The RAFINO

triss

Active member
Spårningsnumret slutar på CH = Schweiz så kollade jag med Kruve hur det var ställt.Ifall dom skickat till Schweiz i stället för Sverige. Inte helt ovanligt att länderna blandas ihop. De säger att allt som skickas till Europa går med Swiss Post och att allt är i sin ordning. Paketen kanske har fastnat där. Vi får nog avvakta några dagar som sagt.
 

UbbeK

Well-known member
Enligt Track order status sidan så har min kommit fram till Schweiz som transitland för 2 dagar sedan.
På Postnords sida kan jag läsa detta!

2017-02-04 15:05
Stockholm utr,Sverige SVERIGE
Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering

Snart är väntan över.
 
Senast ändrad:

edtbjon

Well-known member
Enligt Track order status sidan så har min kommit fram till Schweiz som transitland för 2 dagar sedan.
På Postnords sida kan jag läsa detta!

2017-02-04 15:05
Stockholm utr,Sverige SVERIGE
Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering

Snart är väntan över.

Same same... Det verkar som om det blir nån gång i veckan eller så. Tyvärr ska det väl betalas moms å sånt också, en procedur som tar några dagar extra...
 

svartvest

Well-known member
Ikväll har jag kalibrerat in kvarnen...ja man kan nog slipa lite till. Men efter tre försök så hade jag en hyfsad kopp. Lite finmalet fastnade i mellan lagret men med lite bättre skakteknik så...
 

luddast

Member
Jaha, det här var ju ett dyrt köp... Nu behöver man ju en bättre kvarn. :lol: Väldigt mycket blir antingen för grovt eller för fint för mig även efter en stunds kalibrering.
 

TTobbe

Well-known member
Brygg kräver bättre kvarn än espresso enligt mig. Lite för mycket grovt kan jag leva med men när det blir för mycket fint så sabbar det hela bryggningen och man får svårt att få bra tider. Har inge kruve men har börjat att använda en fin sil för att få bort det finaste dammet men silen är lite för grov för att jag ska vara helt nöjd. Använder en Lido 2 att mala med.
 

henrik82

Well-known member
Nu när vi kar haft våra Kruve i några veckor skulle det vara kul att höra vad ni tycker. Är det en snygg pryl på hyllan eller använder ni den? Själv har jag inte hunnit testa den så mycket men när tiden kommer och frun i huset åker bort ska jag lägga en helg åt att testa den ordentligt.
Vilka insatser använder ni och till vad? Jag gjorde en test idag och då tog jag 40,2g kaffe fick ut 33.2g så 7g rätt i bingen, tänkte inte riktigt när jag gjorde det, jag hade 400-800μm och det blir ju lite för fint när man gör en så stor mängd så ska köra 500-900μm nästa gång så får jag säkert ner tiden lite och kaffet kommer inte bli riktigt så bittert som det blev nu.
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Har haft min i några månader! Har en rätt kass kvarn Virtuoso så det blir mycket fines och en del boulders! För enkelhetens skull använder jag bare en sikt och siktar bort dom största kornen när jag brygger!
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Har dåck märkt en sak. Jag har följande siktar 400um 600um 800um och 1000um. Kvarnen hag har är en Baratza virtuoso. Använder jag den finaste och grövsta sikten, dvs 400 och 1000um så kan jag bara ställa kvarnen på 10 eller mindre!!! Över 10 och det blir för mycket kaffe på den grövsta sikten, ställer jag kvarnen finare så blir det för visso mindre boulders, men mängden fines blir större! Så mitt spelrum med kvarnen å de siktar jag har är inte så stort! Har inte kalibrerat om kvarnen eller något! Orkar inte! Kör jag v60 är kornstorleken på tian rätt bra! Kör jag presskanna så brukar jag köra på 20!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp