Crowdfunding

Jonken

Well-known member
https://www.kickstarter.com/projects/chestnutx/the-chestnut-x-coffee-grinder/description

Mer intressant, alltid kul med någon som vågar testa nya idéer. Lite mer pengar än vad jag vågar satsa, men kanske står man och ångrar sig efteråt som Niche och Ode :blush:

Tycker bra om formen som följer G1, kan kräva ett ganska hårt grepp men i gengäld bekvämt för handen. Stort plus för nano-handtaget, synd att de inte skriver mått och vikt om den är tänkt att vara portabel..
 

onyman

Well-known member
Har nån backer i Sverige fått sin Ode kvarn? Jag gav Fellow mina adress uppgifter för tre veckor sedan men inte fått något. Nu såg jag på Morgon Coffee Roasters facebook sida att de redan har två kvarnar (först till kvarn) till försäljning för omgående leverans. Lite dåligt hanterat, som backer har man betalt tidigt, visat tilltro till projektet och känner sig värd att få leverans tidigare än vanlig detaljhandel.
 

onyman

Well-known member
@cizeta Bra! jag har varit tålmodig tills NU. :)

Jag gnällde på Morgons facebook haha, men de j*klarna tog bort inlägget.

Jag klagade lite till Fellow, men det struntade de i, de verkar inte vara de bästa på att bemöta de kunder som inte är nöjda.
 

Jonken

Well-known member
Arco kommer till kickstarter 15:00 imorgon. Hoppas de släpper lite mer information om t.ex. vad för malverk det är (två olika på bilderna..), ljudnivå, hastighet och inställning.
 

Jonken

Well-known member
https://www.kickstarter.com/projects/goat-mug/arco-2-in-1-coffee-grinder/

Super early bird med motor håller på att ta slut redan. Ingen info om malverket än.. Jäkligt billigt om man skulle gå ihop 12 pers :nowink: (undrar faktiskt hur det går ihop alls till det priset)

Kommer nog vänta lite tills de släpper mer detaljer. Motorn verkar t.ex. kunna vara ganska högljudd om man lyssnar på den enda sekunden i videon de verkar visa den mala..
 
Senast ändrad:

cizeta

Well-known member
Finns en till video i botten på sidan där de använder kvarnen. Den verkar vara högljudd och motorn låter som att den kämpar trots att det ser ut som ganska mörka bönor.
 

Jonken

Well-known member
Finns en till video i botten på sidan där de använder kvarnen. Den verkar vara högljudd och motorn låter som att den kämpar trots att det ser ut som ganska mörka bönor.

Oj jäklar, inte konstigt att de inte skyltade med den videon :ph34r: borrmaskin, dammsugare och lite gnissel på det..
 

svartvest

Well-known member
Jag kände samma sak, sedan är det väldigt svårt för mig att motivera att jag skall ha en kvarn till.. Sedan vill jag hissa denna tråd Crowdfunding tråden... På kickstarter är det hopplöst att hitta något... ofta så är många kampanjer i full blom eller så är de över... Vissa kaffegrejer smäller det bara till.. så kära kaffevänner tack för denna tråd!!
 

GLaDER

Active member
Jag är sugen på en kvarn med motor. Kan vi hitta 6 personer till som vill ha kvarn med motor och 5 personer som bara vill ha kvarnen?

Pris med dagens valutakurs: 16 187 SEK

På sidan listar de kvarn + motor som dubbelt så dyr som bara kvarnen. Ska man behålla de proportionerna betyder det att

Kvarn: ~850 SEK
Kvarn + Motor: ~1700 SEK
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Jo det kan vara intressant om vi kan komma överens om vem som ska hålla i det. Man ska vara medveten om att det kan gå i putten också och det inte blir någon kvarn till någon om de inte levererar.

Vill helst veta lite mer om kvarnen också, de säger att det kommer mer information om några dagar. 65dB påstår de att motorn låter vilket är ganska lite egentligen, men det kanske är hög frekvens som spökar till det. Alla detaljer verkar inte vara klara, de skriver t.ex. att de experimenterar med ljuddämpning.

En trevlig detalj är att det ska vara något slags grepp-material runt hela, istället för att behöva silikonringar eller dylikt.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal

Det är ju något sådant här som skulle behövas på marknaden för att nå ut till en bredare publik. En rost som är enkel att använda och tar 250 gram. Sen ligger kanske rosten ett par tusen för högt i pris. För 5000 kr finns ju flera andra kafferostar som t.ex. Gene Café, Behmor och i USA Fresh Roast för under 2000 kr.

Men alltid skoj med en ny kafferost :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp