Vad för rengöringskit?

Freddy

Active member
Hej
Har precis skaffat mig en begagnad Brasilia Century och tänkte beställa grejer för rengöring.

Vad kör ni med?
Jag har tittat lite på rengöringspulver men det finns ju en mängd olika, vilka är bra?
Borste för ångröret och brygghuvudet måste också köpas in.


Tacksam för tips!

Edit: Tråden hamnade kanske fel? Pulver = mjukvara, borstar = hårdvara? :unsure:
 
Senast ändrad:

Large

Well-known member
De flesta rengörningsmedel är bra, Puly Caff, Cafetto, CoffeeClean, CleanExpress etc. Köp pulver och inte tabletter som ju är till för helautomater.
Köpte själv en burk CleanExpress ca 2007 och den hänger med ännu :)
Borstar till brygghuvud och ångrör använder jag inte för den dagliga rengöringen utan möjligtvis kan en brygghusborste komma fram när det är dags att byta brygghuspackning och spridarfilter.
Vanlig backflush med rent vatten efter varje kaffesession och backflush med rengörningsmedel någon gång i kvartalet duger bra tycker jag. Handtagen och filter får samtidigt ett dopp någon timma i rengörningsmedelsbad.
Till ångröret använder jag endast en fuktad mikrofibertrasa för att ta bort mjölkrester.
 
Senast ändrad:

Freddy

Active member
De flesta rengörningsmedel är bra, Puly Caff, Cafetto, CoffeeClean, CleanExpress etc. Köp pulver och inte tabletter som ju är till för helautomater.
Köpte själv en burk CleanExpress ca 2007 och den hänger med ännu :)
Borstar till brygghuvud och ångrör använder jag inte för den dagliga rengöringen utan möjligtvis kan en brygghusborste komma fram när det är dags att byta brygghuspackning och spridarfilter.
Vanlig backflush med rent vatten efter varje kaffesession och backflush med rengörningsmedel någon gång i kvartalet duger bra tycker jag. Handtagen och filter får samtidigt ett dopp någon timma i rengörningsmedelsbad.
Till ångröret använder jag endast en fuktad mikrofibertrasa för att ta bort mjölkrester.

Tack Large, mycket nyttig info där!
Kommer få beställa på nätet, är det någon butik du rekommenderar?

Har lite missfärgningar på ångröret som jag tänkte försöka få bort, får se om jag hittar något medel att ta där.
 

Large

Well-known member
Shoppar inte så mycket på nätet då vi har en del butiker i Göteborg men www.kaffecompagniet.se, www.baristashopen.se och www.coffeema.se har ju bra renomé här på forumet map kunnande, reservdelar till espressomaskiner (kan ju kanske komma till pass så småningom) och/eller trevligt kaffe. Det finns såklart många andra bra butiker på nätet också. Leta runt lite och försök hitta så bra pris och villkor som möjligt.
 

igroucho

Well-known member
Tack Large, mycket nyttig info där!
Kommer få beställa på nätet, är det någon butik du rekommenderar?

Har lite missfärgningar på ångröret som jag tänkte försöka få bort, får se om jag hittar något medel att ta där.

Sitter de riktigt hårt skulle jag vända mig till bilprodukter, typ Autosol kromputs.
 

Freddy

Active member
Passade på att beställa Clean Boiler Avkalkningsmedel också.
Kan/Bör jag köra detta i min Brasilia Century?
Skall man isf koppla bort vattenfiltret och köra blandning från dunk?
 

Large

Well-known member
Ja på båda frågorna, fast om maskinen körts på ett bra avhärdningsfilter som regenererats regelbundet under hela sin livstid så är nog avkalkningsbehovet inte så stort.

Har du inget avhärdningsfilter så skall du avkalka maskinen regelbundet. Lite avhängigt vattnets hårdhet där du bor men åtminstone en gång per år vid mjukt vatten, gärna två gånger per år om man har hårt vatten. Är vattnet väldigt hårt är nog ett avhärdningsfilter en stark rekommendation.

Är maskinen hårt ansatt av kalk så finns det en viss risk att en traditionell avkalkning kan medföra en infarkt då kalkflagor som lossnar och inte löses upp kan sätta igen slangar och ventiler. Om det då blir stopp på vattenflödet så får man i värsta fall vara beredd på att plocka isär stora delar av sin maskin för felsökning.

För att undvika detta är det av vikt att regelbundet avkalka sin maskin eller att montera ett avhärdarningsfilter från början.
 
Senast ändrad:

Freddy

Active member
Ja på båda frågorna, fast om maskinen körts på ett bra avhärdningsfilter som regenererats regelbundet under hela sin livstid så är nog avkalkningsbehovet inte så stort.

Har du inget avhärdningsfilter så skall du avkalka maskinen regelbundet. Lite avhängigt vattnets hårdhet där du bor men åtminstone en gång per år vid mjukt vatten, gärna två gånger per år om man har hårt vatten. Är vattnet väldigt hårt är nog ett avhärdningsfilter en stark rekommendation.

Är maskinen hårt ansatt av kalk så finns det en viss risk att en traditionell avkalkning kan medföra en infarkt då kalkflagor som lossnar och inte löses upp kan sätta igen slangar och ventiler. Om det då blir stopp på vattenflödet så får man i värsta fall vara beredd på att plocka isär stora delar av sin maskin för felsökning.

För att undvika detta är det av vikt att regelbundet avkalka sin maskin eller att montera ett avhärdarningsfilter från början.

Tack för info!
Maskinen skall vara servad iaf en gång senaste året så jag chansar på att de även kalkade av den i samband med det.
För att maskinen skall trivas här krävs det nog att jag kalkar av den var 6:e månad.
 
Topp