Crowdfunding

Gullanjr

Active member
Känner mig lite rund i huvudet nu, det står för tex 064s varianten att kostar $299, men jag behöver pledga $402, vad är det jag missar?
 

ArvidB

Active member
Blir det moms och tullavgift på en sån där crowdfunding? Nån som har erfarenhet?
Så länge det skeppas från utanför EU blir det i alla fall moms + postens expeditionsavgift om 125kr. Om det blir någon tullavgift vågar jag inte säga säkert.
Min gissning är att det skulle kunna blir 2,2% om jag har rätt i min gissning på att det skulle falla under den här klassificeringen och skeppas från Kina: https://tulltaxan.tullverket.se/#!/...03-23&d=I&cc=8509400000&ad=&co=CN&cu=SEK&l=sv
 

ArvidB

Active member
För min del blev det en 078s, men sökningen på recensioner kommer nog gå varm fram tills man inte kan backa ur längre :)
 

Kaffeultras

Well-known member
Är väldigt nära avtryckaren, men sjukt svårt att bestämma mig mellan 078 och 078S för att komplettera min andra kvarn med 64mm MP.
078 verkar ju vara mest annorlunda och på så sätt ett mer naturligt val på så sätt, men då missar jag espressomöjligheterna på den. Men tänker kanske att 078S blir väldigt nära MP i upplevelse på espresson ändå. Vad tror ni?
 

Pediatrik

Well-known member
Om du tänkte backa deras Kickstarter är det bara 078S som finns som alternativ av de två, så länge att du inte bor i USA eller Kanada. 078 finns nämligen redan till salu i Europa.
 

Jonken

Well-known member
Vi har ju inte jättemycket info att gå på än, men här är en till video:

Han skriver i kommentarerna att
The ssp burrs will likely only be filter focused (mp ssp). Of course many love them for espresso but I personally don’t.
...så det tyder väl på att 078S kanske inte är för nära SSP MP. Jag tror att han gillar mer kropp för espresso.
Han skriver också att 078 verkar bättre byggd än DF83, berättar att RDT inte behövs för 064/078 och att han inte hade problem med låg RPM med SSP MP i 064.

Kul att se hur smidiga båda modellerna ser ut bredvid den redan fina Ode. Jag kommer nog fortsätta att backa båda två, de ska sälja turboskivorna separat så småningom - så länge de inte kostar mer än mellanskillnaden mot en 078 idag känns det ju som en bra deal.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Vem vet, med tusentals 078/078S ute i handeln kanske det kan komma alternativa skivor från andra tillverkare också. Det hade varit smidigare om de valt 80mm som redan har en hel del välja mellan (visserligen kostar många av de skivorna lika mycket som kvarnen)... Undrar om befintliga 78mm går att sätta i, som de från Xeoleo och Fuji Royal (den kommer jag kunna testa).
 

nept

Well-known member
Vi har ju inte jättemycket info att gå på än, men här är en till video:

Han skriver i kommentarerna att

...så det tyder väl på att 078S kanske inte är för nära SSP MP. Jag tror att han gillar mer kropp för espresso.
Han skriver också att 078 verkar bättre byggd än DF83, berättar att RDT inte behövs för 064/078 och att han inte hade problem med låg RPM med SSP MP i 064.

Kul att se hur smidiga båda modellerna ser ut bredvid den redan fina Ode. Jag kommer nog fortsätta att backa båda två, de ska sälja turboskivorna separat så småningom - så länge de inte kostar mer än mellanskillnaden mot en 078 idag känns det ju som en bra deal.

Började kolla på videon men erkänner att den var för lång så jag tappade fokus litegrann. Minns ni om han sa nåt om 64s som filterkvarn? Eller att byta skivor i den? Känns som han pratade mer om allt annat, typ grejen med att den stannar när han ville mala ljusrostad espresso på låg rpm..
 

Jonken

Well-known member
Just det var inte så utförligt, han sa väl att 064S var sådär för filter fast att han trodde att de flesta skulle bli nöjda. Man kan kanske förvänta sig lite bättre än t.ex. DF64 med standardskivorna med tanke på att det går att sänka farten till 800 rpm och separera en del silverskinn och damm. Jag tror att man kommer vilja byta skivor i bägge utföranden för 064 om man vill få ut mest av kvarnen allround.. Eller snarare satsa på 078S från början om man inte redan råkar ha skivor hemma som jag.
 

nept

Well-known member
En 64s till kickstarter-pris plus nya skivor borde ju gå på ungefär samma som en Ode 2 så frågan är väl mest vilken som har bäst workflow osv. Känns ju tex som att startknappen sitter lite bättre på Ode. I videon började 64s att pipa vid nåt tillfälle och ifall det är som med Ode 1 att den piper när den är klar känns ju det som en irriterande grej. 🤔
 

Jonken

Well-known member
Hehe var tvungen att dubbelkolla min Ode 1 när Hoffmann tog upp klagomålet om pipet igen i sin recension av gen 2. Piper min, tänkte jag? Ja det gör den, men tydligen inte tillräckligt gällt för att jag ska veta om det fast den används nästan dagligen ;)

Om man inte är ute efter espresso kan man ju alltid chansa på att 064 med "turbo"-skivor blir bra. Förhoppningsvis kommer det någon recension på det så småningom. 064 lär i alla fall vara tystare, men Ode låter inte så farligt som det är. Det som lockar för mig är att kunna sätta i skivor för espresso, förhoppningsvis inte behöva oroa mig för att motorn ska gå sönder och inte lämna kvar ½g i kvarnen.

Men vill man brygga större doser filterkaffe och inte behöva vrida på en ring för att ev. få ur det sista kanske Ode gen 2 har trevligare arbetsflöde. Den har auto-stopp som fungerar någorlunda (brukar ofta finnas en böna eller två kvar som kräver att man kör igång den igen någon sekund..). Med den mentaliteten kommer jag personligen kanske inte utnyttja möjligheten att lämna kvar ett gram fines och silverskinn i 064, men kanske kan det vara värt det.
 

Kaffeultras

Well-known member
Delar din bild Jonken. Känslan är att sculptor är lite mer anpassad för den som vill vrida ur maximal extraktion genom låg retention, fines catcher och anpassad RPM. Ode 2 känns mer brygganpassad och kanske lite mer "bekväm" med sin antistatic-teknologi om man typ gör större batch brews.

064 känns väldigt prisvärd om man bara gör pourovers.
064S känns lite mellanmjölk för mig av de recensioner jag sett men förstår om man köper den för att uppgradera till SSP-skivor längs vägen eller om man redan har.

078 och 078S känns extremt lovande och banbrytande för att kosta drygt 5000 sek.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp