Crowdfunding

Jonken

Well-known member
Backade precis Timemore 078s och 064. Tror att det kan bli höjdare.



Gäller nog att skynda sig för att hinna med lägsta priset, men känns som att fullpris kan bli värt det också.
 

Jonken

Well-known member
Observera att det bara är 078S som säljs på grund av Kickstarters regler (078 fanns redan tillgänglig som 220V innan kampanjen, det är bara "nya" produkter på Kickstarter). Hoppas att det kommer gå att köpa malskivorna som sitter i 078 på sikt, de har sagt det på Reddit i alla fall.
 

JohanR

Active member
Slog också till, fast på en 064S. Känns som ett bra pris om den håller vad de lovar. Och att det ska gå att sätta i andra 64 mm malskivor. Har blivit allt mer intresserad av mer ljusrostad espresso så jag tänker att detta kunde vara ett bra komplement till min Eureka Specialita.
 

Pediatrik

Well-known member
Observera att det bara är 078S som säljs på grund av Kickstarters regler (078 fanns redan tillgänglig som 220V innan kampanjen, det är bara "nya" produkter på Kickstarter). Hoppas att det kommer gå att köpa malskivorna som sitter i 078 på sikt, de har sagt det på Reddit i alla fall.
Exakt! Hoppas också att man kan köpa turboskivorna separat framöver!
 

nept

Well-known member
Skulle en 064S vara en uppgradering över min J-Max för espresso?

Att jämföra en elektrisk kvarn med platta skivor som inte släppts än med en manuell konisk kvarn kanske är lite vanskligt för även om den lever upp till förväntningarna så är det ju subjektivt vilket som ger bättre smak. Men den har en motor (bara det kanske är värt det?), verkar stabilt byggd och skivorna lär vara inspirerade av bra förlagor, så varför inte?
 

Herr Räv

Well-known member
Att jämföra en elektrisk kvarn med platta skivor som inte släppts än med en manuell konisk kvarn kanske är lite vanskligt för även om den lever upp till förväntningarna så är det ju subjektivt vilket som ger bättre smak. Men den har en motor (bara det kanske är värt det?), verkar stabilt byggd och skivorna lär vara inspirerade av bra förlagor, så varför inte?
Ja så är det ju, Niche-killer hit och dit så vet man inte förrän den testats. Men den verkar onekligen bra, skulle göra det lättare när man ska köra flera skott (även om Roboten ändå ställer till det där) och den är snygg.
 

Jonken

Well-known member
Så länge det stämmer att det går att byta ut malskivorna till SSPs utbud* borde man kunna säga att det kan bli en uppgradering. Men det beror på vilken stil och bönor man gillar, bra koniska handkvarnar står sig också ganska starkt. Men i t.ex. Johans fall låter det som en bra idé.

*Timemore har varit lite svävande kring det, de verkar rädda för att en del kunder ska klanta sig och råka sabba något vid bytet - men samtidigt sagt att det ska gå. Our Coffee Shelter skriver att de ska passa, men inte säker på om de faktiskt har provat. Sen kan ju standardskivorna vara bra från början om man har tur.. Vet att en del påstår att Mazzers nya 233M ska vara rätt lika SSP HU också om man vill hålla ner budgeten.
 
Senast ändrad:

Herr Räv

Well-known member
Så länge det stämmer att det går att byta ut malskivorna till SSPs utbud* borde man kunna säga att det kan bli en uppgradering. Men det beror på vilken stil och bönor man gillar, bra koniska handkvarnar står sig också ganska starkt.

*Timemore har varit lite svävande kring det, de verkar rädda för att en del kunder ska klanta sig och råka sabba något vid bytet - men samtidigt sagt att det ska gå. Our Coffee Shelter skriver att de ska passa, men inte säker på om de faktiskt har provat. Sen kan ju standardskivorna vara bra från början om man har tur.. Vet att en del påstår att Mazzers nya 233M ska vara rätt lika SSP HU också om man vill hålla ner budgeten.
Jag läste en del svar från Timemore på Kickstartern bland annat:
"Actually, if the size of burrs is the same, you change them. But We would not recommend changing the burrs because it may cause misalignment between the burrs and thus grinding consistency might decrease. If there is a large deviation, it might even make the burrs get stuck and damage the device."

Det vore oerhört konstigt om de inte går att byta alls, men man kanske friskriver sig ordentligt iochmed att de skriver att man kan hamna off i kalibrering.

Jag har inga planer på att göra mig av med min J-max även vid köp egentligen heller. Det går inte speciellt mycket ljusrostade espressobönor hemma nu, men det är kanske dags då filterkaffet dragit sig däråt.
 

Jonken

Well-known member
Från kommentarerna på Instagram:
IMG_20230315_105144.jpg
Men ja, var lite tveksam till 064 först eftersom Timemore inte ville gå ut med att det var lugna puckar. Nu blir det två osäkra kort för min del, men känns värt att testa. Går att dra sig ur innan kampanjen slutar, kanske kommer det nya uppgifter/recensioner innan maj.
 

Herr Räv

Well-known member
Från kommentarerna på Instagram:
Visa bilaga 8820
Men ja, var lite tveksam till 064 först eftersom Timemore inte ville gå ut med att det var lugna puckar. Nu blir det två osäkra kort för min del, men känns värt att testa. Går att dra sig ur innan kampanjen slutar, kanske kommer det nya uppgifter/recensioner innan maj.
Läste vidare lite där och de verkar väldigt nöjda. Lite mer nöjda med 078, men den blir större och något dyrare så 064 är nog ändå vägen för mig, när jag väl bestämt mig.
 

cizeta

Well-known member
Kunde inte heller hålla mig. Backade en 078S. Blir att sälja min Eureka Atom om inte familjen går med på en till kvarn.
 

DavidLundholm

Well-known member
Jag har väntat på Ode 2.0 som jag tänkte modifiera och fulköra även för mörkrostad espresso, men den här kvarnen tycks passa ännu bättre och priset blev också bra.

Jag valde 064 för att kunna byta skivor. Det kommer säkert att komma fler 78mm men kan inte föreställa mig att det är värt osäkerheten när de kommer och det ökade priset (för både kvarn och större skivor).
 

Pediatrik

Well-known member
Kanske inte blir nödvändigt för mig att byta skivor i 078s ändå. Den nedanstående sammanfattande kommentaren från Our Coffee Shelter känns lovande. Framförallt eftersom jag tänkte köra den för filter/press på jobbet. 078s ser också ut att vara den model som går bäst i deras Kickstarter-kampanj. Spännande!

C1ABD05F-1C35-4D9B-8E73-C30444B8EDC9.png7F8C3EA5-FD00-49A9-9842-C0163CC24BA0.png
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp