Installera PID med extern transformator

Manonwheels

Active member
Ja så gav PID:en upp i min Duetto. Mk1 har transformatorn inbyggd i PID:en som sitter precis ovanpå stora kokaren så därför pajar den tillslut. Nu har Gicar ändrat till extern transformator som kan placeras bättre till. Tyvärr fick jag mycket knappa instruktioner till den nya och då mina elkunskaper är kraftigt begränsade hoppas jag att någon här kan hjälpa mig att ansluta rätt. Det enda jag vet är att transformatorn ska kopplas in på strömmen före PID:en då den går på lägre spänning än tidigare modell. Tacksam för alla råd som hjälper mig igång! Skickar med en bild på gamla, nya & trafon.

Mvh
Capposugen som sällan förr (har bara en Ascaso som nödmaskin och med den går det ju visserligen göra fin espresso men inget vidare bra skum…)
 

Bilagor

  • Izzo PIDs.jpg
    Izzo PIDs.jpg
    89 KB · Visningar: 46

Large

Well-known member
Lite info om var du köpte PID-enheten och bilder och beskrivning på installationen hade varit uppskattat av oss andra MkI-ägare om våra enheter går samma öde till mötes i en nära framtid :)
 

Manonwheels

Active member
Självklart, här kommer lite mer info! PID:en köptes hos Bellabarista i tron att det var en "gammal" med inbyggd transformator. Dom hjälpte också till med "kopplingschema" men det krävdes några mejl och lite påminnelser. www.espressoshop.se erbjöd samma lösning till motsvarade peng så med facit i handen hade jag nog beställt av dom istället för enklare support.

Har tyvärr ingen bild på installationen men bifogar en som visar hur inkopplingen görs. Jag valde att använda en vanlig sockerbit på starkströmsidan (brun/blå) och pillade ut stiften ur den lilla svarta kontakten så behövde inga sladdar klippas. Kommer troligen snygga till och placera transformatorn bättre men just nu är jag nöjd att allt fungerar igen!
Izzo PID Wiring.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp