Just fått en möjligvis brilliant idé som Kommer revolutionera kaffe-världen!

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Kan man bli av med fines helt och hållet? KANSKE!!?



Har kommit på följande! Om man fryser kaffet innan man maler det. Min teori är följande..... Fines bildas ju som alla vet när man maler bönor och partiklar i olika storlekar, mikroskopiska samt lite större slits bort från de större kaffekornen. Ju torrare kaffebönorna är desto mer fines bildas, är min erfarenhet! MEN, vad händer om man fryser kaffebönorna, kan det vara så att fines inte kan skiljas eller bildas under malningen iom att dom så att säga inte kan frigöra sig från kaffekornen, man skall brygga på, eftersom ytan på de större partiklarna är "fryst"!? Eller hinner kaffebönorna tina så mycket under malningen att detta inte påverkar mängden fines som bildas!? Jag tror definetivt att mängden fines minskar om man maler frysta bönor jämfört om man maler samma bönor och inte fryser dom innan!?

Kanske har jag kommit på en revolutionerande ide, värd att ta patent på och sprida ut i kaffe världen!? Jag ser framför mig att i framtiden under "Brewers cup" kommer alla köra med fryst kaffe! :nowink: Kanske inte, men ideen är något jag skall testa!
 

svartvest

Well-known member
Testa skall man göra..jag fryser min honung vilket jag tycker är en väldigt bra metod mindre arbete och en flytande konsistens..dock fick jag veta av en gammal biodlare att det var fel men han kunde inte säga vad som var fel. Det som talar emot att frysa kaffebönor är att bönan spricker på en cellnivå... så prova så lär vi oss något nytt.
 

martink78

Well-known member
Det är inte bara så att fines märks mer med torra bönor? Statisk elektricitet och sånt blir ju ett större problem när det är torrt?

Vad gäller bönans struktur så borde den vara rätt sprucken redan av rostningen väl?
 

MrMartini

Well-known member
för sent, jag vet inte vad Fines är, men jag har redan tagit patent på idén och gud nåde dig om du testar det hemma utan att betala mig licenspengar

tack!
 

bjsulla

Well-known member
Senaste rönen är att fines är egentligen inte av ondo.
Väldigt intressant om artikel om framförallt vad som händer när man fryser kaffe har precis blivit publicerad http://www.baristahustle.com/grinder-paper-explained/

"Now that we know just how much of the brew is made up of fines extractions, it becomes increasingly obvious that fines aren’t the villain; otherwise every coffee ever made would be horribly over-extracted. Here’s how to think about it: The upper limit of tasty extraction is decided by the most-extracted particle. This is always the smallest particle. So it’s up to you to make sure no portion of the grinds ever get over-extracted."
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp