konsekvent channeling

MrMartini

Well-known member
Hej,

Har en E61 grupp (ECM) som är vad jag kan bedöma i fint skick för sin ålder (helt nedmonterad för ca 2 månader sedan av mig för byte av diverse delar/packningar och avkalkning genom nedsänkning i ättika-saltlösning osv) så jag tror inte problemet är direkt relaterat till hårdvara även om jag verkligen inte vill utesluta det. Kaffet blir fint och creman tjock. Givetvis finns här utrymme för förbättring genom att tweaka malning och mängd osv, men på det stora hela är jag nöjd.

Dock frånsett; att vid tillfälle, och inte så sällan, uppvisar pucken en tydlig gropbildning på 2 kanter (samma ställe varje gång!) efter varje extraction och jag tycker att extraktionsflödet vid dubbelshot ofta börjar med en mjukt rinnande tjock stråle till porlande mer löst kaffe. Jag _tror_ att denna övergång sker när vattnet grävt sig ner genom pucken.

Jag förstår inte varför detta sker. Jag har monterat ner, kontrollerat och gjort rent grupphuvudet (duschfiltret osv) och ser inge skador eller avvikelser, vattnet tycks också distribueras jämnt när jag kör den 'naken'. Pucken packas, vad jag kan bedöma jämnt (jag är ganska noggrann). Jag har en plan tamper.

Någon som har någon erfarenhet av detta, och var jag kan felsöka? Kan det vara så att tampern är för liten (det är ett litet spel mellan tamper och filter, men det tycker jag det alltid är)?

25911645850_1d6b9208f5_b.jpg
 
Senast ändrad:

MrMartini

Well-known member
jag älskar det när lösningen är 'köp mer saker' :)

men faktiskt, jag har en sådan i köpeskorgen på BellaBarista.co.uk (18g). Ska bara samla ihop tillräckligt många saker för att tjäna in frakten.
 

TTobbe

Well-known member
Kaffet? kvarn?
Kaffet har stor betydelse på hur bra det rinner. Gammalt kaffe = channeling. Kör man gammalt kaffe i ett naken filter så brukar det spruta som ett gammalt igen kalkat duch handtag.
 

MrMartini

Well-known member
Kvarnen är schysst, MACAP M2M, men kaffet misstänker jag kan vara lite åt det äldre hållet. Tycker det har varit mer påtagligt sedan jag öppnade senaste påsen och bönorna är inte alls blanka.
 

TTobbe

Well-known member
Prova och väg kaffet och ta mindre kaffe. Ge kaffet möjlighet att svälla utan att det tar i spridarfiltret.
 

Ampalang

Well-known member
jag älskar det när lösningen är 'köp mer saker' :)

men faktiskt, jag har en sådan i köpeskorgen på BellaBarista.co.uk (18g). Ska bara samla ihop tillräckligt många saker för att tjäna in frakten.

Öh... Hur tänkte du nu?

Jag frågade om du hade en VST filterkorg!?

Jag sa inte att en VST filterkorg var lösningen... Bleh och urk
 

MrMartini

Well-known member
omg, gjorde just den bästa espresson jag någonsin gjort, VST 18g filter med naken filterhållare. perfekt genomströmning, tjock, gyllne stråle som samlades ihop i mitten, utan något stänk eller dylikt

pucken visar ingen channeling. får hoppas det håller i sig.
 
Topp