Isomac Tea, kokartrycket löper amok.

farmerlip

Member
Bytte en säkerhetsventil häromdagen efter att den puffade till och verkade fastnat öppen. Frid och fröjd efter det. Idag löpte trycket i kokaren amok. Mätaren slog i bottten. Är det pressostaten som har gett upp?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Bytte en säkerhetsventil häromdagen efter att den puffade till och verkade fastnat öppen. Frid och fröjd efter det. Idag löpte trycket i kokaren amok. Mätaren slog i bottten. Är det pressostaten som har gett upp?

Botten som i taket menar du? Det låter väl som pressostaten kunde vara defekt. Utlöste den nya säkerhetsventilen då? Jag vet inte vilket tryck de öppnar vid.
 

farmerlip

Member
Jupp, den går till max. Säkerhetsventilen verkar vara ställbar, jag justerade den lika som den som satt i. Vet inte om den löste ut, det var hustrun som upptäckte att den inte "lät som den brukar"
Botten som i taket menar du? Det låter väl som pressostaten kunde vara defekt. Utlöste den nya säkerhetsventilen då? Jag vet inte vilket tryck de öppnar vid.
 

farmerlip

Member
Skruvade loss pressostaten och masserade den lite idag. Nu fungerar den som den ska, tror jag.
Den reagerar på skruvningar iallafall. Nu stannar den stabilt på 1,5 bar.
Vid 1,5 bar har jag 82 grader ut grupphuvudet och 88 ur varmvattenkranen.
Får inte ihop det riktigt, läst på andra forum att Isomacen står lite högt och det rekommenderas att sänka till 1,1-1,3 bar typ.
Då känns det som om det blir för kallt?! Vad har ni för temperatur?
 

hne

Well-known member
Låt maskinen bli varm innan du mäter! 1.2 Bar ska utan vidare ge dig vattentemperaturer över 100 grader, vilket du lätt känner igen på att du nästan bara får ånga. Du kommer inte kunna mäta över 100°C med en termometer som låter vattnet återgå till normalt tryck innan mätning och förmodligen får du lägre temperaturer än så på grund av att vattnet kyls medan du väntar på att termometern ska reagera.
 

farmerlip

Member
Jag mätte med jämna mellanrum under 4 timmar ungefär. Termometern stannade på 88 grader efter 5 sekunders mättid. Jag ska testa att sätta den på 1,2 bar och se om vattentemperaturen går ner.
Låt maskinen bli varm innan du mäter! 1.2 Bar ska utan vidare ge dig vattentemperaturer över 100 grader, vilket du lätt känner igen på att du nästan bara får ånga. Du kommer inte kunna mäta över 100°C med en termometer som låter vattnet återgå till normalt tryck innan mätning och förmodligen får du lägre temperaturer än så på grund av att vattnet kyls medan du väntar på att termometern ska reagera.
 

Large

Well-known member
Du har över 100 grader i kokaren annars hade du inte fått något vatten ur vattenkranen....
 
Topp