Rancilio Silvia eller Gaggia?

pangloss

New member
Vilken av dessa rekommenderar ni och i så fall varför? Är kaffetorsk och vill gå vidare mot ljuset och mala mina egna bönor.
 

gabriel b

Well-known member
Hur många är ni som dricker, är det endast du som dricker en espresso då och då så räcker en Gaggia Classic gott och väl. Du bör kunna hitta en begagnad Classic med Silva ångrör för under 1000kr i bra skick.

Jag har haft min Gaggia Classic (med pid) i många år och den fungerar fortfarande helt felfritt. Visst är jag sugen på bättre men har svårt att motivera mig de pengarna bara för att det ska vara med kul och snyggt.

Om ni är flera som ska dricka och är i behov av att skumma mjölk parallellt med byggandet så kolla efter andra maskiner...
 

pangloss

New member
Hur många är ni som dricker, är det endast du som dricker en espresso då och då så räcker en Gaggia Classic gott och väl. Du bör kunna hitta en begagnad Classic med Silva ångrör för under 1000kr i bra skick.

Jag har haft min Gaggia Classic (med pid) i många år och den fungerar fortfarande helt felfritt. Visst är jag sugen på bättre men har svårt att motivera mig de pengarna bara för att det ska vara med kul och snyggt.

Om ni är flera som ska dricka och är i behov av att skumma mjölk parallellt med byggandet så kolla efter andra maskiner...

Det är bara jag som dricker i vår familj. Jag beställde en aeropress till slut. En Wilfa kvarn och några sjysta bönor. Ska bli spännande att smaka. Espresso kanske blir av i framtiden bara jag får lov att ställa maskinen nånstans i köket för frugan. ;)
 

martink78

Well-known member
Brygg är lite underskattat så en aeropress och wilfa är en bra början, lite mer förlåtande än espresso också.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp