Isomac Napolissima: Inget vatten kommer ur munstycket

cirreman

New member
Jag har en 10 år gammal Isomac som jag av en slump "hittade" igen när jag städade förrådet. Den har m.a.o. stått oanvänd i många år. När jag kör igång den så hör jag pumpen gå med inget vatten kommer ur munstycket. Jag fick ur lite vatten ur ångröret, men det var mjölkigt vitt. Äckligt.

När jag börjar skruva för att hitta felet så tog jag loss en mässingsbult i "vattenutkastet" (i brist på fackterm). När denna kom loss, tillsammans med ett runt filter och en fjäder så kommer det åter ut vatten rätt väg. Men liksom vattnet från ångröret så är vattnet vitaktigt, mjölkigt. Kalk?

Hur gör jag för att få min maskin att funka igen? Vilka delar kan jag serva själv?

/Christian
 

svartvest

Well-known member
Kalk ja skulle tro det. Har den förvarats i rumstemperatur eller varmföråd..annars kan kokaren ha frusit sönder... avkalka och skölj igenom maskinen. Ta loss det som går och rengör.
 

cirreman

New member
Japp, precis vad jag gjorde. Avkalkning och lite allmäm puts så fick jag fart på den igen. Härligt!

Nu behöver jag en ny packning till brygghuset bara, men vet inte hur jag få ur den utan att skriva isär hela maskinen. Någon som vet? Jag har hittat rätt packning på kaffegrossisten, men ingen som kan ge tips på installationen. Kaffegrossisten hänvisade till en sprängskiss, men den sager ju inte hur man går till väga. Någon skrev i ett annat forum att det skulle gå att "skrapa" ur den gamla packningen underifrån. Kan det funka?
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp