Fastvattenanslutning

magho403

Well-known member
Ni som har fastvattenanslutna maskiner, stänger ni av vattnet när ni inte använder maskinen eller står kranen alltid öppen med tryck mot maskinen?
 

Ampalang

Well-known member
Alltid tryck på.
Avstängningen används endast vid service eller om jag skall flytta på maskinen.
 

Ampalang

Well-known member
Maskin går också på timer så den stängs av strax efter 18 då jag inte skall dricka kaffe efter det klockslaget och drar igång igen lite mer än en timma innan jag går upp på morgonen för att vara redo att servera mig underbar espresso alternativt hetvatten till handbryggningen.
 

Gringubben

Well-known member
Jag vet att det finns trådar om det, men om man bor i en vanlig lgh; måste man använda tryckregulator till en hx-maskin?
 

Ampalang

Well-known member
jag är nästan helt säker på att du måste det om du bor i lght, själv bor jag i eget hus och har 5 bar så jag klarar mig utan.
 

bjsulla

Well-known member
I manualen till min maskin så står det att en tryckregulator måste monteras om trycket överstiger 2 bar. Jag köpte min från kaffecompagniet och eftersom den bara kostar 395 kr så var det inte så mycket att fundera på. Passade också på att sätta ett larm för vattenläckage när jag ändå höll på.

Under monteringsfasen -> http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?37092-Direktanslutning&p=465973&viewfull=1#post465973

Under längre tider borta (1 vecka) så stänger jag huvudkranen för vattent för att slippa otrevliga överraskningar.
 
Senast ändrad:

TheDude

Well-known member
Jag har tryckreducering. Jag stänger aldrig av vattnet mot maskinen, inte ens då jag åker bort. Dock är maskinen en gammal Brasilia Portofino som man inte behöver vara så rädd om.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp