Gaggia classic malning

nelson65

New member
Hej!

Jag köpte nyligen en begagnad Gaggia classic och har lite funderingar hur finkornigt man ska mala bönorna.
Min dotter jobbar på Espresso house, jag bad henne ta hem lite malda bönor men när jag provade det i min maskin
så kom det bara några droppar ut från maskinen så uppenbarligen för finmalet för min maskin. Beror detta på att proffsmaskiner
har högre tryck?
När jag gör 2 eller fler dubbelespresso i följd så upplever jag att att det alltid rinner lite långsammare andra gången.Är det så att kompressorn i gaggia classic inte riktigt orkar upprätthålla trycket när man ska göra flera koppar i snabb följd.(Självfallet kör jag kompressorn endast när röda lampan lyser).

Eftersom jag köpte den begagnad och inte har någon tidigare erfarenhet av espressomaskiner så blir jag lite undrande om det kan vara något fel på kompressorn eller annat som påverkar trycket.

Kan också tillägga att min kaffekvarn är en Nivona Cafe grano. Om jag maler bönorna på det finkornigaste läget så har maskinen problem att leverera kaffe( droppar sakta). Däremot om jag maler med det näst finkornigaste läget så upplever jag att kaffet rinner igenom för fort så svårt att hitta bra balans. Ska det verkligen vara så känsligt?

Har testat med varierande tryck från 6-12kg så kaffet är inte för hårt packat.

Filtret jag alltid använder mig av är 2 koppsvarianten.

Någon som har några ideer o tankar?

/Johan
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Jag tror du är på spåret, det är skillnad mellan hemmamaskiner och LM som Espresso house oftast har. Kokaren hinner inte med och trycket sjunker och man får vänta mellan skotten. Hur är gammal är kvarnen?
 

bauta

Well-known member
Hmm, det ska väl eg inte vara nån skillnad mellan proffs- och hemmamaskiner vad gäller trycket de tål? En 6 cl espresso skall väl extraheras vid 9 bar under 25 sek.
Pumpen (inte kompressorn) levererar i teorin oändligt tryck om du blockerar utloppet, men en övertrycksventil dumpar överskottsvattnet så du inte överstiger det tryck komponenterna tål.
Sen kan väl pumpen eller övertrycksventilen börja bli sliten så att det läcker mer direkt efter en extraktion, därav att flödet är långsammare?
Det skall väl finnas en returslang till tanken som du kanske kan kolla flödet i, läcker det mer vid skott #2? Eller blandar jag ihop det med Rancilio Silvia?
 

nelson65

New member
På Gaggia classic sitter ett rör som leder ner till en balja i botten men ingen skillnad på flödet mellan #1 och #2.
Det filter jag hittills har använt har endast ett litet hål undertill (och vad jag förstår är originalfiltret) men har också ett filter med många hål.
Det filtret har jag testat tidigare men tyckte då att kaffet rann igenom alldeles för snabbt, men bestämde mig imorse för ett nytt test och malde
så fint som möjligt och packade det ordentligt med dryga 12kg (Har använd badrumsvågen för att få en känsla för trycket) nu fick jag en finfin stråle och även på det andra försöket :)( rann möjligen lite sämre andra gången men helt ok). Ska be min dotter ta hem mera malda bönor från Espresso house och se om det fungerar bättre med detta filter!
Undrar vilken typ av filter som är vanligast? Kan det vara så att filtret med många hål undertill faktiskt är originalfiltret? Jag köpte ju som sagt maskinen begagnad så är lite osäker.
 

bauta

Well-known member
http://www.home-barista.com/tips/newbie-needs-help-with-new-gaggia-baby-class-t26691.html
Här ser du Gaggias trippel, dubbel och enkelfilter.
Det kan även finnas en gummiinsats med ett hål? men den bör du skippa, det är nån form av crema-förbättrare.
Använd dubbelfiltret, fyll i 16-18 g finmalt kaffe, Tampa lätt för att släta ut pucken, då bör du få en känsla för om det rinner för snabbt el långsamt.
Tampningstrycket påverkar marginellt, vattentrycket på pucken kommer ändå komprimera kaffet
 

svartvest

Well-known member
Visst är det så bauta, men stora maskiner är annorlunda i jämförelse med mindre. Jag tänker att du kör med din egna kvarn på två och tampar hårdare.. sen är väl classic lite känslig av vad jag har läst i gamla trådar.
 

hne

Well-known member
När du gör två espresso med egen kvarn är det förmodligen kvar lite gamla färdigmalda bönor från förra dagen som hamnar i första koppen. Då ringer det snabbare än det fräschare kaffet till efterföljande koppar.

Filter med dubbla bottnar där egna har ett hål (eller motsvarigheten med en extra insats under filterkorgen) är till för att göra något som liknar espresso fast malgraden är helt uppåt väggarna tokig. Gaggia Classic är den mest avancerade maskin jag hört sådant användas med.

För vanliga filterkorgar spelar främst malgraden roll men sedan mängden större roll än tamptryck. Om näst finaste malgraden ringer för fort kan du prova ta mer kaffe i filtret.
 

nelson65

New member
Tack för alla fina tips! Ska fortsätta exprimentera men kan dock redan nu konstatera att det vanliga filtret med många hål undertill funkar mycket bättre
för mig. Bra också att veta att inte tampningstrycket har nån större påverkan!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp