Köpa ny pid till Duetto

svartvest

Well-known member
Jaha nu börjar det spöka i maskinen...såg att ett sträck var borta från piden och mycket riktigt så stannade temp på 33grader men det var den inte...skit.. så nu måste piden bytas. Jag såg att kaffecompaniet hade den för 995kr men så har jag för mig att de nyare duettomaskinerna har en annan pid. Jag har den första modellen som kom. Sedan börjar man surfa runt och då hittade jag denna..

http://se.farnell.com/carel/ir33v9mr20/controller-temperature-1-relay/dp/2100007

Gicar piden är det någon mer som säljer den?

Vad är det för funktioner på era maskiner (pid) som är nya??
 

Mayhem

Well-known member
Även om din Alex Duetto är gammal så styr väl ändå PIDen båda kokarna? Den generiska temperaturkontroller du länkar till hos Farnell ser ut att bara ha en kanal.

En kompis köpte Profitecs dubbelkokare där temperaturdisplayen övergår till bryggtimer när man påbörjar en extraktion. Har Duetton den funktionen som standard? Om inte hade jag köpt Profitecs PID. Vet att Kaffecompagniet kan ta hem den till liknande pris då jag överväger att sätta en sådan på min Linea.
 

svartvest

Well-known member
Då skall jag kolla in den. Nej bryggtimer har inte min, vet inte hur det ser ut på de nyare maskinerna. Tänkte inte på att det var en givare..Tack!!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Btyggtimer? Hur aktiveras den när man börjar brygga? Låter ju som en skitsmart grej i sin enkelhet. Jag är kass på att hålla tiden har jag insett, jag räknar alldeles för fort. Men kan en sån pid ens byggas in i nån annan maskin än profitec?
 

BloodyMezzo

Well-known member
På första Duetton så styr PID:en endast bryggkokaren. Ångkokaren är pressostatstyrd.
Jo, det kommer jag ihåg att de ändrade till min maskin (andra generationen). Klickar det om pressostaten när den slår till och från? Jag tyckte min gamla Isomac Zaffiro var rätt tröttsam att lyssna på. Klick. Klick. Klick... Är det termostaten eller en pressostat som styr över ångan i en vanlig enkelkokare?
 

Large

Well-known member
Vanligtvis brukar det vara två termostater i enkelkokare, en för bryggning och en för mjölkskumning.
Pressostater brukar mestadels finnas i värmeväxlarmaskiner fast det finns modeller med PID-regulator också medan dubbelkokare numera oftast har en dubbelkanalig PID-regulator.
Både pressostaten och termostaten klickar när de slår av eller på strömtillförseln till värmeelementet.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Vanligtvis brukar det vara två termostater i enkelkokare, en för bryggning och en för mjölkskumning.
Pressostater brukar mestadels finnas i värmeväxlarmaskiner fast det finns modeller med PID-regulator också medan dubbelkokare numera oftast har en dubbelkanalig PID-regulator.
Både pressostaten och termostaten klickar när de slår av eller på strömtillförseln till värmeelementet.
Tack! Då lärde jag mig något idag också. :)
 

Mayhem

Well-known member
Btyggtimer? Hur aktiveras den när man börjar brygga? Låter ju som en skitsmart grej i sin enkelhet. Jag är kass på att hålla tiden har jag insett, jag räknar alldeles för fort. Men kan en sån pid ens byggas in i nån annan maskin än profitec?
Profitec använder ju samma grupp som alla andra, E61 med en spak som öppnar en ventil och trycker på en knapp som sätter igång pumpen. Det enda som bör skilja sig på Profitecs maskiner är hur denna knapp är kopplad, via datorboxen istället för direkt till pumpen. Kan ju höra med Martin på Kaffecompagniet om han har ett kopplingsschema, tror de gör service på de maskiner de sålt så de borde ha en servicemanual.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Profitec använder ju samma grupp som alla andra, E61 med en spak som öppnar en ventil och trycker på en knapp som sätter igång pumpen. Det enda som bör skilja sig på Profitecs maskiner är hur denna knapp är kopplad, via datorboxen istället för direkt till pumpen. Kan ju höra med Martin på Kaffecompagniet om han har ett kopplingsschema, tror de gör service på de maskiner de sålt så de borde ha en servicemanual.
Hm. Mitt svar verkar ha försvunnit? Jo. Det låter rimligt som du säger. Men kan man få dit PIDen på nåt snyggt sätt? Tjock jädra plåt att såga i om hålet inte passar. Men det är väl bara att plocka bort den gamla och mäta.
 

Mayhem

Well-known member
Men kan man få dit PIDen på nåt snyggt sätt? Tjock jädra plåt att såga i om hålet inte passar. Men det är väl bara att plocka bort den gamla och mäta.
Jag vågar nästan garantera att monteringshålet i panelen är exakt samma. Båda kontrollerna bör följa standard DIN 43700 med ett monteringshål i storlek 1/32 DIN vilket motsvarar 45x22,5 mm.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag vågar nästan garantera att monteringshålet i panelen är exakt samma. Båda kontrollerna bör följa standard DIN 43700 med ett monteringshål i storlek 1/32 DIN vilket motsvarar 45x22,5 mm.
Jösses vad du kan. Ska bli spännande hur det här avlöper. Om inte annat kanske Svartvest får en ny färg på sin display (på den första Duetton var den väl röd?). :)
 

Manonwheels

Active member
Intressant! Jag har exakt samma problem som Svartvest, en gen I Duetto som tappat ett par streck i PID displayen. Allt fungerar som det ska men det ser inte så kul ut. Vill gärna veta vilken lösning som blir bäst!
 

Manonwheels

Active member
Mayhem - förstår jag dig rätt att det borde gå att koppla in en PID från Profitec i Duetton så den får samma funktioner med tempstyrning av båda kokarna och bryggtimer?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp