Crowdfunding

Gullanjr

Active member
Hm, ju mer jag läser och tänker så undrar jag om det var rätt att välja 064s och inte 064, jag kör ju trots allt främst pour over. Får se om blir klokare på fler recensioner.
 

Kaffeultras

Well-known member
Om du planerar att byta ut malskivorna till SSP så har du inte valt fel. Men ja, min uppfattning är att 064 är bättre för pour over och brygg om du gillar ljusrost. Men du missar möjligheten att klara espresso.
Hm, ju mer jag läser och tänker så undrar jag om det var rätt att välja 064s och inte 064, jag kör ju trots allt främst pour over. Får se om blir klokare på fler recensioner.
 

Kaffeultras

Well-known member
Alternativet är ju 078S som ska vara riktigt bra oavsett metod. 2k mer, men alla frågetecken suddas ut. Vad har du för kvarn idag?
 

Jonken

Well-known member
064 och 078 har klick, men ska gå att justera steglöst mellan. Ska bli intressant att se första rapporterna om 064.

064S och 078S saknar de fyra små bollarna med tillhörande fördjupningar som utgör klicken och har lite tydligare markering mellan 0-3 för när man vill göra finjustering (5/5.6µm per streck).

Observera att det är för vertikala, platta skivor så öppningen faktiskt påverkas så mycket. Att jämföra med t.ex. en J-Max vars "8.8µm" snarare betyder runt 1.5µm skillnad.. så det verkar som att man kommer behöva vara försiktig på handen med justeringarna, men det borde vara en hyffsad kompromiss för en allround-kvarn.

Så länge det inte är svårt att stanna i närheten av klick borde de inte göra så stor skillnad för den som eventuellt byter skivor om man väljer en modell med eller utan.
 

nept

Well-known member
Personligen tycker jag att kombinationen av större, dyrare och ovanligare skivstorlek gör att 78s känns mindre attraktiv. Plats och pengar är ju dyrbart och det finns ju många fler skivor i 64 mm.. så det är väl egentligen mest om 64an har några direkta brister som gör att man vill skippa den
 

Kaffeultras

Well-known member
Personligen tycker jag att kombinationen av större, dyrare och ovanligare skivstorlek gör att 78s känns mindre attraktiv. Plats och pengar är ju dyrbart och det finns ju många fler skivor i 64 mm.. så det är väl egentligen mest om 64an har några direkta brister som gör att man vill skippa den
Direkta brister vet jag inte, men poängen med 078 och 078s ska ju vara att skivorna är så bra att du inte ska behöva vilja byta, åtminstone direkt. 078s ska ju vara det närmaste Webers malskivor som är ordentligt hyllade. 064s verkar mer dra åt Itamill i utformning och därför inte samma hype.
 

nept

Well-known member
Direkta brister vet jag inte, men poängen med 078 och 078s ska ju vara att skivorna är så bra att du inte ska behöva vilja byta, åtminstone direkt. 078s ska ju vara det närmaste Webers malskivor som är ordentligt hyllade. 064s verkar mer dra åt Itamill i utformning och därför inte samma hype.

Jo men då undrar man ju lite varför de inte kan göra en sån skiva i 64 mm också? Om det inte är nåt fysikaliskt som begränsar dem så känns det ju mest som ett beslut för att göra 78an mer premium
 

Kaffeultras

Well-known member
Jo men då undrar man ju lite varför de inte kan göra en sån skiva i 64 mm också? Om det inte är nåt fysikaliskt som begränsar dem så känns det ju mest som ett beslut för att göra 78an mer premium
Är ingen ingenjör och den exakta vetenskapen bakom malskivor är relativt komplex, men som jag förstått det så har storleken väldigt stor betydelse för slutresultatet.
Desto större malskivor, desto mer uniform blir kaffets partiklar. SSP HU är ett exempel, där 64mm storleken brukar beskrivas som ganska dålig för ljusrostade pourovers, medans 98mm av samma modell ska vara brutal.
 

Kaffeultras

Well-known member
Kollade på Lance Hedricks livevideo idag när han körde en unboxing. 64-modellerna lät högre och kändes billigare i material enligt honom. Kan vara värt att tänka på. Inte samma premiumkänsla. Han sa också att han kommer vänta en dryg månad innan han släpper en cirka 40-minuter lång recension av alla fyra modellerna för att utvärdera ordentligt. Men i tid innan kickstartern slutar om man vill ändra sig.
 

JohanR

Active member
064 och 078 har klick, men ska gå att justera steglöst mellan. Ska bli intressant att se första rapporterna om 064.

064S och 078S saknar de fyra små bollarna med tillhörande fördjupningar som utgör klicken och har lite tydligare markering mellan 0-3 för när man vill göra finjustering (5/5.6µm per streck).

Observera att det är för vertikala, platta skivor så öppningen faktiskt påverkas så mycket. Att jämföra med t.ex. en J-Max vars "8.8µm" snarare betyder runt 1.5µm skillnad.. så det verkar som att man kommer behöva vara försiktig på handen med justeringarna, men det borde vara en hyffsad kompromiss för en allround-kvarn.

Så länge det inte är svårt att stanna i närheten av klick borde de inte göra så stor skillnad för den som eventuellt byter skivor om man väljer en modell med eller utan.
Om jag förstod uppgifterna från Timemore som återgavs på HB rätt så är det 1,0 mm stegring per varv för alla fyra varianter. 078 har 18 heltalssteg utskrivna och två (min uppskattning från bilder) som inte är markerade. Och varje heltalssteg är uppdelat i tiondelar om 5 micrometer (um) vardera. Så sammanlagt 200*5=1000 um. Medan 064 är 16+2 steg med tiondelar om 5,6 um, vilket också blir 1,0 mm.
Detta är samma stegring som Lagom P64, fast den har tio helsteg på ett varv med varje tiondel 10 um. Så det borde inte vara någon större skillnad i möjligheten att finjustera.

Funderar också på att byta från 064S till 078S. Var inte helt imponerad av att 064S stannade i Kyle Rowsells video även om det bara var för ljusrostade bönor på låga varvtal.
 

Jonken

Well-known member
Om jag förstod uppgifterna från Timemore som återgavs på HB rätt så är det 1,0 mm stegring per varv för alla fyra varianter. 078 har 18 heltalssteg utskrivna och två (min uppskattning från bilder) som inte är markerade. Och varje heltalssteg är uppdelat i tiondelar om 5 micrometer (um) vardera. Så sammanlagt 200*5=1000 um. Medan 064 är 16+2 steg med tiondelar om 5,6 um, vilket också blir 1,0 mm.
Jag tror att du har mer rätt än uppgifterna som kom från Timemore (verkar som att de själva har blandat ihop skillnaden mellan modellerna..)

Till viss mån tror jag att det påverkar att skivorna är vertikala, jag har i alla fall märkt skillnad vs. helt horisontella att justeringar får större effekt. Jag är inte orolig för egen del, tenderar att göra större justeringar ändå.. Men om man är inne på finlir med enstaka sekunder/gram mer eller mindre tror jag att det kommer kräva viss uppmärksamhet ;)

Jo men då undrar man ju lite varför de inte kan göra en sån skiva i 64 mm också? Om det inte är nåt fysikaliskt som begränsar dem så känns det ju mest som ett beslut för att göra 78an mer premium
Det kommersiella ursprunget till större skivor är att de maler snabbare. Utformningen är det viktigaste för smaken och det finns exempel på små skivor som står sig bra (men maler sakta). Däremot ger större skivor mer frihet för just utformningen och brukar helt enkelt kunna mala bättre och jämnare. Extra tydligt med turbo-skivorna:
coffee_11.jpg

...till 078 får de plats med både större pyramider och en hel rad extra. Om något skulle jag påstå att prissättningen för 078 inte alls speglar att den är avsedd för caféer - de skulle kunna lägga på mycket mer.

SSP HU är ett exempel, där 64mm storleken brukar beskrivas som ganska dålig för ljusrostade pourovers, medans 98mm av samma modell ska vara brutal.
64mm SSP MP är motsvarigheten för 98mm SSP HU. Det är tyvärr beteckningen som förvirrar där.
 
Senast ändrad:

Kaffeultras

Well-known member

Rowsell sammanfattar sina tankar om 064S, 078 och 078s och jämför med SSP MP.
 

ArvidB

Active member
Känner mig mer säker på valet av 078S, rent prestandamässigt. Det låter som det kommer vara en kompetent, prisvärd maskin.
Men jag måste säga att jag inte är helt förtjust i formen. Den känns för mycket hushållsmaskin på något sätt. Har svårt att sätta fingret på varför, men jag tror det är formen på "benet". Sen är jag inte heller helt förtjust i den halvtransparenta hoppern. Tycker den solida på 064 är snyggare.

Vad tycker ni andra?
 

Gullanjr

Active member
Alternativet är ju 078S som ska vara riktigt bra oavsett metod. 2k mer, men alla frågetecken suddas ut. Vad har du för kvarn idag?
Idag har jag en JX-Pro som jag använder till när jag kör med min Flair signature. Har en billigare elektrisk kvarn som jag använt till vardags men länge varit sugen på byta ut men inte kommit till skott. Så mot den är nog det mesta ett lyft.
 

Jonken

Well-known member
Hehe, smaken är olika. Backar 064 trots att jag tycker att den ser lite ful och oproportionerlig ut på bilderna. Den halvgenomskinliga bönbehållaren däremot verkar ju glänsa som en prisma på toppen :cool: är lite osäker på om jag ska välja en vit eller den svarta, som antagligen inte visar smuts lika tydligt. Om man skulle få för sig att förvara bönor i kvarnen är det ju snäppet bättre med en mörk eller solid i alla fall.
 

JohanR

Active member
Jag tycker också att 078 har bättre proportioner och att bönhållaren passar in bättre. Läste också någonstans att materialet i bönhållaren var av högre kvalitet på 078. Samtidigt kan jag hålla med om att designen inte når upp till samma nivå som en Zerno till exempel. Särskilt stödet på den tycker jag är lyckat. Men för kanske trefaldiga priset med frakt och moms så är valet ändå givet för mig.

Har nu också ändrat mig till en 078S istf 064S. Det var den starkare motorn, de uppenbarligen bättre malskivorna som medföljer och att den i mitt tycke ser bättre ut som fick mig att ändra mig.

Det enda som jag är osäker på är hur det funkar med upplinjering av malskivorna när det bara är två skruvhål. Har förstått det som att man bara ska placera shims vid skruvarna. Och det har funkat bra med tre skruvhål men hur gör man med två?
 

Pediatrik

Well-known member
En svart 078s är en no brainer enligt mitt tycke och smak. Den är garanterat snyggare än min Wilfa CGR-1 som jag för tillfället använder på jobbet. Resultatet i koppen kommer lyfta rejält oavsett skivor. Kommer säkert beställa turbo skivorna när nyhetens behag har lagt sig, även om jag tror att de platta kommer räcka långt.

För er som fortfarande vilar på hanen. Priset höjs på kickstartern from 1/4, så skynda, fynda!
 

Damocles

Well-known member
Är ingen ingenjör och den exakta vetenskapen bakom malskivor är relativt komplex, men som jag förstått det så har storleken väldigt stor betydelse för slutresultatet.
Desto större malskivor, desto mer uniform blir kaffets partiklar. SSP HU är ett exempel, där 64mm storleken brukar beskrivas som ganska dålig för ljusrostade pourovers, medans 98mm av samma modell ska vara brutal.
Det stora delen med storleken är inte så mycket diametern som arean, längden på skären blir betydligt längre på de större skivorna. Jämför innerdiametern och total area mellan 64, 75 och 83mm, där 75mm ger väsentlig mycket mer area då den behåller en mindre innerdiameter.

1680135846825.png
Vad gäller namnstandard så är det tyvärr SSP i ett nötskal då Hansung inte är direkt konsekvent med sina namnstandarder... 98mm HU är snaraste att jämföra med en förstärkt 64mm MP snarare än 64mm HU. Sedan ska vi inte prata om alla microrevisioner som SSP gör mellan olika tillverknings-batchar på samma namn. Eller hur till ex SSP 80mm HU är detsamma som Webers Ultra medans SSP 80mm HU och ULF har minimala skillnader men olika beläggning.

Men det är intressant att lyssna på t.ex. Nick Terzulli som designad Gen 2 skivorna för Ode samt Opus och Lance Hedricks inblanding på Gen 2 skivorna. Det var väl 26 revisioner eller nåt sånt innan de hittade den bästa. Det verkar vara väldigt mycket trial and error samt lite, kasta skit på väggen och se vad som fastnar, och det kör man på.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp