Hjälp mig hitta bönor?

cityjazz2000

Active member
Hej alla kaffelirare,

Jag har ett litet bekymmer att få tag på bönor som ger ok espresso.
Min kaffekonsumtion tillåter mig inte köpa påsar för 100kr innehållande 250g bönor.
Har på senaste tiden kört Musetti's (ja, jag vet att det kallas fulkaffe) påsare som är silver/blå 250g som är helt ok, men nu får jag inte tag på dom små påsarna i mina lokala butiker (i Nacka). Tycker dock också att det kaffet på senare tid blivit sämre, men det kan vara jag som inbillar mig.

Har ni något tips på annat fulkaffe som blir man kan göra en ok espresso på som ligger kring 40kr för 250g, som man kan köpa i hyfsat vanliga butiker?
Skulle verkligen uppskatta bra tips, som jag har råd med.
 

jonasteacher

Active member
Musettis guld (100% Arabica dulce) funkar kanon till både espresso och capucciono, Musseti blå främst till capucciono, tycker jag. Jag åker ofta till Italien och där är det samma pris på Musetti som Lavazza och övriga vanliga bönor, så jag förstår inte varför några skulle kalla det fulkaffe bara för att Willy's säljer dem till superpris?
 

MrMartini

Well-known member
Hej alla kaffelirare,
Har på senaste tiden kört Musetti's (ja, jag vet att det kallas fulkaffe) påsare som är silver/blå 250g som är helt ok, men nu får jag inte tag på dom små påsarna i mina lokala butiker (i Nacka). Tycker dock också att det kaffet på senare tid blivit sämre, men det kan vara jag som inbillar mig.

oj, visste inte att musetti fanns att få tag på bönor (har bara köpt den mald till min mokabryggare).

Att de blivit sämre kan ju bero på att butiken inte har stor omsättning på kaffet och det tagit (väldigt) lång tid från dess att det rostades, bara en gissning.
 

cityjazz2000

Active member
Tack för tips. Ska testa både Nordqvist och Musetti Arabica Dulce.
Kruxet är litegrann att jag föredrar 250g förpackningar, och det verkar inte gå att få tag på med ovanstående heller.
Får bara acceptera faktum att det får bli 500g påsar framöver.
 

Satyricon

Well-known member
Det bästa budgetkaffet jag vet – och som är rimligt lätt att få tag på – är Amigos som säljs på Citygross. 500 g för bara 38 kronor, faktiskt ett kap om man gillar robustablandningar. Det kommer från ett litet rosteri i kaffets huvudstad Trieste.

Jag har också noterat att Musetti numera bara säljs i halvkilospåsar, vilket är beklagligt. Det finns dock i kvartskilospåsar i nätbutiker, men är då dyrare än de var i svenska livsmedelsbutiker.
 

Jacob

Well-known member
Jag var tvungen att testa Amigos på din inrådan, Satyricon, då jag tröttnat på syrliga ljusrostade kaffen. Vilken käftsmäll i jämförelse, men mycket krämig, och med en jordig bittersötma som jag saknat. Jag hade kvar Mattias espresso från Sandby rosteri, blandade i den till en tredjedel och vips blev det lagom mycket syra på toppen. Tyvärr är det svårt att hitta färskrostad Amigos där jag bor (de har väl två års bäst före-datum som många andra italienare?).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp