Funderingar om Rancilio rocky

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Jag har varit intresserad av kaffe i 20 års tid! Framför allt olika bryggmetoder förutom espresso. Jag har haft en Solis 166 i 15 år som jag använder till pour over och presskanna! För några månader sedan så köpte jag en doserless Rancilio rocky. Har alltid trott att en espressokvarn måste vara idealisk till alla bryggmetoder. Nu vet jag bättre! Jag märkte direkt hur mycket fines den producerade vid lite grövre malning till typ brygg och presskanna. Min Solis producerar fines, men inte alls i den mängd min rocky gör! Solis producerar åxå fluffigare kaffe vid grövre malning än min rocky! Jag gjorde ett litet experiment. Jag malde upp 30 gram kaffe på rocky 35 setting. Jag har en sikt med rätt fina maskor som jag lade kaffet i. Jag började sikta, och efter ca 5 minuter hade jag 10 gram fines i olika kornstorlekar! Allt från talk-puder fines till fines där man kände kornen mellan fingrarna! Det släppte fortfarande fines innan jag slutade!!!
Jag vet att espresso-kvarnar producerar mycket fines, men detta var mer än jag trodde var möjligt!

Nu använder jag min rocky till aero-press och min solis till pour-over och presskanna! (ska väll tillägga att rockyn funkar till drip men absolut inte till Press-kanna! ) Jag önskar att jag kände till detta innan jag köpte kvarnen. Då hade jag köpt en Baratza virtuosa eller ännu hellre en beggad Ditting!

Vad har ni för erfarenhet av rocky och andra bryggmetoder än espresso bryggning?
 
Senast ändrad:

igroucho

Well-known member
Man kan ställa sig frågan om malningskapaciteten för Ditting KR804 som är drygt 8 g/s med 80 mm malskivor och därmed väl borde betyda en hög hastighet och därmed en ökad benägenhet att bränna kaffet?? Jag jämför med min Ceado E37s som med större skivor (83 mm) maler 3-4 g/s, dvs borde arbeta med ett väsentligt lägre varvtal (1400 v/min)?! Vet inte om denna diskussion varit uppe tidigare men det är iaf ngt som jag funderat en del på. Jag sneglade en del på Ceado E92 som har koniska skivor och drygt 5 ggr lägre varvtal (240 v/min) men bestämde mig för att det för min del ändå inte kunde motivera en merkostnad på runt 8000:-. Strax under 12K fick räcka...
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Ditting skall ju vara fantastisk till de flesta bryggmetoder, så att den skulle bränna kaffet har jag svårt att tro! Men visst, det ligger något i vad du säger. Tror det där med att bränna kaffet vid höga varvtal gäller framför allt låg-kvalitets kvarnar med låg motorstyrka, speciellt i kombination med små malskivor! Ditting är ju raka motsatsen!
 

igroucho

Well-known member
Tror säkert att du har rätt men ändå kan man fundera över de fysiska lagar som gäller bakom att mala kaffe med dessa maskiner. Var går gränsen för varvtalet utan att kaffet skadas?
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Ingen aning! Skulle vara intressant om kvarnbranschen sneglade mot datorbranschen! Där är det ju praxis med olika kylsystem för att kyla hårdvaran tex vattenkylning och så vidare!. Men det skulle nog vara opraktiskt när det gäller kvarnar! Vet dåck att Rancilio kryo använder sig av kylflänsar i kvarnhuset! Vet inte hur dessa funkar i praktiken?
 

igroucho

Well-known member
Vad jag förstår motiveras en högre hastighet - ngt slags minimum iaf - för att skapa centrifugalkraft nog att slunga ut kaffet ur malningskammaren. Vid koniska skivor fungerar ju tyngdkraften vilket tillåter lägre hastigheter.
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Just det ja! Men det gäller bara där skivorna sitte horisontellt. Kvarnar med skivorna lodrätt som tex Mahlkönig k30 (eller vad den heter) så borde den kunna mala med låg hastighet!?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp