Litteratur om rostning

bjsulla

Well-known member
Scott Raos bok är riktigt bra och är den som alla kafferostare själva har läst. Tyvärr så är det svårt att applicera det på en Behmor som har sina begränsningar.

Home Coffee Roasting har jag själv och är väl ingenting som jag skulle rekommendera egentligen då den innehåller en hel del rena felaktigheter och ingentin direkt matnyttigt.

Jag skulle rekommendera att du kikar på Mill City Roasters youtube-kanal som är riktigt bra faktiskt https://www.youtube.com/channel/UCfpTQQtvqLhHG_GWhk3Xp4A
 

edtbjon

Well-known member
Mill City Roasters kanal är riktigt bra. (Bild- och ljud-kvalité suger på de första avsnitten, men de har blivit betydligt bättre efterhand.)
Förutom Scott Raos bok, vilken egentligen är ganska grundläggande, så kan jag rekommendera Rob Hoos bok: Modulating the flavor profile of Coffee, "One Roaster's Manifesto". Den tycker jag är naturlig fortsättning från Scott Raos bok.
Grejen är väl att du egentligen vet hur din rost fungerar, men vill fördjupa dig. Sedan vet jag inte vad det är som begränsar Behmor-rosten. Själv hade jag en Gene Cafe vilken gjorde bönorna bruna, men jag ville ha mer kontroll så det blev en Huky500 (som jag beskrev för drygt ett år sedan i detta forum...). Med den går det att göra "allt", fast i hobby-skala. Just MillCityRoasters säljer kinesiska rostar från North, vilka är steget över Huky500 (i pris och hur rosten fungerar/är byggd). Jag har kikat en hel del på dessa rostar, men så länge jag håller till i lägenhet funkar nog Hukyn bäst (10-15kg mot 30-120kg...).
 

bauta

Well-known member
Tack för svaren, blir till att börja med Mill City's youtube då. Ja, försöker förstå vad som händer i min rost. Inte så mkt som går att styra men behöver lite teori ☺️

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp