Byta ångventil på Gaggia/bygga eget.

Brännland

Active member
Hade inte riktigt koll på att man skulle vara försiktig med ångventilen när man stängde den på Gaggai Classiken....... Jag köpte bryggaren begagnad för några år sen och dennhar gått bra. Jag skummade inte mjölk eftersom orginal pipen inte fungerade bra (som ni nog vet). När jag bytte ut pipen till en Rancilio och började ånga mjölk började det läka och söla som sagt.....

En ny ventil var inte snor-dyr (400 spänn) men nog dyr och av tveksam kvalité så jag funderar på om man kan sätta dit något annat eller kanske tillverka något mer hållbart!? Första tanken var att helt enkelt kapa den läkande ventilen och skrva på med nåt nytt i stället. Allt är gjort i mässing och det är lätt att svarva, fräsa, gänga eller löda i den gamla delen. Jag har en bra verkstad med alla verktyg/maskiner som kan tänkas behövas för en sån här operation men jag pysslar inte med tryckluft eller ånga som i detta fall. Nån som har lite tips på vad man skulle kunna montera in i stället för den smäckiga mässingventilen från Italien? Jag tänker i riktning mot nån form av kulventil i stället för en nålventil! Finns hyfsat små på tex Biltema för inga pengar men vad som händer när man skickar het ånga genom dom vet jag inte? En med ptfe tätning för kulan bör väl kunna hantera het ånga!?
 

Brännland

Active member
Ser att jag postat i galen avdelning :-(

Om admin eller moderator vill flytta eller om det får stå kvar i fel avdelning spelar ingen roll för min del!
 

Victor S

Well-known member
Har också problemet att det läcker på min Evolution, och det är väl samma ventil. Har för mig att jag läste någonstans att man kunde ta och slippa till nålen med fint våtslippapper för att den skulle täta ordentligt. Har inte blivit av att jag testat detta dock. Men som du säger så vore nog en kulventil bra.
 

Brännland

Active member
Hej Victor!

Jag fick intrycket av att det inte gick att ta ur nålventilen från själva huset den är gängad i när jag rev min maskin häromdagen.... Allt verkar vara i mässing och jag såg inget sätt att ta isär det!?
 

Brännland

Active member
Biltema har en kulventil som jag tror kan fungera! Den ska tåla 120 C och 20 bar så även om det kanske är på gränsen i temp bör det fungera! Jag ska svänga förbi och köpa en och se om det kan gå att bygga om min Gaggia så läkaget i ångpipen försvinner. Åter kommer med lite bilder och rapport om hur det gick.
 

bauta

Well-known member
Gissningsvis sitter nålventilen där för att kunna reglera flödet mer precist. En kulventil är mer av eller på...
 

Victor S

Well-known member
Brännland: När jag hade isär min Evo så har jag gör mig att det sitter en plugg som nålen går igenom som man dka kunna skruva isär. Kanske ska ta och kikapå det dör ikväll.
 

Brännland

Active member
Jag är ingen fena på att skumma mjölk direkt.... Jag brukar öppna upp ventilen max och sen köra på! En kulventil är som sagt betydligt med "av och på" men med lite träning och känsla ska det nog gå att reglera flödet hyfsat i alla fall om det är viktigt när man skummar mjölk!?

Mässingdelen som nålventilen sitter i ser ut som en enhet och jag misstänker att delen där gängorna är för nålventilen och skftet som vredet sitter på är krymt i ändan så man inte kan skruva ur nålventilen helt och få het ånga på handen.


Blev för mycket att göra i dag, hann inte in på Biltema :-( Försöker dock återkomma och rapportera hur det går!

/Stefan
 

Gringubben

Well-known member
Gissningsvis sitter nålventilen där för att kunna reglera flödet mer precist. En kulventil är mer av eller på...
Det där är en designmässig miss av Gaggia. Jag tror det handlar om snikenhet, för när man skummar vill man ha fullt blås omedelbart och några mellanlägen använder man inte.
Nålventilen gör att användaren får stressa med rattandet för att slå på och av ångan med sämre resultat på mjölken som följd, plus att ventilen pajar lätt.

Ts gör helt rätt i att tänka kulventil.
 

Brännland

Active member
image.jpg

Huset med nålventilen syns mitt i bilden, vredet sticker ut till vänster i bild. Bilden är tagen rakt uppifrån med locket borttaget. Min plan är att bara sätta en kulventil på kopplingen som sitter på huset till nålventilen och med lite modifieringar av kulventilen innebär det att den sitter seriekopplad med den befintliga nålventilen. Vredet måste modifieras på kulventilen så det räcker ut genom skalet men det innebär inga stora och komplicerade ingrepp att genomföra detta lilla projekt.
 

Brännland

Active member
Det där med stress när man ska skumma mjölk stämmer faktiskt! Man vill ju få mjölken luftig och fin och då har jag i alla fall stressigt med alla moment innan det blir för varmt och man ska skynda sig att stänga av ångan :)
 

Brännland

Active member
I dag var det nära att jag skulle dra iväg till min verkstad hos pappa och ge mej på kulventil mm så jag kan få stopp på läkage mm i min maskin.... Ett på tok för bra väder i kombo med ett meddelande från kompisar som var vid sin skogskoja och fikade i solskenet gjorde att planerna lades om och det blev skogskaffe över eld i stället för moddning av bryggare :)

Tjejen hade även gjort ett fynd på Blocket i går som jag var tvungen att titta på lite närmare! En Gaggia Classic och en Gaggia MDF kvarn för 500:- Bryggaren är i nära nog nyskick så det känns som det kanske blir den som får stå på köksbänken i framtiden i stället! Men jag ska nog montera kulventil oavsett för att komma runt problemen med nålventilen som inte tätar bra.

MDF kvarnen är en ny bekantskap och jag plockade isär den för rengöring och allmän inspektion. Jag är inte imponerad av hur den är uppbyggd :-( Skrymslen och vrår överallt där gammalt kaffe samlas och är omöjligt att få bort utan att man plockar isär kvarnen i smådelar (inte helt lätt). Själva malskivorna ser väldigt lika ut de som sitter i min Rocky, maskinen mal nog hyfsat. Jag förstår dock inte vitsen med att ha doseringshjulet på en hemmamaskin? På ett café kan det kanske vara nån fördel då det möjligen går snabbare att göra shots på löpande band. Hemma föredrar jag dock Rancillion som bara mal direkt ner i filtret. Eller har jag missat nån finess med dosfunktionen?

image.jpg

500:- känns ändå som ett fynd för kvarnen och bryggaren! :)

Ha ha, bilden blev felvänd! Tror ni får leva med det.
 

Brännland

Active member
Det går långsamt det här.... Har nu i alla fall kommit nån liten bit på väg! Hittade en annan kulventil i gömmorna hemma som hade rätt gänga så den passar direkt på nålventilens hus. Nu behövs det bara göras en liten skarvmuff i mässing mellan kulventilen och ångröret. Det behövs även en modifierad arm på kulventilen så man kommer utanför själva höljet på maskinen. Fortsättnibg följer :)

image.jpg
 

Brännland

Active member
Nu sitter masinen ihop igen med den nya kulventilen på plats i serie med orginalventilen! Det fungerar helt perfekt och än så länge har jag inte märkt några som helst problem. Jag bockade om vredet på kulventilen så att det står ut vinkelrätt från ventilen och man vrider på och av ångflödet genom att skruva på änden av handtaget som sticker ut genom ett hål i sidan av bryggaren. Hålet borrade jag på frihand och det hade blivit betydligt snyggare om jag satt allt i fräsen men lite tidsbrist fick mej att ta lite genvägar...... Jag var även tvungen att borra ett nytt hål i botten där ångröret kommer ut ur maskinen. Detta innebär att man inte längre kan svänga in ångröret bakåt över spill-lådan. Inte optimalt men hanterbart. Det går att ha ångröret över lådan men då framåt och det är aningen i vägen men inget som stör så mycket. Detta går att lösa genom att bocka till ett nytt kopparrör och dra ut genom orginalöppningen. Ett framtidsprojekt som förmodligen inte blir av ;-)

På bilden ser man kulventilens handtag sticka ut bakom orginalvredet. Med ett kvarts vars vridning öppnar och stänger man ångflödet ganska smidigt. Jag föredrar faktiskt kulventilen mot orginalratten!

image.jpg
 
Topp