Unboxing Ceado E37S

igroucho

Well-known member
Idag - äntligen (ja 2 v är lång väntan :lol:) - anlände min nya kvarn efter sin 3 dgr resa från Bergamo, Italien via Milano, Bryssel, Köpenhamn till sin slutstation Stockholm, oskadad i DHLs vårdnad. Tack även för alldeles utmärkt service coffeeitalia.co.uk (CI)! Allt stämde, finish och euro-kontakt! Jag hade en del mail-växling med CI där jag uttryckte mitt missnöje över att tillverkare av många av dagens proffs-kvarnar uppenbarligen saknar insikten att det finns faktiskt användare som inte driver kafé och ofta saknar utrymme för en mer än halvmetern hög maskin eller gillar den sk estetiken med en jättelik bön-behållare (bean-hopper), varken för egen del eller från familjemedlemmars sida. Det finns ju förstås även andra aspekter ... Detta ledde i vilket fall till att jag som syns på bilderna - utan extra kostnad - även fick den mindre behållaren (detta var så viktigt för mig att jag annars förmodligen inte köpt maskinen)! Alla mina önskemål uppfylldes (jag önskade alu-finish ist f svart) och Coffee Italia svarade snabbt på alla mina förfrågningar. Jag är med andra ord supernöjd så här långt.
Varför Ceadon? Jag har sökt runt efter en kvalitetsmaskin där kravet - förutom ovanstående - varit steglös inställning och "rimligt" pris. Allt är relativt vad gäller "rimligt" men någonstans mellan 10-20 tusen gällde för mig. Kvarnen har även andra funktioner som ypperligt malningsresultat (jämn kornstorlek, klumpning), timer och nära nog exakt utbyte i gram. Även sparsam retention (= kaffe som blir kvar i kvarnen). Ceadon lär också vara den tystaste i klassen, ja, överhuvudtaget! Den är också mycket enkel att göra ren, behållaren kan tas av UTAN att tömmas först och malningskammaren kommer man åt genom att lossa 3 st väl tillgängliga och rejäla skruvar. När man sedan sätter ihop allt behöver man INTE efterjustera malningsgraden igen!!! Maskinen styrs elektroniskt via en enkel display och 2 knappar på ovansidan (huvudströmbrytare på baksidan).
Ja, Ceadon har fått fantastiska recensioner på diverse kaffe-sajter och mitt första intryck är att detta är en verkligt gedigen maskin. Nu får den värma sig efter en vintrig tur genom Europa och sedan ska den få köra lite billigt kaffe för att göra de 83 mm malskivorna färdiga för större uppgifter!
En stor låda
En titt ner i lådan - allt väl inpackat!
"Själva" lådan med den mindre "extra" bön-behållaren (som låg instuvad utanför "själva" lådan)
Och i lådan låg den stora behållaren...
Och så själva härligheten - godis för en teknik-nörd :cool:
Och på plats för "sista vilan" - skönt att vara hemma efter en lång resa!
Med den stora behållaren (som nu hamnar i "lagret")
 

SirGrunge

Well-known member
Grattis till ett kanonförvärv.
Ser fram emot ett första intryck när du provkört den samt skillnaden som blir i slutprodukten :)
 

igroucho

Well-known member
Efter några dagars samlad erfarenhet med Ceadon bjuder jag nu på
och några detalj-förklaringar och bilder för den intresserade.

Som syns på bilden finns alltså 2 snabblägen, ”single” och ”double shot”. Siffrorna anger hur många sekunder som maskinen maler och inställningen från fabriken är 2 resp 4 sek. Med dessa förinställningar kom jag inte upp i den mängd som jag önskar. Efter jag ändrat ”double shot” från 4 sek till 5* kom jag upp i 15 g (14,9) vilket motsvarar vad åtminstone jag önskar. Möjligheten till förinställningar är naturligtvis mycket praktisk och ger ett konsekvent utbyte. Jag kan inte nu säga hur mycket det varierar mellan olika kaffesorter men det bör väl inte röra sig om några betydande skillnader?
En annan praktisk detalj är att man kan enkelt kan ändra spakens ursprungsläge efter att man ställt in rätt malningsgrad. I mitt fall hamnade den en bit åt höger. Om de 2 skruvarna på bilden lossas tillåter detta att hela den hålade cirkelplattan roteras och centreras, dvs så att manöverspaken pekar rakt fram. Man får ett sorts neutralläge, säkert mkt praktiskt för exempelvis en kafé-omgivning. Att komma åt detta är mycket enkelt. Efter att ha tagit bort bön-behållaren kränger man bort en ”puck” av tjock gummi där på framsidan finns streck-gradering och anvisning om åt vilka håll man får finare eller grövre malning. Bild! Bild!

Man kan genom att samtidigt trycka ner båda knapparna växla till läget ”Manual dose” och få kvarnen att mala så länge man önskar och alltså få fram en helt godtycklig mängd. Se bild! Detta tillåter inte maskinen normalt - den maler iofs bara så länge knappen hålls intryckt men ”minns” att en malning avbrutits och kommer starta nästa omgång genom att endast mala den kvarstående tiden från föregående avbruten omgång. (Detta kan lätt avhjälpas genom att ändra fram och tillbaka mellan ”single” och ”double” vilket nollställer räknaren).

Mitt totala intryck är att detta är en mkt gedigen, snygg och professionell kvarn som jag verkligen är supernöjd med!

*Tidsinställningen kan göras på tiondels sekunder vilket kan vara en viktig faktor för den anale användaren :)
 
Senast ändrad:

Jacob

Well-known member
Lyxigt! 1/4 av tiden min Anfim Best kräver! Och bra mycket tystare. Får väl vinna lite pengar eller nåt 😎
 

igroucho

Well-known member
Vad jag inte pillat med (ännu) är vad fabrikanten kallar "SCC (Static and Clumping Control) system" (se t.ex denna video), en funktion som minskar en tendens hos kaffet att klumpa ihop sig. Detta görs genom att mha en skruvmejsel påverka en skruv strax bakom och ovan styrpanelen. Såsom det funkar nu har jag iaf ingen anledning att skruva.
 

Komponistkalle

New member
Hej!

Hoppas du är nöjd med din e37s! Jag har en likadan :)

Har du möjlighet att mäta hur hög kvarnen är med lilla bönbehållaren? Jag använder en Mazzer Mini-bönbehållare, men den är absolut av sämre kvalité än de som Ceado gör.

Ha det bra!
Kristian
 

igroucho

Well-known member
Jo, samma här: mkt nöjd. Lustigt att efter jag "bråkade" med dom på coffeeitalia.co.uk (f.ö. extremt bra kundservice - Tack Marco!) så har dom nu vår Ceado i silver med liten bönhållare. Jag påpekade att det är ett gammalt tänk att leverera kvarnar med professionell kvalitet med enbart målgrupp kafé-idkare. En annan målgrupp med dessa krav har närmast exploderat: den s.k prosumern, hemmabaristor om man så vill benämna dem och vi varken vill ha ell behöver 10 liters hoppers och - inte minst - vi har ofta inte platsen under skåp etc. I vilket fall, på din fråga: 44 cm!
Ha det bra själv!
 

stefanolo

Well-known member
Grattis till en riktigt bra och användarvänlig kvarn :lol:. Jag köpte min för ett drygt år sedan och har använt den dagligen sedan tidigt i höstas. Det tog ett tag innan jag fick tummarna loss att byta ut SCC:n. Min kvarn hade den ursprugliga gummiluckan så jag monterade av den och ersatte den med en egentillverkad "clumpcrusher" av locket till en kvargburk. Det blev en variat med sex flikar/tänder. Funkar finfint nu! :) Finns beskrivet i Ceado-forumet på coffeeforums.co.uk.
 
Senast ändrad:

Komponistkalle

New member
Jo, samma här: mkt nöjd. Lustigt att efter jag "bråkade" med dom på coffeeitalia.co.uk (f.ö. extremt bra kundservice - Tack Marco!) så har dom nu vår Ceado i silver med liten bönhållare. Jag påpekade att det är ett gammalt tänk att leverera kvarnar med professionell kvalitet med enbart målgrupp kafé-idkare. En annan målgrupp med dessa krav har närmast exploderat: den s.k prosumern, hemmabaristor om man så vill benämna dem och vi varken vill ha ell behöver 10 liters hoppers och - inte minst - vi har ofta inte platsen under skåp etc. I vilket fall, på din fråga: 44 cm!
Ha det bra själv!
Toppen, tack! :)
 

igroucho

Well-known member
Grattis till en riktigt bra och användarvänlig kvarn :lol:. Jag köpte min för ett drygt år sedan och har använt den dagligen sedan tidigt i höstas. Det tog ett tag innan jag fick tummarna loss att byta ut SCC:n. Min kvarn hade den ursprugliga gummiluckan så jag monterade av den och ersatte den med en egentillverkad "clumpcrusher" av locket till en kvargburk. Det blev en variat med sex flikar/tänder. Funkar finfint nu! :) Finns beskrivet i Ceado-forumet på coffeeforums.co.uk.
Dontcha luv that good ole DIY?! :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp