Wilfa SCG2 malt blint 7-8 sek sedan inte malt bra?

museo12

Member
Har för några veckor sedan köpt en Wilfa SCG2. Den funkade ibörjan bra, men helt plötsligt började vattnet strömma igenom Moccamasterns filterhållare väldigt snabbt. Först trodde jag att det var filterhållaren som var sönder. Sedan fick jag reda på att min fru hade av misstag kört kvarnen blint och då tänkte jag att det måste ha ett samband eftersom vattnet fortsatte att rinna snabbt genom den nya filterhållaren. Jag har filterhållaren på inställningen för mindre vattenmängd. Kan det vara så att kvarnen gått sönder av att mala blint 7- 8 sek? Eller något annat problem? Kan man åtgärda det själv? Kör nu på Aeropressläget på kvarnen och det blir något bätte, men det går inte att njuta helt av Johan & Nyström bönorna...
 

rannagarden

Well-known member
Kvarnen bör inte gå sönder av att gå tom. Kolla du så att filterhållaren verkligen reglerar vattenflödet och inte fastnat i fel läge.
/M
 

edtbjon

Well-known member
När jag kör mina egna rostningar hamnar jag oftast mitt emellan Aeropress och Espresso om jag brygger med filter. Ställer jag på Aeropress så rinner det rakt igenom för mig också.
Det har diskuterats i tidigare trådar om att markeringarna på Wilfan är väldigt mycket "fel". Kan man bara köpa (och blunda för) det så är det en bra och synnerligen prisvärd kvarn för filter, Chemex och Aeropress.
Jag köper några påsar J&N, DropCoffee och liknande några gånger om året också. Dessa kaffen hamnar på samma inställningar, inom ett eller två snäpp.
... Och nej, det ska inte vara några problem med att kvarnen går tom. Det enda är väl att det väsnas i onödan. :)
 

museo12

Member
Tack för svar!

Bryggde efter att malt på finaste läge och det blev bättre smak på kaffet, men jag tyckte ändå kaffet gick lite snabbt igenom filterhållaren...
När jag bryggde med Zoegas bönor tog det och andra sidan för lång tid och då hade jag det på filterläget.
Kan det vara sådan skillnad på bönor?
 

museo12

Member
Köpte åter igen Johan & Nyström böner och kaffet blev väldigt blaskigt. Vanliga Zoegas funkar. Har på kvar läget för espresso.
Kan det vara så att kvarnläget har ställts in när kvarnen inte varit igång? För det är väl så att kvarnläget bara ska ändras när kvarnen maler?
Suck... Vill bara dricka Riktigt gott kaffe! 
 

idea

Well-known member
Har ingen praktisk erfarenhet av Wilfan men i julas så köpte jag DaMatteos julkaffe och blev grymt besviken på detta. Hur jag än ställde in presskaffekvarnen och espressokvarnen (Mazzer Mini-E) så blev det smaklöst, tunt o blaskigt både som presskaffe och espresso. Gick tillbaka med påsen och fick något estatekaffe istället som var bättre. Gör bättre rostningar själv i ugnen än vad de fick till och med min Gene Cafe blir det bättre alla dar i veckan.
Så det är kanske kaffet det är fel på och inte kvarnen :unsure:
 

cyberhamster

New member
Vet inte hur mycket kaffe du brukar brygga men brygger jag mindre än 5dl i min moccamaster så blir det blask, imorse körde jag J&N Sumatra Gayo på 1/4 i moccamastern och det smakade inte mycket. Kör jag 1/2 så blir det bättre. Med aeropressen så blir det ännu bättre , 17g kaffe, 170g vatten, inverted och får dra 2 minuter, 20-25 sekunder presstid .

Har samma kvarn som du och kör alltid min tom några sekunder eftersom jag väger upp bönorna innan, så får gå tills jag hör att den går utan bönor. Inte märkt att malningsgraden ändrats något.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp