Modda kvarn låg budget

Gringubben

Well-known member
Hej alla tekniska kaffenördar!:p
Har två kvarnar som jag vill få doserless, on demand och tystare.
En liten brasilia och en större Cunill. Den lilla har i dag toppen på en pet-flarra i stället för dosern, men det är ingen snygg lösning.

Vill man få kvarnen tystare så tror jag att det går att få in en hel del isolering mellan motorn/skivorna och ytterkåpan. Biltema har en matta för 169 som säkert räcker till tio kvarnar, men det funkar väl med vad som helst egentligen? Den biten tror jag inte är ngt större bekymmer.

Det är inte heller biten med en fjädrande strömbrytare i chassit; bara att åka till Elfa och köpa det lämpligaste alternativet för en spottstyver. Problemet där är att det är kopplat till det stora bekymret, dvs spouten och var brytaren ska placeras. Det är ju dumt att borra på fel ställe i chassit om man inte har rätt höjd för pf:et.

Alltså måste man börja med en vettig spout, och jag har ingen lust att beställa tex ett par Rocky-spouts i äkta plast för en massa hundralappar. Det finns snygga till dyrare kvarnar men då är de snordyra. Förgäves har jag scannat Jula, biltema, etc på vad fan som helst i blänkande metall till vettig peng som skulle kunna funka utan alltför mycket meckande...

Jag har inte tillgång till verkstad, utan bara lite handverktyg, skruvdragare, etc. Dealen nu är att min ekonomi är en smula ansträngd, så därför går alla dyra materielinköp bort. Jag får vara glad att jag för det mesta har råd med specialkaffe att dricka.

Det måste finnas ett gäng därute med doserkvarnar som ruttnat och vill göra om till en billig peng utan tillgång till plåtverkstad. Svåraste biten måste tveklöst bli spouten. Idéer någon?
 

drdoo

Active member
Hur går det med moddandet?
Vilken brasilia kvarn har du?

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
 

Gringubben

Well-known member
Den stora har fått en tillfällig pet-flarra, men jag har en billig termos som kommer bli perfekt senare. Den har även fått en brytare från Elfa, men lite jobb återstår för stöd till pf med mera. Maj var endless work och sedan kommer juni med semester fast fotbolls-EM.....
Mellan matcherna kanske man fixar lite. Lilla Brasilian kommer jag inte ihåg namnet på här o nu, men liten är den.
Isolering märkte jag att det båtar föga att knö in i kvarnhuset. Ett fåtal Db. Mesta ljudet kommer från där kaffet kommer.
 

drdoo

Active member
När får vi se bilder? ☺

Har själv testat lite olika petflaske trattar men utan något rikigt bra resultat på min "kina super jolly".

Letar efter etr bra tratt ämne. Vill helst inte ställa mig i svarven.


Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
 

drdoo

Active member
Bauta

Nä 3d utskrifter är ju fegt, och gör mig arbetslös😊

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
 

hne

Well-known member
3D-utskrifter kan man få från shapeways. Rita modellen kan man göra på tinkercad.com.

De flesta material som förekommer i 3d-skrivarsammanhang är dock ingen hit att använda i matsammanhang.
 

Gringubben

Well-known member
3D-utskrifter kan man få från shapeways. Rita modellen kan man göra på tinkercad.com.

De flesta material som förekommer i 3d-skrivarsammanhang är dock ingen hit att använda i matsammanhang.
Nu går vi över ån efter kaffe, tycker jag. PET- flarran funkar men ser för jävlig ut. Jag äger en Biltema-termos i rostfritt som jag bara behöver kapa botten på, så blir det elegant till den stora kvarnen. Tror jag; fast det kanske man bara ska göra i husen med kors på taken? Tro alltså.
Min termos har en buckla i botten efter att ha blivit nedsparkad i golvet från ett högskåp av katten. Planerar att köpa ny, så en sågning i en termos för en dryg hunka känns motiverad.
Nu är det EM-fotboll för er som mot all förmodan missat det; något som upptar större delen av min vakna tid just nu och därför är det som det är med kaffe, forum, moddar och dylikt tills vidare. Snart lön också; hej på er på Drop!
 

drdoo

Active member
Så nu är fotboll EM över!

Här är min v1.0
9ae77cee8f0dc07b6e16d3062938da3c.jpg


Orginal tratten ligger där på spill brickan. Har dock några justeringar att göra.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp