Resekvarn

henrik82

Well-known member
Efter Tysklandsresan så har jag konstaterat att jag är i desperat behov av en bra kvarn som kan följa med ut på tur.
Jag hade en Porlex mini förut men är inte helt nöjd med den (plus att den är död:(), önskan är en Hausgrind från Made by Knock, men den är lite svår att få tag på, en annan kvarn som kommit in i rampljuset är Lido 3, den sista jag har tittat på är Handground, denna är jag lite osäker på, är det någon som har en? Om det finns andra förslag eller om ni har testat någon av ovanstående och är helt frälst eller tycker att den är den värsta skit som producerats så skriv väldigt hjärna några ord om varför :)

P.S. Ja det är inga små reservankarna som jag har tittat på, men jag vill ha gott kaffe inte smidig packning ;)
 

cizeta

Well-known member
Jag har bara erfarenhet av lido 2. Men om du inte avskräcks av vikten hos lido 3 så tror jag inte att du blir besviken. Såg att handground hade catchjar i glas. Min lido 2 kom med det som srandard. Men jg har uppgraderat till lido 3 plast dito. Mycket mindre som fastnar och hållbarare som resekvarn.
 

henrik82

Well-known member
Jag tycker inte att 1 kg är jätte mycket. förvisso 1/8 av vikt av vad man får har i handbagage hos SAS men man får väl helt enkelt packa lätt i övrigt ;)
 

cizeta

Well-known member
Räkna med konstiga miner och lite genanta frågor på flygplatserna.
När jag flög från Amsterdam med min lido 2 i handbagaget såg jag att kontrollanten var besvärad. Så jag förklarade snabbt att det var en kaffekvarn och ingen souvenir från red light.
Skämt och sido så tycker jag lido är en fantastisk resekvarn. Använder den bååde på resa, jobbet och hemma.
 

TTobbe

Well-known member
Kan rekommendera Lidon det är den enda kvarn jag har och använder dagligen. Stabilt byggd och lätt att använda. Maler för espresso men då blir den tråkig att veva men för brygg så är den tämligen lätt vevad.
 

Ampalang

Well-known member
Låt förslagen hagla!!!

Har en Hario Skerton och den är jag så långt ifrån nöjd med man kan vara, tar ju flera år att mala 17g till en aeropress.

Handground ser ut som bästa alternativet enligt mina ögon än så länge...
 

TTobbe

Well-known member
Låt förslagen hagla!!!

Har en Hario Skerton och den är jag så långt ifrån nöjd med man kan vara, tar ju flera år att mala 17g till en aeropress.

Handground ser ut som bästa alternativet enligt mina ögon än så länge...

Har inte provat den men jag gillar att ha veven på sidan. Den ser dock lite plastig ut men handlar det om enbart om resekvarn så fyller den nog sin funktion. Jag kan dock tycka att min Lido ger lite för mycket fines för att vara helt hundra till brygg men den bästa jag haft för brygg.
 

Ampalang

Well-known member
Den går bort med en gång pga dålig byggkvalitet...

Med andra ord växeln är i plast och den ser lite svajig ut och när det gäller gjutmaterial är det inte bra alls (spricker).
 

henrik82

Well-known member
Hummm.... Det känns helt fel när man maler kaffe på sin handkvarn till en V60 när man har en elektrisk kvarn ståendes på bänken, men vad gör man inte för att hitta rätt inställning på den ;) Det gick åt betydligt mindre kaffe än vad jag trodde att det skulle göra och jag är sjukt nöjd med den, den prestera inte riktigt lika jämt som min Vario men det är inte långt ifrån, sen gick det faktiskt ganska snabbt att mala upp 25g, ca 20-25sec. Det blir ju lite statiskt men det gör inte så mycket för det va mest silverskinn som satt kvar precis under kvarn verket och det vill man ju ändå inte ha. Den behöver fortfarande finjusteras lite men jag är nöjd med kaffet och nu vet jag ju vart jag ska vara någonstans för en V60, så då är det Aeropress nästa ;)
 

cizeta

Well-known member
25g för v60 går ganska lätt och det kommer gå ännu lättare när den är inkörd. Dock så känns det aldrig snabbt och lätt med 15 + 15g för morgon cappuccinon.
 

henrik82

Well-known member
Det kommer aldrig falla mig in att mala kaffe för hand till en espresso :p Den är till för resekaffe inget annat ;) när jag har en espressomaskin så har jag en espressokvarn på min kaffe bänk ;)
 

cizeta

Well-known member
Espressokvarn beställd, men ibland kan det bli litet glapp mellan maskinerna. Hoppas i alla fall att lidon fungerar bra för dig. Min har varit en trogen kamrat i ryggsäcken bredvid aeropressen.
 

magho403

Well-known member
Efter Tysklandsresan så har jag konstaterat att jag är i desperat behov av en bra kvarn som kan följa med ut på tur.
Jag hade en Porlex mini förut men är inte helt nöjd med den (plus att den är död:(), önskan är en Hausgrind från Made by Knock, men den är lite svår att få tag på, en annan kvarn som kommit in i rampljuset är Lido 3, den sista jag har tittat på är Handground, denna är jag lite osäker på, är det någon som har en? Om det finns andra förslag eller om ni har testat någon av ovanstående och är helt frälst eller tycker att den är den värsta skit som producerats så skriv väldigt hjärna några ord om varför :)

P.S. Ja det är inga små reservankarna som jag har tittat på, men jag vill ha gott kaffe inte smidig packning ;)

Kolla in denna. Jag äger den inte själv men har testat den. Riktigt trevlig.
https://www.espressogear.com/All-Categories/Grinders/Grinders-Manual/Timemore-Chestnut-Manual-Grinder-Black
 

liturgius

Well-known member
Baserat på många bedömningar på Kaffee-Netz skulle jag i dagsläget satsa på en Feldgrind. Köper man den direkt från England verkar man få räkna med lång leveranstid. Annars kan man beställa direkt från The Barn i Berlin. Skall nog köpa en sådan själv att ha som fjärdekvarn till brygg, AP och för resor.
 

henrik82

Well-known member
Feldgrind är riktigt bra kvarn, hade det inte varit för att jag köpte LIDO3 skulle jag köpa en, finns förvisso en liten risk att jag gör det i alla fall. Den går att köpa hos Tim Wendelboe för 1375 Nok och jag har ca 15-20 min promenad till.
 
Topp