Bränd lukt vid malning

Jacob

Well-known member
Hej!

Min Anfim Best har på sistone börjat avge en bränd lukt vid malning. Det luktar en kort stund, och är inte bränd elektronik utan (gissar jag) kaffe som bränns. Skivorna går inte emot varann, och lukten kommer oavsett hur rent det är i den. Vore trist om den överhettar och förstör kaffet ju...

Har ingen aning om hur ofta dessa skivor ska bytas, men det har nog gått knappt 50 kg genom dem.

Erfarenheter?
 
Senast ändrad:

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Är du säker på att det inte är elektroniken som bränner? Blir kvarnhuset och framför allt kaffet varmt och luktar bränt? Har inga direkta erfarenheter men aldrig hört talas om en kvarn som börjar bränna kaffet, om det inte är fel på motorn som gör att allt överhettas!?

Hoppas det löser sig!
 

Jacob

Well-known member
Det luktar mer brända födoämnen än kretsar och kablar så att säga :) Det skumma är att det nu slutat efter att jag bytt bönor. Säkert en tillfällighet, får hålla näsan öppen för lukter framöver! Har inte märkt nån skillnad i temperatur på kaffet när det är nymalet.
 
Senast ändrad:

Jacob

Well-known member
Tror inte det kommit in i kvarnen. Kollade även skivor/kvarnhus, svala och fina. Körde med J&N 5Estate. Nyss märkte jag samma tendens med ett annat kaffe så det är nog inte det.

Däremot märkte jag att det kommer i samband med att jag börjar dosera ner i portafiltret. Brukar spola ur gruppen, ta av pf, torka ur det och dosera. Det är ju rätt varmt då, men kan det verkligen bli så varmt att kaffet bränns?
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp