Baratza Sette 270. Vad tror vi?

magho403

Well-known member
Viktversionen är cool. Finns det några andra kvarnar på marknaden idag som man kan programmera efter vikt och inte tid?
 

henrik82

Well-known member
Baratza tillverka den fortfarande:
http://www.baratza.com/grinder/vario-w/
och dom har även Forté:
http://www.baratza.com/grinder/forte-bg/
http://www.baratza.com/grinder/forte-ap/

Men denna Sette 270W ser riktigt lovande ut, man blir ju sugen på att byta kvarn. Det jag har hör och läst om den är riktigt bra, men dom har ju fått låna den av Baratza för att test köra, så det är ju klart att dom tycker om den ;) det som alla har varit överens om är att även om du i teorin ska kunna köra både espresso och brygg på den så är det inge som rekommenderas.

Bryan Schiele pratar lite om den i detta avsnittet:
http://www.ibrewmyowncoffee.com/podcast/2016/4/21/episode-39-surprises-in-coffee
Mycket bra kaffe pod som bör testas om ni inte redan har det ;)
 

skott

Member
Mycken intressant fast snygg nähe om priset är det som dom har utlovat så helt klart intressant

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

henrik82

Well-known member
Jag måste erkänna att jag tycker att den är sjukt snygg förutom knapp panelen :p för den se ut som en 70-80 tals VHS spelare (för er yngre här på forumet så är det en apparat som man använde för att spela upp film för i tiden typ som blu ray fast sjukt dålig kvalitet ;)).
S270LBeansPF_DSC_0212_Lowres.jpg
:)
S270W_GrindingtoFilter_TSH2457_Lowres.jpg
:p
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Vad är blueray...nej förlåt första gången jag såg den på bild tyckte jag att den såg lite sne och lite övervikt framåt...jag tror jag backar helt klart snygg och det svenska priset... 4000-5000...
 

henrik82

Well-known member
Typ en VHS fast sjukt mycket bättre kvalitet :D Blir inte förvånad om jag köper en, är förvisso nöjd med min Vario W, men Sette 270W går att koppla ihop med mobilen via acaia appen :) och som vi alla vet finns det bluetooth så blir allt så mycket bättre ;) (Har nästan fått min chef att börja med handbrygg efter att han fick se min acaia våg :D (Han går under superhjälte namnat APPMAN på jobbet))
 

U1

Well-known member
Alltså den tilltalar både nörden och esteten inom mig. Vad som inte tilltalar mig är ljudnivån. Men å andra sidan verkar den vara ganska snabb och effektiv.
Det hela verkar ju rätt bra men frågan är ju hur den kommer mottas när oberoende recensenter får händerna på den, och om det är värt att byta upp sig från min Vario.
 

magho403

Well-known member
Hörde att Baratza generellt har relativt dålig kvalité på sina produkter. Mycket plastdetaljer som går sönder. Hur stämmer det påståendet med erfarenheterna som finns här på forumet?
 

henrik82

Well-known member
Vad jag har hört av amerikanare via podcasts så är dom väldigt bra, men det kan ju också vara för att det är ett amerikanskt företag :p. Men vad jag vet så är ju både vario och forté väldigt bra, vet att varion hade problem i början med plast detaljer som numera är i metall.
När jag får klämma och känna på Satte så kommer jag att bestämma mig för om den blir min nya kvarn eller inte.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Displayen är smått förfärlig. Kanske kommer en uppdaterad variant med 2000-talslook så småningom. I övrigt bekymrar det mig att den är så hög. Får den plats på sumplådan under skåpen undrar jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

BloodyMezzo

Well-known member
När kommer den till Sverige?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Långt om länge. Här är svaret jag fick på samma fråga när jag chattade med deras kundservice. De höll på med alla certifieringar för elsäkerhet och annat larv när jag pratade med dem för ett par månader sedan. Misstänker att releasen kan ha blivit ytterligare försenad sen dess. ;)

Sen har det skrivits om att de håller på med justeringar av maskinen för att den inte maler perfekt i det grova segmentet. Vet inte hur det går med det.

"Hi Bjorn - the Settes will be available in Europe end of September/Early October. We are getting different feedback for drip and you are right, we are working on the burr to make sure it covers a good range of brew methods."

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

larsa

Well-known member
Nu finns den hos Baristashopen. Jag är riktigt sugen på varianten utan våg, men vill gärna klämma på den först.
Ingenjör som jag är så är jag skeptisk till att mäta 7-14 gram kaffe i ett tungt portafilter.
 

magho403

Well-known member
Nu finns den hos Baristashopen. Jag är riktigt sugen på varianten utan våg, men vill gärna klämma på den först.
Ingenjör som jag är så är jag skeptisk till att mäta 7-14 gram kaffe i ett tungt portafilter.

Själv känner jag spontant att vågfunktionen är största anledningen till att köpa kvarnen. Varför skulle det vara ett problem att mäta ca 20 gr i ett portafilter? Vågen mäter ju bara viktskillnaden mellan ett tomt och fullt portafilter som "hänger" på kvarnen.
 

bauta

Well-known member
Gissningsvis är Larsas kommentar baserad på att 18 g kaffe är några procent av totalvikten av portafiltret som väger ett halv kilo? Risken är att vågens felmarginal gör att det kan slå på nåt gram vilket gör att du ändå inte vet om det är 16 el 18 gram?
Å andra sidan bör repeterbarheten finnas där även vid felvisning, så när du hittat rätt kan du återskapa din goda espresso :^)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp