle Anderson från Baratza som gäst. Avsnittet handlar en om deras nya kvarn Baratza Sette.

http://www.ibrewmyowncoffee.com/podcast/42

Jag har sett en hel del pre views med honom på youtube (från Seattle Coffee Gear och andra) och de talar ju naturligtvis bara om hur fantastisk kvarnen är. Nämner inget om eventuella brister i konstruktionen pga plastdetaljer. Är de mer kritiska i podcasten?
 

svartvest

Well-known member
Isomac gjorde en kvarn med plastdrev och dessutom dålig service vilket inte var en hit. Plastdetaljer har sina svagheter men håller nog ner priset en hel del. K30 har plastdetaljer men stommen är stabil.
 

TheDude

Well-known member
Kolla på denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=NM5v4uaZMEo&t=4m20s
Jag länkar en bit in i videon där man ser innanmätet. Ganska mycket plast enligt mig.

Till Baratzas försvar, så tycker de väl att amatören (hemma baristan) klarar sig bra med plastdetaljer och det kanske stämmer när man ser hur folk ständigt uppgraderar sin utrustning.
 

henrik82

Well-known member
mycket av den plasten som visas på videon kommer inte göra någon som helst skillnad om den är i metall förutom att kvarnen kommer att väga mer sen så kan inta allt vara i metall för det har inte samma flex som plast och skulle inte fungera.

Jag tror att dom inte kan vara så kritiska öppet, med tanke på att dom sitter i en test grupp som jag har förstått saken, sen så va ju Baratza ganska öppna med vad dom har fått för kritik från folk.

Jag kan helt klart se den som en ersättare till min Vario som Baratta och Mahlkönig har utvecklat tillsammans.
 

TheDude

Well-known member
mycket av den plasten som visas på videon kommer inte göra någon som helst skillnad om den är i metall förutom att kvarnen kommer att väga mer sen så kan inta allt vara i metall för det har inte samma flex som plast och skulle inte fungera.
Så sant, allt behöver inte vara i metall. Delar av det som visades upp var dock kugghjul i plast. Motorn är enligt Baratza kraftigare på Sette och dessutom är den monterad liggande och kräver då kuggar och drev för kraftöverföringen (gissar jag, för man såg inte exakt hur det var löst på videon).
Vi får ge den några år så får vi se om den håller.
 

magho403

Well-known member
Forumet röstar för Baratza sette, frun röstar för Baratza sette, så nu har jag beställt en Eureka atom. Ibland behövs andras röster för att höra sin egen.
Nu väntar en oändligt lång obestämd väntan.

Jag tror du valde rätt. Vilken färg beställde du den i och när beräknas den levereras, ungefär? Jag är själv lite sugen på en Eureka Atom. En sådan eller en Fiorenzato F64 E.
 

cizeta

Well-known member
Jag tror du valde rätt. Vilken färg beställde du den i och när beräknas den levereras, ungefär? Jag är själv lite sugen på en Eureka Atom. En sådan eller en Fiorenzato F64 E.
Fick inget leverans datum. Belle barista skriver juni, så jag hoppas på det eller juli.
Färg blir svart eller chrome beroende på vilket som kan fås först.
 

magho403

Well-known member
Fick hem en Eureka Atom igår och provade för första gången. Första intrycken är mycket positiva!

+ Inställning av malgrad samt maltid är mycket mycket bra. Skärm och knappar funkar toppen.
+ Gedigen byggkvalitet.
+ Resultatet i portafiltret är också toppen. Inga klumpar och ingen "static"
+ TYST
+ Riktigt snabb, malen en dubbel espresso på 8,3 sekunder
+ Snygg (enligt min åsikt)

- Hållaren till själva portafiltret är inte speciellt bra. Det slutar med att man få hålla portafiltret i handen vilket inte är något större problem
- Att den ska kunna fungera både som espresso- och filterkaffekvarn kan vi glömma. Malgraden får du i så fall ändra manuellt...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp