Wilfa CGR-1 går "tungt"

Hej. Min gamla trotjänare från Wilfa har börjat dumma sig. Den maler bönor "tungt" motför alltid förr när det gick med jämnt och fint varvtal igenom hela malningen. Har bara lyckats rengöra den lite enklare...

Är det bara att köpa en ny eller kan man byta något?
Jag skulle bifoga en filmsnutt, men jag är inte hemma för tillfället.

Mvh
 

TTobbe

Well-known member
Som jag har förstått det så rengör Grindz och eller snabbris bara malskivorna det övriga böset blir kvar inuti kvarnen. Min gissning är att det bara är att köpa en ny Wilfa.
 

Lucifer

Well-known member
Låter sjukt att en ska behöva köpa en ny kvarn för att den blir lite skitig och gammal, isåfall tycker jag att du ska köpa en annan kvarn.
 
Hade visst glömt att svara här. Den maler som den ska (tror jag) men det går helt enkelt... tungt!

Kört ris igenom den givetvis.
 

henrik82

Well-known member
Jag har en wilfa på jobbet och det är ju inte världens bästa kvarn men den funkar alldeles utmärkt till aeropress.
 

edtbjon

Well-known member
Köpte en yn kvarn igår... Men jäklar vad grovt denmaler! Detta är läget mellan filter och aeropress. Visa bilaga 14356
Jag har två Wilfa (hemma och borta :) ) som i sig fungerar utmärkt. Det som inte stämmer alls är hur de namnger lägena. Mitt "normala" filterläge ligger på Aeropress eller 1/2 - 1 snäpp under. Om jag ska köra i min Aeropress så blir det på det finaste läget som finns. Det är alltså inget fel på kvarnen i sig, bara hur de namnger prickarna på hoppern.
Givet den helt korrekta observationen att en bättre kvarn (för typ filter, Aeropress å så) kostar flera tusen så är Wilfan nog den bästa kvarnen för pengarna så länge man inte får för sig att den ska funka till espresso (för det gör den inte!).
 

Ampalang

Well-known member
Har på kort tid haft två CGR-1 som inte hållit måttet.
Den ena efter lite mer än ett års tjänst och den andra direkt ur kartong.
Den gamla av dem kunde knappt mala franskpress och den nya kunde med nöd och näppe mala till purover beroende på böna. (kuggade över direkt)

Då jag handlat hos Baristashopen har Erik varit behjälplig så utbyteskvarnar samt att lägga en 100-lapp emellan för att få nya Wilfa Svart var inga problem.

Valde den nyare pga att förtroendet för den gamla är 0.

Motorn går helt annorlunda och låter "stor kvarn" (lägre varvtal) och första malningen gav inte ens hicka.

fullsizeoutput_dda.jpeg

Malgraden på bilden gav liiiiite finare än franskpress i storlek.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp