skillnad på brygg- och espressobönor

MrMartini

Well-known member
hej,

är det någon principiell skillnad på rostade bönor ämnade för brygg respektive espresso eller är det bara malningen och selekteringen? skulle jag kunna (om de tillät) gå ner till Gevalia, innan de malt bönorna och köpa dem hela och stoppa dem i min kvarn för senare espressotillverkning?

jag är lite på det oklara med vad som faktiskt avgör smaken på min espresso och varför märke X sägs vara så goda men märke Y är sämre. är det på samma sätt med bönor som med druvor att platsen de växer på avgör smaken. druvor finns det ju oräkneliga varianter av, men kaffe bara två (?); robusta och arabica
 

Large

Well-known member
Det finns olika sorter av robusta och arabica, precis som det finns olika sorters röda och vita druvor. Om smakkaraktären skiljer lika mycket mellan de olika kaffesorterna som mellan druvsorterna kan jag inte uttala mig om.
Bifogar en bild på ett kaffesläktträd där man kan få en uppfattning om vilken variation det finns. Bilden gör dock inget anspråk på att vara komplett utan det finns säkert ännu fler sorter och så växer ju kaffe mer eller mindre vilt i vissa delar av afrika.
 

Bilagor

  • CI-CoffeeTree.jpg
    CI-CoffeeTree.jpg
    103.8 KB · Visningar: 66
Senast ändrad:

MrMartini

Well-known member
jo, men jag undrar om något principiellt skiljer brygg- och espressobönor åt? om de rostas annorlunda, om en väldigt specifik kategori av bönor väljs ut till än den ena eller andra osv

vanligt bryggkaffe är ju betydligt billigare än espressokaffe, och det tycks inte läggas lika stor tyngd vid att den skall vara pinfärsk osv.

eller är det bara så att vi espressoälskare är lite mer fokuserade på smaken och kulturen som omgärdar brygg är mer avslappnad och mest handlar om att få en fikapaus på jobbet eller något varmt i kroppen (10-20 gånger om dagen) varför val av bönor inte är särskilt viktig
 

henrik82

Well-known member
Jag kommer få många klagomål på vad jag kommer skriva nu.

Om man pratar om klassisk espresso så är är den mer mörkrostad och har oftast en viss procent robusta i sig, men många av våra mikrorosterier rostar inte "espressokaffe" längre utan rostar kaffet tills dem tycker att kaffebönans smak har kommit fram och dom rostar mycket ljusare. Men vad dom gör nu är att dom koppar kaffet först för att se om dom har fått fram "rätt" smaker, sen testar dom kaffet som brygg (ofta på flera olika bryggmetoder) och espresso om dom tycker att detta är en espresso kaffe så skriver dm oftast detta på påsen och tycker dom att det är ett bryggkaffe så skriver dom det, är det så att dem testar det på flera olika bryggmetoder och kommer fram till att den bättre på filter brygg än presskanna så står det eller finns en lite symbol här är tre exempel från J&N: 1 2 3.
Så slutsats jag tycker att idag med den "moderna espresson" så är det främst malnings graden som är skilnaden och dina smaklökar.

Vad som avgör smaken på kaffet är en väldigt svår fråga men jag ska hålla den kort. Höjden det växer på, jordmånen, vart i värden det växer och hur det är processat det vill säga är det tvättat, honey eller bärtorkat. Här är en länk till J&N där du kan läsa lite om processer. Sen kommer två andra viktiga saker in och det är personerna bakom spakarna det vill säga kaffe rostaren och du eller en barista, jag har haft förmånen att testa 3-4 Rwanda som alla kommer från Nordic Approach men kommit till olika rosterier och alla smakade helt olika så personen som rosta kaffet har stor betydelse för smaken.

Vi använder oss av huvudsakligen bara av två arter från Coffea och jag börja med nr 2 Caephora (Robusta) och nr 1 Arabica som har två större underarter Tropica och Bourbon som i sin tur har fult av underarter. Slänger in en länk till kaffe släktträdet, det är bara en vag överblick. Så det finns en hel del att välja mellan.
 

svartvest

Well-known member
På podcasten filterkaffe finns ett avsnitt med Joanna Alm Drop coffee har en teori att samma rostning för brygg och espresso och det har visat sig vara en vinnande koncept. Men på andra sidan så har vi Åre kafferosteri som rostar olika sätt för brygg och espresso och de har även vunnit pris för sina rostningar....så det är inte lätt att säga vad som är rätt.
 

MrMartini

Well-known member
tack för alla svar. om jag förstår det rätt så ligger skillnaderna mer i personliga preferenser än i principiella skillnader

kaffesläktträdet var intressant, är det bara för Arabica (Arabica och robusta är väl inte alls släkt, eller?)?
 

onkelA

Well-known member
espresso är som att se kaffe genom förstorningsglas...
(det blir intensivare å mer koncentrerat)
...framhäver det goda, men också alla defekter så det gäller att välja råvaror och försöka förstöra dem så lite som möjligt.
Bryggning mycket mera förlåtande, men aldrig lika intensiv njutning (i min mun)
 

MrMartini

Well-known member
espresso är som att se kaffe genom förstorningsglas...
(det blir intensivare å mer koncentrerat)
...framhäver det goda, men också alla defekter så det gäller att välja råvaror och försöka förstöra dem så lite som möjligt.
Bryggning mycket mera förlåtande, men aldrig lika intensiv njutning (i min mun)

bra förklaring till varför valet av bönor, rostning och allmän hantering är så mycket mer omhuldad när det kommer till espresso
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp