Dags att uppgradera kvarnen. Behöver råd!

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Jag väljer mellan Baratza virtuoso och Baratza vario!

Jag ska använda den till diverse bryggmetoder som French press, aeropress, drip och så småningom eventuellt köpa en espressomaskin! Vilken av dessa kvarnar rekomenderar ni? Hörde att det går att byta ut de keramiska malskivorna på Varion mot stål skivor, vilket ska vara bättre vid grövre malning! Ganska kul med en kvarn med två uppsättningar malskivor till!
 

henrik82

Well-known member
Jag skulle lägga lite till och köpa en Baratza Forté, visst det är mycket pengar men en bra kvarn håller sig länge, sen skulle jag inte rekommendera att ha en kvarn som ska sträcka sig mellan espresso och French press. Att ha en kvarn som går mellan Aero Press och French press går helt fint tycker jag. Men du måste tänka på att espresso är väldigt krävande och behöver en bra kvarn (finns ton vis med inlägg om detta här på forumet så jag ska inte gå in så mycket mer på det), men detta är bara mina tankar och jag har ingen espresso maskin, men jag är ganska säker på att dem som har en kommer att hålla med mig i frågan om att du inte ska ha en kvar utan två.
 

svartvest

Well-known member
Jag skulle också gå på vario, sedan har du också vario-w som har en våg..dock tror jag att den inte har gafflarna för portafiltret... Någon som vet?
 

henrik82

Well-known member
Nej det har den inte. Jag har läst att det är många som klaga på att den byter inställning men det är inget som jag har märkt på min och jag har haft min i 3 år nu. Jag använder förvisso inte vågen längre för det funkar inte så bra när man växlar mellan olika kaffe. Skillnaden mellan Home och W är att du inte har hållare för portafilter på W sen är det stålskivor i W och keramiska skivor i Home. Det man bör änka på där är att stål maler grövre än keramiska men det går att byta om man vill ha stål i Home eller keramiska i W.
 

henrik82

Well-known member
Jag har inte använt min kvarn till press-kaffe, men till Chemex och det har inte varit något problem, visst blir det lite ojämnt men det är ju något som man alltid måste räkna med, varken man har en 500 kr kvarn eller 50000 kr kvarn.
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Förvisso, men vad är vario för typ av kvarn? Är det en espressokvarn eller mer en allround kvarn? En espressokvarn maler ojämnt vid grövre malning! Kan bara jämföra med min rocky kvarn vs min 15 åriga Solis Scala. Den sistnämnda malde betydligt bättre vid grövre malning! När jag gjorde presskaffe med Rocky så var det ett lager fines på botten av koppen samt att man kände det i munnen! Solis Scala producerar ett betydligt renare kaffe med tydligare smaker!
 

henrik82

Well-known member
Jag har fått presskaffe som är malt från Mahlkönig EK43, Mahlkönig VTA 6S och Ditting KF 804 och jag fick fines i koppen, det är bara så det är och du kommer aldrig komma ifrån det om du inte börja sikta ditt kaffe.
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Jo, man får ju till och med fines i Gevalia kaffet, och dom använder väll så kallade roll mills? Men man kan få mer eller mindre fines! Min Solis är fantastisk till press! Bara det att nedre malkonen har kärvat fast och går inte att få loss, så därför skall jag köpa ny kvarn! Rockyn producerade så mycket fines att press-kaffet inte var någon njutning att dricka!
 

henrik82

Well-known member
Som jag har förstått saken så ju större malskivor ju mindre fines och sen är det ju också som jag nämnde tidigare ju högre prislapp desto bättre kvarn detta bör dock ej föregivet då det finns många kvarnar som kosta bra mycket mer än wilfan och gör sjukt mycket sämre jobb.
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Japp! Min Solis köpte jag för 1000kr för 15 år sedan och den har gått som en klocka! Jag såg en intressant artikel om Baratza virtuoso. Dom hade kollat partikel distributionen, och den kunde mäta sig med Mahlkönig ek30 vid mellangrov malning!!! Jag tar dåck det med en nypa salt. Den kvarnen kostar 2500kr och Mahlkönig ek30 30000kr! Men kvarnen har fått blandad kritik då kvaliteten skall vara rätt dålig! Jag vill ha saker som håller!
 

TTobbe

Well-known member
Min känsla när man kommer till kvarnar för press och bryggmetoder så funkar ett litet koniskt malverk bättre än små flata malverk. Men som henrik82 säger så är en kvarn med stora flata malskivor troligen det bästa. Har bara erfarenhet av Arrenius & Companys Ditting 1203 som sätter bryggningarna varje gång och då används den i butiken och maler åt kunderna med stora variationer av malgraden. Sedan åker det ner en liten dos finbönor och det blir bra. Mitt nästa kvarn projekt får bli en Bunnzilla för enligt Home Barista så blir det den mest prisvärda bryggkvarnen.
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Jo, jag tror åxå på att kvarnar med stora flata malskivor är det bästa! Det är väll ingen slump att tex Mahlkönigs stora kvarnar, Ditting, Bunzilla med flera har stora flata malskivor?
 

Jonken

Well-known member
Måste säga att Baratza/Mahlkönig lyckas riktigt bra med stålskivorna på 54mm jämfört med de på 71mm jag har i min Mahlkönig Guatemala. Utformningen på skivorna verkar vara viktigare än storleken till att börja med. Sen maler den större kvarnen en hel påse på samma tid det tar för Varion att mala för en kopp, men i hemmet är det ju snabbt nog för det mesta :)

Ingen nyhet att Varion ska vara bra valuta för pengarna, men man kan ju aldrig säga säkert innan man har provat själv :blush: slår utan tvekan allt jag har testat för hemmabruk.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp