Crowdfunding

henrik82

Well-known member
Om det inte hade varit för att jag fick en Bonavita BV382510V av sambon i födelsedagspresent och att jag är osäker på om den kommer till 220V, så hade jag lätt blivit ägare till Fellow Stagg EKG+ :) och köpt mig en Baratza Sette 270W. Att ha kvarnen, vattenkokaren och vågen i en och samma app :coffee:. Kan det bli så mycket bättre?
https://www.kickstarter.com/project...our-over-kettle-for-coffee?ref=profile_backed
 
Senast ändrad:

luddast

Member
Om det inte hade varit för att jag fick en Bonavita BV382510V av sambon i födelsedagspresent och att jag är osäker på om den kommer till 220V, så hade jag lätt blivit ägare till Fellow Stagg EKG+ :) och köpt mig en Baratza Sette 270W. Att ha kvarnen, vattenkokaren och vågen i en och samma app :coffee:. Kan det bli så mycket bättre?
https://www.kickstarter.com/project...our-over-kettle-for-coffee?ref=profile_backed

Kommer det en version till 220V backar jag direkt! Sitter precis i tankarna att klicka hem Sette 270W. Så det här kommer precis i rätt läge för mig. Magiskt! :lol: Det kan vara värt att byta ut hario-vågen för en acaia också, när man ändå håller på.
 

henrik82

Well-known member
Jag älskar min acaia våg och jag har lite problem med min Vario W och har varit inne på en Satte 270 för jag växlar mellan olika kaffern hela tiden sen 270W känns inte som att den kommer att bli använd riktigt som det är tänkt.
 

henrik82

Well-known member
Ja frågan är bara hur mycket bättre den är en t.ex Moccamaster och Wilfa Svart m.m. Men det får jag väl svar på i februari nästa år :p
Just nu jobbar jag stenhårt på hur jag ska förklara detta för sambon :unsure:
 

henrik82

Well-known member
Den ser ju intressant ut, Men jag förstår inte varför dom satte ett så stort vred på den. Jag har redan 2 acaia så den käns lite onödigt för mig, men det skulle vara intressant att testa dom mot varandra.
 

UbbeK

Well-known member
Är det någon av er som har fått sin Aergrind ännu? Valde en röd vilket såhär i efterhand inte var så smart...
 

henrik82

Well-known member
Nej och jag valde en svart. Det som irritera mig är att jag vet att det är några här i Norge som har fått sina och sen att Tim Wendelboe har den i butiken. Jag har skrivtit två meddelanden men inte fått svar.... Jag har egentlig inte något behov av den just nu och jag backade kampanjen för att jag ville ha Hausgrind som ersättning till min feldgrind, men på grund av att det gick så pass mycket bättre än vad han hade räknat med så har han fått skuta på den stora kvarnen. Sen är den också lite irriterande att han har tryckt in Feld2 innan han är helt klar med Aergrind, inte för att det egentligen är en jätteuppgradering av feldgrind, men han kunde avsluta ett projekt åt gången med tanke på att han inte är så jätte stor på marknaden.
 

UbbeK

Well-known member
Då dök äntligen min röda Knock Aergrind upp.. Har varit en lång väntan. Först var det tänkt att den skulle komma i september men...
Det var varit många små förseningar. Peters på Knocks bristande kommunikation och ignorerande att svara på frågor av kunder,
gör inte sitt till att väntan upplevs som kortare.
IMG_2379 (redigerad).jpg
IMG_2380.jpg
Den ser bra ut! Man känner när man tar i den att den är gedigen. För min del helt rätt storlek som rese/hiking kvarn.
Priset var i slutet av april när pengarna drogs 67£ via Kickstarter då ingår Aergrind, Aerdisc (Aeropress metallfilter), kaffemugg och en t-shirt.
Aerdisc:en fattades i mitt packet.
Men den finns lite kvar att göra för att nå hela vägen fram. Då den nu säljs för ca 1000:-
Locket/maljustering håller inte samma kvalitet som övriga kvarnen. Ytan är flammig efter att de var varit i och putsat i formsprutningsverktyget.
Kunde gjort susen med en blästring eller en polering av verktygen innan gått till serietillverkning.
De har fått toleransproblem på locket, de har valt att snitta upp locket undersida för att få på det på justermuttern. Locket sitter lite dåligt efter ingreppet.
Axeln glappar lite när man maler. Troligen lite för stort spel mellan axel och lager. Lagren sitter även lite för nära varandra. Skulle man placerat de lite mer isär skulle det minskat glappet något.
Finns lite till att fila på innan den är helt klar.
Men är glad att den dök upp innan 2018.
 

edtbjon

Well-known member
Jag antar att det är sådant man får lära sig att leva med när man sponsrar ett crowdfunding-projekt... Det handlar ju vanligtvis om små aktörer som inte har vare sig resurser eller erfarenhet. Men tack och lov har de ju bra idéer. :)
@UbbeK Jag hoppas att du meddelar dina observationer till Knock också. I mina ögon är feedback en del av processen. Om inte annat vill du väl ha ditt filter också...
 

cizeta

Well-known member
Jag antar att det är sådant man får lära sig att leva med när man sponsrar ett crowdfunding-projekt... Det handlar ju vanligtvis om små aktörer som inte har vare sig resurser eller erfarenhet. Men tack och lov har de ju bra idéer. :)
@UbbeK Jag hoppas att du meddelar dina observationer till Knock också. I mina ögon är feedback en del av processen. Om inte annat vill du väl ha ditt filter också...
Jag har haft min aergrind i ett par månader nu och är mycket nöjd. Har ett aluminium lock till den på tillverkning. Förhoppningsvis kan jag hämta det på måndag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp