Maskinen chokar vid backflush??

Gibson76

Member
Hej!

Jag har en Bezzera BZ07 som fungerat jättebra sen jag köpte den för ca ett halvår sedan.¨
Jag varit rätt så noggrann med att rengöra dagligen och köra backflush ca 1 ggr/vecka. Kanske slarvat litegrann den senaste månaden dock.
Nu på morgonen började jag köra en backflush med rengöringsmedel som jag alltid brukar göra, dvs,. blindfilter i hållaren, köra tills pumpen låter lite ansträngd (ca 6-7 sek) stänga av och låta det rinna ut ur ventilen nertill såsom man ska. Och upprepa 5 ggr. Sen samma sak fast utan rengöringsmedel.
Det som nu händer är att kör jag pumpen tills den låter ansträngd kommer inget vatten ur ventilen utan jag får ta i som f-n och lossa lite på pf-hållaren så det rinner ut den vägen. Om jag kör ca 2-3 sek utan att anstränga pumpen rinner det ut ur ventilen men så fort jag kör längre chokar den bara ihop såsom jag beskrivit. Tänkte att jag upprepar denna procedur rätt många gånger så ordnar det sig men det verkar inte bli bättre. :-(
Tips?? Vad kan vara fel?? Hoppas att kunskapsbanken här i forumet kan komma med hjälp...

/Jonas
 

Gibson76

Member
Nu har pumpen börjat låta underligt också Låter lite som det skallrar, lite högfrekvent (inte det vanliga skallret av kopparna och faten jag har på ovansidan av maskinen) :-( Samt att INGET vatten kommer ut nertill ens vid superkort backflush... däremot droppar det tillbaka en liten del ur "returslangen" som går till vattenbehållaren. Verkligen inga tips/tankar?? Är det inlämning på service som gäller??
 

hne

Well-known member
Vad har du för rengöringsmedel? Det brukar skumma lite om Puly Caff och Clean Express. Du har väl inte gjort backflush med avkalkningsmedel?

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
 

Gibson76

Member
Vad har du för rengöringsmedel? Det brukar skumma lite om Puly Caff och Clean Express. Du har väl inte gjort backflush med avkalkningsmedel?

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Nej då, inget avkalkningsmedel... Jag kör Clean Express. Jag gav upp försöken och åkte in med maskinen till Kaffecompagniet. Återkommer med resultatet så småningom! Nu väntar fulkaffe tills detta är ordnat!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp