The RAFINO

henrik82

Well-known member
Det är ju bara att du stödjer dem, det saknas ju ca 10k CAD (63k Kr) och 23 dagar kvar. Ända sättet att det blir verklighet är ju om dem får in pengarna.
Om det inte går i mål så har man ändå inte förlorat några pengar. Jag själv har gått in med 105 CAD + 15 CAD för frakt. Jag har varit med och bidragit på några andra saker på Kickstarter och varit väldigt nöjd allt :)
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Hur går man in med pengar? Jag gör det gärna! Den verkar bra, är snygg samt att jag vill stödja andra kaffenördars projekt! Det som jag gillar är att man siktar bort både de stora partiklarna samt fines! Kvar blir partiklar i lagom storlek! Dåck fattar jag inte hur detta skall gälla olika malningar, eller dom kanske tänker att man ska kunna köpa olika siktskivor med olika storlekar!? (Ska kolla filmen igen)

Betyder CAD kanadensiska dollar?
 
Senast ändrad:

henrik82

Well-known member
För att börja från slutet på dina frågor, det är 8 olika siktskivor 300, 400, 500, 600, 700, 800, 900 och 1000. Du kan stödja detta projektet genom att välja en av dem olika nivåerna den jag har valt heter "The barista" och innehåller alla 8 siktskivorna sen finns det en som heter "The Coffee Geek" den innehåller 400, 600, 800 och 1000, sen är det den lilla "The Coffee Lover" som innerhåller 400 och 800. Jag har för mig att du bara trycker på en du vill satsa på och sen kommer du vidare så att du kan fylla in alla dina uppgifter. Om projektet lyckas så dras pengarna samma dag som det avslutats (14 april om jag inte är helt ute och cyklar), annars så händer ingenting. Sen går det en tid och du har nästa glömt av det så kommer det en avi på posten (augusti säger dem och det brukar stämma) som säger att du har en ny kaffe pryl att hämta ;)
 

TTobbe

Well-known member
Helt klart en vill ha pryl. Dock ingen möjlighet att spendera pengar då jag går på CSN.
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Ok Henrik82! Så det är det micron numret man lägger i mitten som ger en det kaffe man vill ha? Satsar jag på en så får det bli "The coffee geek!" Namnet passar mig och siktskivorna täcker ett bra spectrum kanske! Har siktat kaffe med 2 siktar förut. En sikt som tog bort dom allra minsta fines! En tesikt mes masker som ett Espro press filter! Det blev för grisigt och för jobbigt för att man fick hålla på för kung och fosterland. Jag köpte en betydligt grövre tesil och det var väldigt lätt att sikta med denna. Jag siktade kaffet min rocky malde. Extrem mängd fines! Har sålt rockyn och kvarnen jag äger nu, en 15 år gammal Solis Scala producerar inte lika mycket fines så dess kaffe har jag inte provat att sikta. Ska sikta nästa gång jag har bönor hemma!
 

henrik82

Well-known member
Ja du har 3 behållare i dana sikten 2 behållare med sikt i. Övre tar bort det som är för grovt och det andra som sitter i mitten tar bort fines som hamnar i botten behållaren, så det som du ska brygga med är kvar i mitten behållaren. Jag tror att jag kommer att använda min för att ta bort enbart fines med för jag tycker att min kvar maler så pass jämt så att det är det är onödigt att ta bort det grövsta, men det får framtiden avgöra. att du fick mycket fines med din Rocky är ju inte så lustigt med tanke på att den är designad för espresso och då är dem oftast väldigt bra på det men inte så mycket annat, medans din andra kvarn är designad för brygg och det gör den väldigt bra.

Grattis, då är vi två här som håller tummarna :coffee:
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Jo, märkte det! Förr trodde jag alltid att en dyr espressokvarn malde jämnast oavsett brygg-typ! Därför köpte jag en rocky till bryggnning. Men har sista tiden förkovrat mig mycket i kvarnar, så då lärde man sig annat! Jag antar att espressokvarnar producerar mycket fines för att fines så att säga skall bromsa upp vattenflödet genom pucken!? Det opti (mala) ORDVITS!:D vore väll om de producerade så lite fines som möjligt och att själva finheten på kaffekornen (Typ Turkisk malning utan fines!) bromsade vattenflödet istället? Då borde väll espresson bli mer jämnt extraherat, och ha betydligt högre smaker!?
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Yes jag var bara tvungen... har gått och tänkt på denna post och slog till på barista kitet...hoppas det går i lås!!
 

henrik82

Well-known member
Det är gött svartvest, då ska vi bara fin resten av vårt nörd gäng, TTobbe du är ursäktad, jag vet att det inte är lätt att vara geek leva på CSN, men resten av er...... ;)


Det har gott upp med 5000 CAD sen igår :)
 

henrik82

Well-known member
Hittade denna listan på deras kommentars sida:
- Turkish (approx. 100 microns)
- Mokka (approx. 200 microns)
- Espresso (approx. 300 microns)
- Paper Filter (approx. 500 microns)
- VacPot (approx. 600 microns)
- Metal Filter (approx. 700 microns)
- French Press (approx. 800 microns)
- Perculator (approx. 900 microns)

Det enda jag tycker låter lustigt är Mokka 200 och Espresso 300, jag var säker på att man hade finare malning på Espresso är Mokka eller?
 
Hello fellow coffee lovers!

I'm Marek, one of the creators of the Rafino. I just wanted to let you know that if you have any questions I'd love to answer them. My team and I are very excited to share the Rafino with the world. We believe in the product we have created and stand behind it.
Sorry I do not speak your native language, but hopefully with the help of google translate we can communicate :)

Also, I'd like to share with you a video showing how I use my Rafino to make coffee in the morning. I'm no pro barista so be kind about my technique :)

https://www.youtube.com/watch?v=HRHCMrBbjQI

regards,

Marek


Hej kollega kaffeälskare !

Jag är Marek , en av skaparna av Rafino . Jag ville bara låta dig veta att om du har några frågor som jag vill gärna att besvara dem . Mitt team och jag är mycket glada över att dela Rafino med världen . Vi tror på den produkt vi har skapat och står bakom det .
Ledsen att jag inte talar ditt modersmål , men förhoppningsvis med hjälp av Google Translate vi kan kommunicera :)

Dessutom skulle jag vilja dela med dig en video som visar hur jag använder min Rafino att göra kaffe på morgonen . Jag är ingen pro barista så snäll om min teknik :)

https://www.youtube.com/watch?v=HRHCMrBbjQI

Marek
 

henrik82

Well-known member
Hello and welcome Marek, Glad you found to our little group. As one of your supporters, I hope you reach your goals and more.
 

edtbjon

Well-known member
Hi Marek.
Chances are that just about everyone here are very fluent with their english. Don't bother with Google translate unless you want to give us something to giggle about. :)
I havn't joined the Kickstarter project yet, but I recon I will as that product seems great in many ways.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp