Minsta espressomaskinen med rotorpump

johey

Well-known member
Vilken är den minsta espressomaskinen med rotorpump som inte tummar på kvaliteten? Jag kör La Pavoni idag (eller gjorde när jag hade espressomaskinen framme vilket snart ska vara fallet igen) men överväger att byta till elpump om det finns någon som inte tar halva bänken. Och rotorpump för att jag är ljudkänslig på morgonen. Vibrationspump låter som något som är på väg att rasa ihop.

Behöver inte vara HX. Behöver egentligen inte ha mjölkskumning öht. Ju färre funktioner, desto mindre som kan paja. Och den ska inte se ut som femte generationens R2D2. Rund, blank och fin som La Pavonin är ett plus.

(Jag förmodar att slutsatsen blir att fortsätta med vad jag har, men det är alltid kul att ventilera.)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Vad är elpump? Ja, vibropump är en styggelse, aldrig mer ett sånt brummande härke i mitt kök. Kan dock tänka mig att en hyfsat välbyggd maskin kan bli hyfsat tyst även med en sådan. Min Isomac Zaffiro var dock rejält tröttsam att höra på. Nu vill jag ha en tystare kvarn också. Min sambo har tinnitus och uppskattar inte hur min Rocky låter (det gör väl ingen).
 

svartvest

Well-known member
Den med rundas former tänker jag Bazzeras Galatea Domus som har rotationspump som tillval. Jag googlade efter en dansk espressomaskin som jag så på WOC i somras som var rund men jag vet inte vad den hade för pump...sedan är det nog ganska hög prislapp på den...

Stör mig något fruktansvärt att inte minnas vad den heter...nej jag får rosta istället...
 

Coriander

Well-known member
Satsa på en levamaskin med fjäderbelastad pistong. De äldre (typ 60- 70-tal) har ju inte ens pump. Tystare än så kan det inte bli. De blir inte vackrare än så heller...
 

johey

Well-known member
Elpump, som i kontrast till manuell hävstångspump, "leva". Till elpumpar menar jag i huvudsak hör vibrationspumpar och rotorpumpar.

Jag har två espressomaskiner med leva. Den ovannämnda La Pavonin (en av de första modellerna daterad 1964) och en fjäderbaserad Ponte Veccio Lusso. Den sistnämnda är snygg och stadig, men jag är inte helt kompis med trycket. Då gillar jag Pavonin bättre som ger mig full koll på parametrarna.


Det är inte nödvändigt att maskinen är tyst. Det viktiga är att ljudet som alstras är trevligt. Jag hade en stor cafemaskin med rotorpump och den lät riktigt mysigt. Innan dess hade jag en Silvia och den lät som en bil som kört oljetorrt.


Jag ska googla på de maskiner som namedroppats i tråden. Tackar! Fler förslag mottages förstås tacksamt.
 

hne

Well-known member
Pumpen med tillhörande motor i Rocket R58 är ungefär lika stor som kokaren på La Pavoni Europiccola. Ska man kombinera den klunsen med en ordentlig kokare, eller än värre två, bli det snabbt trångt under skalet. Izzo Alex Duetto, Rocket R58, Rocket Giotto Evolutione, Profitec Pro 700 - det finns många hyffsat kompakta maskiner med rotorpump men alla är minst ett par centimeter större på alla ledder än Silvia.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp