Wilfa WSCG-2 - Maler ej ljusrost

Hallå kära kaffekonnässörer!

Har nyligen börjat fördjupa mig inom kaffeområdet, köpte därmed min första kvarn under föregående vecka - en Wilfa WSCG-2. Då jag i samband med kvarninköpet började inhandla hela kaffebönor tänkte jag prova ljusrostat kaffe för första gången. Jag köpte en påse från Johan och Nyström, innehållandes deras Ethiopia Gedeo-kaffe.

Problemet dyker upp när det är dags att mala bönorna. När jag väljer en inställning kring franskpressmarkeringen mals kaffet utan några problem, utan de dyker upp när jag försöker mala bönorna lite finare för AeroPress-bryggning. När jag kör ner bönorna och ställer in kvarnen (för AeroPress kör jag lite finare; tre streck efter den markerade AeroPress-inställningen) så mals kaffet i någon sekund, för att därefter fastna.

Har någon annan fått erfara detta? Är min kvarn defekt, eller är det vedertaget att billigare kvarnar inte kan mala ljusrostade bönor? Kan även tillägga att jag ej har haft problem med att några andra bönor fastnar. Har provat flertalet olika bönor från Johan och Nyström, dock har de tillhört deras smakkategori två samt tre (mellan- samt mörkrost).

Tack på förhand! :)
 

edtbjon

Well-known member
Något är galet med kvarnen i så fall. Jag har kört Gedeo (det är den som smakar jordgubbssylt har jag för mig eller...) både grovt (Filter) för Chemex och fint (Espresso) för Aeropress.
Det som är viktigt med alla kvarnar är att kvarnen ska vara igång när man går mot finare malning. (Alternativt ska den vara HELT tom, men det är ju bara att sätta på den...)
Plocka isär och gör rent, testa med "snabbris-tricket" som finns i en annan ganska ny tråd om Wilfa.
 

henrik82

Well-known member
Som edtbjon säger så är det viktigt att kvarnen är igång när du ändra inställning. Jag har mycket svårt att tro kvaren inte skulle klara av ljusrost då Wilfa har utvecklat den tillsammans med Tim Wendelboe och J&N rostar riktigt mört om man jämför ;) så om du har problem efter rengöring så gå till butiken där du köpte den och förklara ditt problem.
 
Tack för era svar!

Ursäkta min inkompetens inom området, men vad menar ni med "helt igång"? Ska jag göra något mer än att trycka på strömbrytaren, sedan på grind-knappen? Funderade ifall man ska köra igång kvarnen och sedan fylla på med böner samtidigt som den maler, dock låter det ju lite tokigt.

Som sagt så gäller detta problem endast med de ljusrostade bönorna jag har köpt. Vet inte om det är något fel på bönorna, men all som är mellan- samt mörkrostat mald utan problem.
 
Senast ändrad:

edtbjon

Well-known member
Det vi menar är att om du vill ändra till finare malning SKA du ha kvarnen igång. Anledningen är att det kan (även med en till synes tom bönbehållare) sitta något kvar emellan kvarndelarna. När du ställer in kvarnen för finare malning drar du ihop de två koniska delarna (skivor på större kvarnar) emot varandra och om det då sitter kvar en halv böna imellan, kan du göra så att allting blir snett och i värsta fall kan (i fallet med Wilfa) malskruven gå ihop med mal-muttern (eller vad de nu heter...).
Du kan alltså ändra inställningen (till finare malning) utan bönor, man ska alltså ändå ha kvarnen igång så att du inte av misstag ruckar justeringen.
Om du ändrar till grövre malning så behöver du inte vara lika noggrann.
Detta är generella tips som gäller alla kaffekvarnar och inte bara Wilfan.

Sedan låter det ju lite konstigt att de något mörkare rostningarna skulle vara så mycket mjukare.
Jag använder själv en likadan kvarn dagligen och det blir många olika sorters kaffe som går igenom den, inklusive mina testrostningar av vilka några är synnerligen ljust rostade. (Flera grader ljusare än J&N Gedeo. Min kvarn har aldrig ens tvekat det minsta på nästan två år. (Hmm, dags för att leta reda på hur man demonterar och gör rent ordentligt... :) )
 
Tyvärr hjälpte det inte riktigt. Kvarnen maler på i några sekunder, sedan fastnar en/några bönor. När jag dock snurrar den till franskpressinställningen när den har fastnat så mals bönorna. Är det kvarnen som är defekt, eller kan bönorna vara defekta i detta fall? Som sagt har jag inga problem med några andra bönor förutom dessa. De är även nyligen rostade (tre veckor sedan, ifall jag ej missminner mig), men det kan väl omöjligen bero på det? Läste någonstans att ljusrostade bönor blir bättre efter en månad sedan rostningen, dock må jag svamla nu.
 

henrik82

Well-known member
Jag tycker att du ska ta och dela en av kaffe bönorna på mitten och se om det är jämnt rostade och om dom inte är halv gröna invändigt så ska du ta med dig kvarnen till där du köpte den och några bönor för att få den utbytt. Jag har samma kvarn på jobbet och den tuggar i sig allt kaffe som jag ger den och vissa av dessa kaffe har varit så ljusa att det nästan varit råkaffe och det går ca 250-350 g kaffe genom den kvarnen varje dag. Du måste ha fått ett måndagsexemplar.
 

henrik82

Well-known member
Sen att ljusrostat blir bättre om du väntar 3 veckor tycker jag låter lite konstigt, jag personligen tycker att piken är 7-9 dagar efter rost datum. Så när du har fått åring på kvarnen så tycker jag att du ska köpa dig en riktig färsking och prova att göra en kopp om dagen av det, skriv gärna upp vad du tycker och vad som händer med kaffet, kommer det nya smaker eller försvinner smaker m.m.
 

edtbjon

Well-known member
Ja, det låter absolut som att du ska byta ut kvarnen. Det låter absolut inte normalt att kvarnen ska tveka på det sättet. Det krävs vanligtvis mer eller mindre småsten för att stoppa den här kvarnen.
Ponera att det inte handlar om att Wilfa-kvarnen i allmänhet är dålig. Tvärtom är den synnerligen prisvärd och tyvärr slank väl just ditt exemplar igenom kvalitékontrollen.
Så byt ut kvarnen så kan vi börja prata om hur gott det ljusrostade specialkaffet smakar istället. :)
 
Nu har jag tyvärr slösat bort hela påsen innehållandes 250g kaffe då kvarnen inte velat tugga i sig bönorna. Fick knappt en enda kopp kaffe från denna påse...

Jag ska beställa hem mer kaffe snart, bland annat lite ljusrost. Ska se ifall det blir likadant med de bönorna, i så fall får jag reklamera kvarnen.

Förresten, nu må detta vara OT, men jag undrade vilken inställning ni kör på er Wilfa-kvarn när ni ska mala för pour-over? Har nyligen försökt brygga några koppar, dock har jag inte lyckats en endaste gång.
 
Senast ändrad:
En kort uppföljning: Som nämnt tidigare skulle jag köpa in lite mer kaffe, vilket faktiskt inkluderade ännu en påse Ethiopia Gedeo. Nu verkar problemet ha försvunnit - kaffet mals utan några som helst problem.

Kan det ha varit kaffet som varit defekt sist, med tanke på att samma kaffesort fungerar utan några som helst problem nu?
 

henrik82

Well-known member
Det låter som att bönorna inte har varit färdigrostade. Men det är bra att det har löst sig :)
 

edtbjon

Well-known member
...

Förresten, nu må detta vara OT, men jag undrade vilken inställning ni kör på er Wilfa-kvarn när ni ska mala för pour-over? Har nyligen försökt brygga några koppar, dock har jag inte lyckats en endaste gång.

Jag hamnar mitt emellan Aeropress och Mocca när jag kör 500g vatten genom 30-32g kaffe i en Hario V60. Det borde bli samma i en bra bryggare, typ MoccaMaster eller så.
 
Problem med kvarnen

Under min tid på Drop Coffee så hade vi stora problem med Wilfas kvarnar som stannade när kunder malde de Etiopiska kafferöstningarna. Dock så rostar Drop nu som då ett par grader ljusare än vad Johan & Nyströms ljusrostade kaffe är. Mitt tips för att både spara på kvarnens motor, lite el och framför allt klara av de ljusare kaffesorterna är att sätta på kvarnen innan du häller i kaffet. Detta är för att motorn inte ska behöva starta med så stort motstånd. Samma teknik används av de flesta tävlingsbaristor med EK43an. Tror även att det kan bidra till en jämnare målningsgrad då du får samma varvtal genom hela malningen. :lol:

Med vänlig hälsning, Oskar Garberg - Johan & Nyström
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp