Resekvarn

Alex.j

Member
Är den lika bra som lido e till espresso alltså?
Har tänkt ner gradera här hemma:p gjorde mig av med min gaggia classic i somras för den inte passade in i köket (tydligen) och användes för lite..
Nu har jag skaffat en rok och tycker det funkar kanon.
Men kvarnen (graef cm70) är för ful för att stå framme och den för dessutom ett jävla oväsen och är onödigt otymplig.. Iom att jag gör en espresso om dagen så känner jag att det skulle funka fint med en handvevad, sen om den är lite stor är väl inte hela världen, design mässigt matchar den ju rok enheten:)
Ingen som känner till nån sida från ett annat eu land?

Skickat från min F5121 via Tapatalk
 

svartvest

Well-known member
Nu så kommer funderingarna på en resekvarn...handground eller lido 3 eller har ni något annat förslag?? Lidon har jag klämt på den känns stabil och tror inte på glas för en kvarn man har på resa...
 

cizeta

Well-known member
Kinu m43, lido 3, feldgrind by knock, Helor 101 eller vänta på en aergrind by knock.
Själv har jag en lido 2 som jag är nöjd med, dock är den lite otymplig.
Jag har också gått med i kickstartern för aergrind, så när den kommer så får lidon stanna hemma för malning till manuellt bryggande och aergrinden åker med i ryggsäcken med aeropressen.

Hade jag inte haft lidon så tycker jag att helor 101 verkar vara ett intressant alternativ.
 

henrik82

Well-known member
Jag är jätte nöjd med min lido3, men den är alldeles för stor att ha med sig på resa. Precis som cizeta har jag gått med i made by knocks kickstarter Aergring.

Made by knock ska vara väldigt bra så om det är alldeles för lång väntan så skulle jag köra på en feldgrind, dock ingen återförsäljare i Sverige ännu vad jag vet. Kan köpa en hos Tim Wendelboe och skick till dig :lol:.

Sen har du ju Comandante som jag också har hört mycket bra om, dock har dom inte heller någon återförsäljare i Sverige ännu vad jag kan se på deras hemsida.
 

cizeta

Well-known member
Den har finare gänga så att man lättare kan ställa in för espresso.
Jag har en lido 2 som jag använt för espresso. Fungerade utan problem det också, men det var väldigt små justeringar för att hitta rätt.
 
Senast ändrad:

triss

Active member
Lido ET verkar bra som resekvarn. Funderar på att skaffa en sådan som komplement till http://www.handpresso.com kitet. Inte speceiellt många som säljer Lido dock. Hittar den bara hos Orphan Espresso och någon i Australien. Finns det ingen här i Sverige som tar in dom?
 

henrik82

Well-known member
Det är inte den bästa bilden men ni får i alla fall en hint om hur liten och smidig Lido 3 är Aeropressen står ner tryckt till toppen på 4:an.
Lido3 AP.jpg
Som cizeta säger köp en mindre kvarn, för det är ca 1,1kg som du ska ut och resa med och det är bara kvarnen, sen kommer vald bryggare och ev. kaffe om du åker till ett land där dom inte vet hur man rosta kaffe efter din smak.
 

svartvest

Well-known member
Costas säljer Lido kvarn och jag ser att det finns norska återförsäljare av commendante. Tack för tipsen!! Nu måste jag googla!!
 

svartvest

Well-known member
Nu har jag googlat runt kring manuella kvarnar...inte lätt... svårt att hitta fakta den som jag fastna för var kinu kvarnen...men var sälj den... och inte någon fungerande hemsida heller. Är det någon som testat rhinoware kvarn? Feldgrinder är också intressant...
 

cizeta

Well-known member
Vad jag har läst så är det email som gäller för tillfället om du vill ha en kino, info@kinugrinders.com.

Var och kände på en för mig ny handkvarn, Timemore chestnut.
Kändes som ett riktigt bra bygge. Men jag har satt köpstopp på kvarnar för mig själv det närmsta halvåret.
 

henrik82

Well-known member
Jag har känt och klämt lite på rhinoware och den kändes väldigt lik porlex mini och den kvarnen är jag inte så imponerad av. Jag har en bekant som har hausgrind och den är väldigt bra så jag utgår från att feldgrind också är bra, har bara testat den lite granna men det va hos Tim Wendelboe i butiken och den maler snabbt och jämt.
 

bjsulla

Well-known member
Har en Rhinoware och skulle nog inte välja en sådan igen. Långsam och inte riktigt den kvalitet som jag hade förväntat mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Var och kände på en för mig ny handkvarn, Timemore chestnut.
Kändes som ett riktigt bra bygge. Men jag har satt köpstopp på kvarnar för mig själv det närmsta halvåret.

Köpte en sån för halva priset nu på rean. Har bara Porlex och Zassenhaus Brasilia (eller sämre) att jämföra med. Rejält kliv i byggkvalité som du säger. Liknar Zassenhaus malverk satt i en rejälare version av Porlex kvarnhus och fixerad längs med större delen av axeln så att den nästan håller sig helt rät i motsats till de kvarnarna. Hastigheten är jämförbar med Zassenhaus vid filter (ca 30sek) och bara lite snabbare än Porlex vid espresso (~1½ minut, men man slipper veva som en galning). Blev för övrigt riktigt god espresso, men man är begränsad till 1 eller 2 klick (9-10 från nollpunkten i mitt fall).

Mycket bättre köp än Zassenhaus/Porlex men ska jag vara petig är den lite stor att hålla i och det värker i handen såhär efter ~10 minuters vevande för greppar man inte hårt roterar den i handen. Såhär långt hörs ett väldigt svagt skavande ljud en gång per varv, oklart om det är på grund av nytt malverk eller om det inte är helt perfekt centrerat. Behållaren i trä fångar lite kaffe på kanten (och botten om det är espressomalet) men snäpper på plats väldigt smidigt.
 

Jonken

Well-known member
Såhär 9 månader senare kan jag tillägga att jag flera gånger blivit positivt överraskad av Timemore G1. Den maler jämnare än en Niche Zero och visserligen måste man klämma ganska hårt men den är bekvämare att hålla och veva än Aergrind för mig.

Största svagheten är espresso, beroende på vilka bönor man använder kan det ta flera minuter med standardmalverket så det är ganska hopplöst, i det fallet är t.ex. Aergrind att föredra om man inte får tag i versionen med det alternativa malverket.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp