Mokabryggare?

Volatyle

Member
Hej forumet,

Jag skulle vilja kunna göra bra espresso hemma, men är inte så förtjust i kapselmaskiner utan tittar just nu på alternativet med mokabryggare. Bialetti verkar störst på detta och jag har hittat en av deras modeller som heter "crema" som tydligen ska få till rätt hyfsat crema. Men döm av min förvåning när denna inte verkar funka för induktionshäll...

Ni som kan kaffe, finns det något annat alternativ som jag förbisett för att kunna göra espresso med crema till samma rimliga pengar?

Vol
 

Large

Well-known member
Man kan absolut göra gott kaffe i en mokabryggare men någon espresso blir det då rakt inte.
 

rofr72

Member
Jag tänker helt enkelt att en mokabryggare är en hyfsad kompromiss...
Som folk skrivit innan. Gott kaffe får du, men ingen crema.
Uppe i italienska alperna fick man en kanna moka och en kanna varm&skummad mjölk att fördela själv till frukost. Riktigt trevligt.

Induktion fungerande moka-kanna finns på ditt lokala IKEA (har 2st själv).
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Har sett folk som har fått tjock crema med en Bialetti brikka! Hur det går till har jag ingen aning om? En Mokabryggare kommer upp i högst 1,5 bar. En bialetti brikka kommer upp i lite högre tryck, men absolut inte i tillräckligt högt trygg som man borde få ut crema utav! Men likväl så fick dom det. Det var inte lite löst skum som flöt på ytan utan ca 1 cm tjock kompakt crema!
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp