Baratza Sette 270. Vad tror vi?

magho403

Well-known member
Gissningsvis är Larsas kommentar baserad på att 18 g kaffe är några procent av totalvikten av portafiltret som väger ett halv kilo? Risken är att vågens felmarginal gör att det kan slå på nåt gram vilket gör att du ändå inte vet om det är 16 el 18 gram?
Å andra sidan bör repeterbarheten finnas där även vid felvisning, så när du hittat rätt kan du återskapa din goda espresso :^)

Utan att veta något om kvarnens kvalitet så kan jag inte tänka mig att de skulle lansera kvarnen med denna funktionalitet om vågen inte skulle vara av en sådan kvalitet att den klarar av att mäta ner till 0,1 gram med en felmarginal på max 0,1 gram, även i spannet 500-530 gram. Har dock inte testat kvarnen men ser mycket fram emot att göra det.
 

bauta

Well-known member
Förhoppningsvis är det så.
Sen tror jag att ett vanligt misstag är att peka ut noggrannheten för en våg enligt hur många decimaler den har...
 

larsa

Well-known member
Tekniskt är det svårt att göra en våg som kan väga små variationer på en tung vikt. Mitt portafilter väger 600g och en dubbel espresso väger 14g. För att kunna mäta 1 grams skillnad skall noggrannheten vara 0.17 % av portafiltrets vikt. Det är svårt att tillverka en sån våg för 1.500 kr ut till kund.
Vad jag har läst så har det varit problem med vågfunktionen, att den mäter fel då kvarnen vibrerar. I och för sig så har det inte med noggranheten att göra utan en vibration känns som en vikt av vågen. Det kan man lösa om vågen räknar ut medelvärdet eller filtrerar bort svängningar av mätvärdet. Vet inte om Zette har en sådan lösning. Hur många decimaler displayen har säger inget om hur noggrann kvarnen är.

Det jag uppskattar mest med kvarnen är det minimala kaffe som fastnar i kvarnen. Dess princip liknar Versalab som är en flera gånger så dyr kvarn utan våg. Även priset är attraktivt på Zette.
 

Tanax

Well-known member
Tycker formen på den ändå är rätt stilig. Detaljerna är dock förfärliga, exempelvis knappsatsen som nämnts tidigare i tråden.
Sen gillar jag inte att det är så mycket plast.
 

magho403

Well-known member
https://www.youtube.com/watch?v=ev9vgeFNx5M

Om man får tro denna recensionen så är ju inte den integrerade Acaiavågen problemet med kvarnen. Snarare är det saker som att den yttre malskivan är såpass integrerad i maskinen att man inte kan byta den själv samt att det verkar vara så lite utrymme mellan portafilter och själva kvarnen att det malda kaffet inte "får plats" när man maler en dubbel espresso som stör. En hel del användare verkar dessutom ha problem med statisk elektricitet vilket man även ser i filmen. Interna plastdetaljer och lite halvtråkig design hjälper inte heller.

För min del verkar vågen vara kvarnens största fördel, men ju mer jag läser och hör om kvarnen destå mer skeptisk blir jag. Det blir till att vänta och se vilka recensioner kvarnen får efter lite längre tids användande innan det eventuellt blir något köp för min del.
 

magho403

Well-known member
Har vi några användare här inne som har investerat i en Baratza Sette 270, antingen med eller utan viktfunktionen?
Jag är lite nyfiken på hur den funkar om man väger bönorna separat och bara maler ex 18gr. "Suger" kvarnen ner bönorna så att det mals snabbt eller ligger bönorna och studsar över malskivorna om de inte trycks ner av vikten från ovanpå liggande bönor?
 

larsa

Well-known member
Enligt denna tråd https://www.home-barista.com/grinders/baratza-sette-270-quality-issues-been-resolved-yet-t48065.html så har det varit mycket problem. Mer med w varianten låter det som. Flera har fått sina kvarnar utbytta 4 ggr i USA. Hur servicen ser ut i Sverige vet jag inte. Tyvärr verkar inte alla problem vara borta ännu. Jag är själv intresserad men tappat intresset efter vad jag har läst. Under tiden de fungerar så ger de ett mycket bra resultat som klår betydligt dyrare maskiner. Men själv hatar jag saker som går sönder, så Sette är jag inte längre intresserad av. Man får väl bita i det sura äpplet och beställa en KafaTek Monolith. Den ser ut att hålla livet ut, om man bortser från malskivorna naturligtvis.
 

Barister

New member
Har en 270W och tycker att den funkar bra. Nu är jag en nybörjare inom ämnet, men jag tycker att den är hyfsat exakt +/- 0,1- (i några fall) 0,3 gram mot det som är inställt.

maghho403 undrade om kvarnen "suger ner" bönorna snabbt och det gör den utan problem. I själva kvarnen blir det kvar 10g om man stänger bönhållaren för att byta kaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp