Giotto Premium - elfel / jordfel efter byte av pump

waan

Member
Hej,

När jag förra veckan gjorde rent bryggruppen uppstod missljud i pumpen och efter en liten stund gav den upp - inte helt död men i princip utan tryck. Jag beställde därför en ny pump från Bellabarista och installerade den i går kväll utan problem.

När jag nu slår på maskinen så fungerar pumpen vid bryggning, och bryggtrycket verkar vara ok vid snabbt test med blindfiltret, men kokaren fylls inte. Efter att ha stått helt still i en dryg vecka så borde det första som händer vid tillslag vara att maskinen toppar upp kokaren, men pumpen startar som sagt bara när jag drar i handtaget. Och efter en liten stund, kanske 30-60 sekunder, löser sedan jordfelsbrytaren ut i proppskåpet.

Någon som har liknande erfarenheter eller tips om vad jag kan felsöka? Tycker att jag var väldigt försiktig när jag lossade och anslöt alla kontakter...

/Anders
 

Large

Well-known member
Problemet är att du har kortslutning till skyddsjord någonstans. Troligast är ju att det är i anslutningarna till pumpen, då du varit där och kopplat.
Du kan ju såklart fått en defekt pump också eller så kan styrelektroniken i kontrollboxen tagit stryk när den gamla motorn gick sönder. Detta kan också förklara att du upplever att maskinen uppför sig annorlunda efter pumphaveriet och att jordfelsbrytaren löser ut efter ett tag men kolla först anslutningarna, det är billigast och enklast.....
 

waan

Member
Nu verkar den vara ok igen.
Jag gick igenom alla de kabelskor jag tidigare lossat och skrapade rent där det såg lite oxiderat ut. Ägnade särskild omsorg åt nivåsensorn till vattentanken. Kollade också så att alla kablar löper fritt och så men annars inget särskilt. Kokaren måste redan ha varit full tidigare för även det funkar som det ska nu.
Konstigt... tycker inte att jag egentligen gjort något, och konstruktionen är ju inte direkt komplicerad.
Den nya pumpen är en Ulka EX5 precis som den gamla, men betydigt tystare. Härligt :)

IMG_20160515_141700.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp