"Tyst" kvarn som ändå är riktigt bra

splix

Active member
Letar efter en ny kvarn för att mala espresso.
Prisklass 3-5000:- kanske.
Har läst en hel del om många olika men inte sett så mycket om ljudet från dom. Har en kvarn idag som låter en hel del och skulle gärna vilja få ner ljudet en hel del men ändå ha riktigt bra kvalité på malningen.
Kan man generellt säga att ju större malakiter desto svagare ljud?
 

Klonen

Member
Jag instämmer, kaffekvarnar kan låta väldigt mycket.

Jag har haft ett par modeller genom åren, Demoka, Mahlkönig vario home, La San Marco och Mazzer. Nu använder jag en Mahlkönig K30 Vario.
Utifrån min erfarenhet så låter mindre kvarnar mer än större robusta. Generellt så brukar större modeller även har större malskivor och mala snabbare. Av ovan nämnda kvarnar så lät den billigaste(Demoka) mest. Sedan när det gäller upplevd ljudmiljö, så är det många andra faktorer som inverkar.

Om du har möjlighet att höja din budget något, skulle jag rekommendera en begagnad K30, den är otroligt tyst, väldigt snabb (18 g/3 sek) och slutligen väldigt bra malningsresultat.
 

bauta

Well-known member
Jag upplevde en stor förbättring från LaPavoni-kvarn til Home Vario. Kanske inte så mkt i ljudvolym som i typ av ljud. Mkt mindre irriterande.

Sen är min Pro M ännu bättre men då är vi utanför budget (åtm ny)
 

Bilagor

  • 2016-03-04 07.28.41.jpg
    2016-03-04 07.28.41.jpg
    96 KB · Visningar: 73
Senast ändrad:

splix

Active member
Tack för tipsen. Ett problem är att den måste få plats under överskåpen också, får alltså inte vara för hög.

Har sjukt svårt att bestämma mig, ju mer jag läser desto fler får jag att välja på känns det som. Handlar man från tyskland (eller kanske england) verkar man ju få mycket bättre priser, eller så får jag vänta tills jag hittar en begagnad! Verkar dock inte hända så mycket i köp och säljdelen här...
 

johey

Well-known member
Nu var det länge sen jag köpte ny kaffeutrusning, men denna tråd följer jag med stor entusiasm då det är ett för mig högaktuellt ämne. Behöver en doserless espressokvarn. Så liten, tyst och perfekt som möjligt.
 

splix

Active member
Kul att höra att fler är ute efter kvarn!

De jag har hittat som verkar intressanta är följande:
Mahlkönig Vario home - plastig enligt vissa men verkar bra?
Baratzf Forté - "dyr" men bra
Macap M2D
Mazzer Super Jolly Doser - bra men alldeles för hög och dyr
Mazzer mini - bra men dyr
Fiorenzato f4 e nano - hittar inte så mycket info om denna
Eureka Mignon - snygg men kanske inte tillräckligt bra?
Sage by Heston - samma som amerikanska "Breville BCG800XL" Har fått väldigt olika kritik. Känns plastig och inte tillräckligt bra, eller? (http://www.sageappliances.co.uk/the-smart-grinder.html)
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Mahlkönig vario w är nog en fantastisk kvarn för pengarna!? Ska vara tyst åxå har jag hört! Har dåck hört att många av dessa kvarnar har problem med att inställningen ställer om sig under malning!? Den är väl i stort sätt steglös åxå? Jag kör med Sylvester Stallone-kvarn! En rocky! :) Jag brygger ju inte espresso så jag kan inte svara på om den är bra till det!? Den är ju inte steglös, och det finns väll betydligt bättre kvarnar för det priset! Den har ju i alla fall byggkvalitet och är robust, och funkar fint till Moka, aeropress och typ pour-over! Relativt tyst åxå!
 

Klonen

Member
Jag har erfarenhet av två olika Mahlkönig vario w. Denne ena var mer högljudd än den andra. Så ska man inhandla en kvarn så rekommenderar jag en provkörning. Vid jämförelser mellan Mahlkönig vario W och K30, så låter vario W mer som ett tröskverk, dvs mycket mer högljudd. Som tidigare person nämnt, råkade även jag ut för att vario w ställde om sig under malning.

När det gäller höjden för min Mahlkönig vario K30 hade jag samma problem, dvs att den inte gick in under köksskåpen. Jag löste problemet genom att kapa bönbehållaren.

image.jpg
 

bjsulla

Well-known member
Mahlkönig har slutat tillverka Pro M och som jag förstår det så hade den en hel del problem som gjorde att den fick ett dåligt rykte.
 

splix

Active member
En HG one hade vart riktigt snyggt men vill gärna ha en elektrisk och den ligger en bit utanför budget också.
Har läst på en del till nu och inser att man nog får lägga lite mer stålar men absoluta gränser går vid 5000:- så har kokat ner det till:

* Fiorenzato f4 e nano - efter det lilla som finns att läsa verkar den mycket kompetent. Finns för ca 4500:- inkl frakt från utlandet
* Eureka Zenit club E - Finns jättelire info om denna men mycket mer om storebror "Zenit 65" som verkar riktigt bra men stor och dyrare.

Tror det blir att beställa en Fiorenzato f4 e nano i veckan om jag inte får reda på nån annan runt 5000:- som är ännu tystare och passar under överskåpen (och ser bra ut)!
Någon här som har den?
 

johey

Well-known member
Det blev en Macap M2D och den gör precis det den ska. Maler tyst och snabbt. Visst finns det saker man kan störa sig på med den (portahållaren, timerjusteringen, gradinställning mm), men det orkar inte jag. Förbannat bra kvarn helt enkelt.
 

splix

Active member
Det hamnade en Fiorenzato på bänken och jag tycker den är riktigt bra! Låter mindre än många andra jag testat. Kanske lite svårt att ändra malningsgrad exakt men det är överkomligt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

MrMartini

Well-known member
Det blev en Macap M2D och den gör precis det den ska. Maler tyst och snabbt. Visst finns det saker man kan störa sig på med den (portahållaren, timerjusteringen, gradinställning mm), men det orkar inte jag. Förbannat bra kvarn helt enkelt.

Hah, skulle just till att nämna den då jag har den själv och det fösta jag slogs av (dock med ganska begränsad erfarenhet av andra kvarnar) var hur tyst, snabb och gedigen de är

bra val (och jag håller med om att timerjusteringen är lite fånig)
 
Topp